Gå til innhold

AGP-kort til AMD XP1800

Anbefalte innlegg

Hei kjaere forum !

Til jul arver jeg noen deler her og der, og vil sette sammen en maskin som kan fungere til skriving, surfing, mail og litt spilling (CIV4, kanskje litt Hitman og GTA)

Delene jeg tar med paa flyet hjem inkluderer:

AMD XP1800

Et eller annet Asus hovedkort med AGP og Nvidia brikkesett

Litt DDR

Et GeForce 2 GTS kort !

En IBM Deathstar 40 GB :dribble:

Et ekkelt Aopen kabinett

Dagens spoersmaal er om jeg har noe aa vinne paa aa bytte ut dette vintage-skjermkortet med fx en GF6200/GF6600 eller noe nyere. Jeg mener, systemet er jo rimelig begrenset av CPU og ikke minst harddisk, hvor langt tror dere det far noe for seg aa gaa paa grafikkfronten ? Pris har selvsagt sin fulle betydning, jeg investerer ikke mange hundrelappene i dette prosjektet :p

Takker og bukker for alle innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vel, egentlig tror jeg ikke det er noe vits i å invistere i nytt skjermkort i dette systemet. hele systemet er en begrensning, spar heller til en ny pc senere istedet for å kjøpe et nytt skjermkort til dette nå.

7021947[/snapback]

Det du skriver er litt tull. Athlon 1800+ fungerer f.eks fint sammen med radeon 9700(hadde det selv). Så lenge du har 512 MB DDR RAM så burde det gå fint med radeon 9800pro eller Geforce 6600.

Lenke til kommentar
Vel,

denne https://prisguiden.no/product.php?product_id=40375 er i området 4 ganger så rask som GeForce 2 GTS i spill som ikke er CPU limited.

Om det er verdt de ekstra små hundrelappene for noe som er et veldig low-end kort og som kun innehar rundt en tidel av ytelsen til de beste kortene per i dag er en helt annen sak. ;)

7022031[/snapback]

Med et slikt kort, blir maskinen en flott kontormaskin og kan fungere med veldig lette/eldre spill. Når du med tid og stunder føler det er på tide med noe nytt, kan denne alltids duge som julepresang til gamle besteforeldre som trenger noe til å betale regninger i nettbanken med. Der er vifteløse grafikksystemer veldig viktig, siden støysvakhet er omtrent den eneste faktoren som spiller inn.

En datamaskin er i utgangspunktet en dårlig investering, og jo mer du investerer, jo dårligere er investeringen (ettersom den alltid vil tape seg i verdi mye raskere enn f.eks. et hus/en bil, så lenge disse behandles forsvarlig).

Så å et sett med deler som rett og slett passer ditt behov perfekt, er jo nettopp - perfekt! Er det noe som ikke holder mål - her skjermkortet - så kan du jo godt legge i noen få camillaer og få noe som holder. Da har du en veldig billig og veldig kurant løsning som ikke taper seg like fort i verdi som en flett ny løsning med Core 2 Duo og to toppkort i SLI/crossfire til 20 høvdinger (mest fordi denne ikke har så mye verdi i utgangspunktet).

Edit: men når du først er i gang og får brukte deler, så kan du se om du finner deg det du mangler, også brukt. Bruktmarkedet er et fint verktøy, og et kjapt overblikk gir meg følgende potensielle kandidater: Gainward GeForce FX5700LE 256MB (300,-), Gainward Geforce FX 5700/Ultra-860TV-DVI 256 MB (400,-), Radeon 9800 SE (500,-), R9800 Pro 256MB (500,-), Sapphire Radeon x700pro (600,-) hvorav min favoritt trolig vil være Gainward Geforce FX 5700/Ultra-860TV-DVI 256 MB til 400 kr.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

bridgene på hovedkortet er en hel stor brems i seg selv... jeg ville ha investert i et helt nytt system.... hvis du skal ha en budget-pc ville jeg ha tenkt noe i disse baner:

s AM2 nForce550

3800+

en gig value ram

7600GT / 1650XT

så stor harddisk du vil ha

et mindre ekkelt ( :p ) Aopen kabinett ;)

Lenke til kommentar
bridgene på hovedkortet er en hel stor brems i seg selv... jeg ville ha investert i et helt nytt system.... hvis du skal ha en budget-pc ville jeg ha tenkt noe i disse baner:

s AM2 nForce550

3800+

en gig value ram

7600GT / 1650XT

7022447[/snapback]

Og du ser ikke det som overkill til skriving, surfing, mail og litt spilling av gamle spill?
Lenke til kommentar

s AM2 nForce550

3800+

en gig value ram

7600GT / 1650XT

7022447[/snapback]

Og du ser ikke det som overkill til skriving, surfing, mail og litt spilling av gamle spill?

7024039[/snapback]

For ikke å nevne at den løsningen plutselig koster 5000,- i stedet for 500,- :nei:

Kjøper du et av de skjermkorta som surbz00r nevnte, så holder maskinen til det meste av "ikke-nyeste" spill. Jeg hadde en T-Bird 1.4 ghz med radeon 9600pro, og det holdt til alt du nevnte av spill + sims2, og så vidt litt CS:S (merk; med lav fps ;) )

Den maskinen du har her er litt sterkere, spesielt med et av de ovennevnte skjermkortene, og vil sikkert passe behovet ditt veldig flott :yes:

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar

Oi, her var det mange gode svar :dribble:

Vet ikke om det kom klart nok frem at dette var et lavbudsjett-prosjekt. Grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer aa legge noen kroner i et bedre skjermkort er den eventuelle muligheten det aapner for spill som San Andreas, Hitman Contracts etc. Civ4 burde gli greit med GF2GTS, selv om sistnevnte er DX7...(eller 8?)

Saa spoersmaalet er egentlig, KAN denne maskinen fungere med nevnte spill med et bedre skjermkort, og hvor stor vil forskjellen vaere mellom GF6200 (Asus-kortet ser jo lydloest og rimelig ut) og GF6600, systembegrensninger tatt i betraktning :hmm:

Jeg er jo et stykke paa vei med svarene jeg har faatt allerede :thumbup:

ps. Jeg vil helst unngaa bruktmarkedet, erfarer stort sett at prisene ikke foelger utviklingen og liker dessuten aa faa en garanti naar jeg foerst betaler.

Lenke til kommentar

s AM2 nForce550

3800+

en gig value ram

7600GT / 1650XT

7022447[/snapback]

7024039[/snapback]

For ikke å nevne at den løsningen plutselig koster 5000,- i stedet for 500,- :nei:

Kjøper du et av de skjermkorta som surbz00r nevnte, så holder maskinen til det meste av "ikke-nyeste" spill. Jeg hadde en T-Bird 1.4 ghz med radeon 9600pro, og det holdt til alt du nevnte av spill + sims2, og så vidt litt CS:S (merk; med lav fps ;) )

Den maskinen du har her er litt sterkere, spesielt med et av de ovennevnte skjermkortene, og vil sikkert passe behovet ditt veldig flott :yes:

7026011[/snapback]

Takk, dette var opploeftende info :yes:

Lenke til kommentar

s AM2 nForce550

3800+

en gig value ram

7600GT / 1650XT

7022447[/snapback]

7024039[/snapback]

yup... det gjorde jeg.... derfor jeg satt opp en low-end pc... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...