Gå til innhold

Filserver med masse disker

Anbefalte innlegg

Jeg har to 320 GB disker som er i raid, ikke speiling. Jeg vurder å kjøpe opp 4 slike disker til, slik at jeg har 6 disker. Tenkte så å sette de i raid 5 slik at man ikke mister data så lett og har et lagringssted.

Men problemet er at jeg har da fylt disse diskene(over 600GB) med data jeg skal ta vare på. Hvordan skal jeg få dette over på raidet?

Lurer også på om det finnes noen muligheter på å senere utvide dette raidet med flere disker uten og måtte slette all data som ligger der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp de 4 diskene og sett opp de i raid-5 og kopier over de dataene du vil fra de to gamle diskene dine. Avhengig av hvilken kontroller du velger å kjøpe, kan du så legge til de to gamle diskene dine til ditt eksisterende raid-5 array, og vips har du så 6 disker i raid5 og beholdt dine data hele veien.

Lenke til kommentar

Vil tro de fleste 8-ports RAID kontrollerene støtter å utvide et RAID 5 uten å miste data, siden disse bruker å være litt opp i pris. I så fall så fungerer jo Magnus Lie sitt forslag sikkert kjempemessig.

Et lite tips etter egen erfaring: Bruk en av diskene til OS og sett de andre 5 i RAID. Etter min erfaring er det i allfall veldig greit å ha en egen disk til OS, og eventuell utpakking osv. gjør jeg da på en annen disk. Slipper at systemet går som sørpe på grunn av at jeg driver med noe tyngre filbehandling da. Kommer jo litt ann på bruken din da :)

Lenke til kommentar

Du får ikke utvidet kapasiteten med software-RAID. Uansett vil jeg anbefale at du har backup mens du setter opp SW-RAID, for det er lett å gjøre feil. Jeg brant ut så mye som mulig og la resten på en ekstern disk mens jeg drev og fiklet. Er fortsatt ikke helt sikker på om jeg synes SW-RAID-5 er bryet verd, for hvis f.eks. maskinen krasjer må RAID-settet bygges på nytt. Det tar en del timer, og i mellomtiden er RAID-disken ekstremt treg.

Du må ihvertfall ha skikkelig kjøling på harddiskene mens du setter det opp, hvis ikke vil de bli altfor varme mens de bygger RAID-settet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...