xerxas Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) jeg har nå en Thermaltake blue orb cpu kjøler som ikke klarer å holde tempen helt sjakk matt. sokketen er 775 det er en intel pentium 4 prosessor med 3,2 ghz. jeg er lei av at tempen hele tiden skal variere så irrierende mye! når jeg starter den om morgenen er den på 37 og går opp til 44. når jeg spiller går den oppi 50, da begynner den å hakke å alt mulig. MEN jeg trenger en vifte som FUNKER! noen forslag! thermaltake big typhoon eller noctua NH-u12? eller noen andre? må finne en som cpu kjøler som funker! Endret 7. oktober 2006 av xerxas Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Så vidt jeg vet skal Blue Orb være bra. Er du sikker på at kjølepastaen (ofte kjent som Goop) er påført riktig og er av adekvat kvalitet? Før du bytter kjøler vil jeg anbefale å ta av kjøleren for å se at Goopen er påført riktig. Ideelt sett skal du ha et veldig, veldig tynt lag med Goop midt på CPUen, helst så tynt at du kan se teksten på HSen (Heatspreaderen, det dærre metallokket som ligger oppå CPU) tydelig. Hvis det er fryktelig mye, alt for lite eller ugjevnt lag med kjølepasta kan du rense HSen (noen andre får fortelle deg hva som er best å rense med, det har jeg ikke peiling på) og ta på en liten dæsj kjølepasta midt på HSen (helst skal klumpen være omtrent halvparten så stor som en ert). Bruk gjerne Arctic Silver 5 eller annet av høy kvalitet. du behøver ikke smøre det utover, det skal skje av seg selv under trykket av kjøleren. Skru den hardt fast, men pass på så du ikke skader hovedkortet. Hvis temperaturene dine fortstter å være fæle får du bytte kjøler, jeg har gode erfaringer med min Zalman 9500LED, men jeg har hørt my bra om TT Big Typhoon også. Forresten: Bruker du termometer for å måle tempene, eller sensorene på HK/CPU? I så tilfelle, hva slags program sjekker du dem med? 50C er egentlig ikke kritisk, 37C er veldig lavt. Så vidt jeg vet "throttler" Pentiumene ved, var det 75C? Throttling vil si at klokkefrekvensen settes ned midlertidig til temperaturen stabiliserer seg. Da vil du merke at spill hakker og liknende. Du kan sjekke i BIOS og se om du finner innstillinger for throttling, kanskje er den satt til å throttle allerede ved 50C, noe som IMO er litt lavt. Min Pentium D 3.2GHz kjører på 48C under last og 45C under desktopbruk. P4/Netburst er jo utrolig varm, så 50C er ikke så ille. Endret 7. oktober 2006 av G.G. Lenke til kommentar
xerxas Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 jeg har ikke sagt at den er dårlig eller kanskje, MEN jeg er misfornyd med den. jeg har vært bak kjøleren, etter det jeg husker så var det kanskje litt mye vis det bare skal en halv ert på. du kan ikke se teksten på hsen! vilken burde jeg kjøpe da vis jeg finner ut at jeg skal bytte den ut? jeg bruker Uguru. du sikkert ikke hørt om det men det er et prog. som følgte med hovedkortet, vis ikke tar feil. prog. var med når jeg fikk dataen så. 50 er ikke kritisk, MEN det bygger å hakke å dataen begynner å oppføre seg unormalt. burde jeg bare skjekke throttlen da eller? men åssen? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 vel jeg har en TT big thypoon og den kjøler meget bra, er meget fornøyd med den. Lenke til kommentar
xerxas Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 så jeg burde kjøpe den altså? følger det med noen extra vifte?(120mm) har bare sett noe om det her på internett Lenke til kommentar
Brian Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 så jeg burde kjøpe den altså?følger det med noen extra vifte?(120mm) har bare sett noe om det her på internett 7023694[/snapback] om du vil kjøpe den er det du selv som avgjør. men jeg kan anbefale den. kjøleren inkluderer bare vifta som sitter på fra før. Lenke til kommentar
F.torres Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 vel jeg har en TT big thypoon og den kjøler meget bra, er meget fornøyd med den. 7023186[/snapback] jeg har samme kjøler veldig fornøyd;=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå