Gå til innhold

mediapc med nano-itx/mini?


Anbefalte innlegg

Hvor mye kraft trengs egentlig for en htpc? Vil det gå greit å bruke

mini/nano itx hovedkort fra via? De cpuene er jo på 800mhz men det står at de er gode på media.. Har lyst til å lage en liten stuepc som kan brukes til dvd og som kan brukes på digital parabol, går dette an?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye kraft trengs egentlig for en htpc? Vil det gå greit å bruke

mini/nano itx hovedkort fra via? De cpuene er jo på 800mhz men det står at de er gode på media.. Har lyst til å lage en liten stuepc som kan brukes til dvd og som kan brukes på digital parabol, går dette an?

7022492[/snapback]

 

Ja og nei.

 

Har selv dårlig erfaring med Via mini-itx kort. Hadde et SP-1300 kort som jeg tilslutt kvitta meg med.

 

Kortene er små, ellers har jeg ikke mye godt å si om dem.

At de er gode på media er en stor vits.

Noen av dem har såkalt integrert mpeg-4 accellerator, problemet er bare at du ikke får brukt den bortsett fra noen eldre Linux distribusjoner.

MPEG-2 hardware dekoderen fungerer bare om du enten kjører linux med de rette driverene eller om du kjører windows og har spesiell DVD software, mener å huske at det var en eller annen versjon av PowerDVD som faktisk gjorde at en fikk brukt MPEG-2 hardware dekoderen.

Uansett bør du helst ha et greitt ekstra grafikk kort likevel hvis du skal kunne dekode divx filmer i bra oppløsning, og da er det gjerne både MPEG-2 og MPEG-4 dekoder/accelerasjon på det.

Vær også klar over at en 800Mhz Via cpu ikke er det samme som 800Mhz intel/amd.

 

Det integrerte grafikk kortet på via sine mini-itx kortet er ikke noe å rope hurra, jeg synes at skjermoppdatering o.l. virket treg i sammenligning med en normal PC ved vanlig desktop bruk, som surfing o.l.

 

Men når det er sagt så kan du bruke det til DVD og mottak fra parabol.

Forsøkte selv med Windows XP og SP-1300, MPEG-2 gikk greitt.

Forsøkte også en Gentoo basert Linux variant og Mythtv, men sleit med å få opp et nogenlunde brukervennlig system (dvs at alt kunne gjøres fra fjernkontrollen).

Har sett andre med 800Mhz versjonen har sliti med Divx, men andre igjen som sier det funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...