Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SpeedTouch 546i PPPOA konfigurering?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en slik fra NGT (ADSL2+) som kun var konfigurert for PPPOE mens sentralen min har PPPOA. - De sendte meg en Zyxel router istedet, som virker glimrende bortsett fra at den kobler ned fra 1-20 ganger hver kveld :D

Er det noen som har Speedtouch 546i med PPPOA tilkobling som kunne lastet opp user.ini filen, slik at jeg kan finne ut hvordan jeg setter inn PPPOA støtte i denne :D (evt link til beskrivelse om hvordan denne filen skal bygges opp, finner lite på nettet :S)

(PS. Det er altså denne fila du får når du tar backup av innstillingene i modemet.)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bruker denne innstillingen på PPPoA:

PVC Info (VPI.VCI): 1.32

Type: PPPoA

PPP Settings

Username: P44321

Password: ********

hvor ##### er kundenummeret ditt minus 10000 (f.eks 54321 blir da P44321)

password: samme som aktiveringspassordet du brukte til å aktivere routeren.

ellers så har ngt noen andre PPPoA innstilinger som muligens brukes andre steder:

Connection Settings

PVC Info (VPI.VCI): 8.35

eller

Connection Settings

PVC Info (VPI.VCI): 0.100

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Hmm.. det er mere interessant hva det skal stå (for PPPOA) her:

[ ppp.ini ]
ifadd intf=TypeB_1
rtadd intf=TypeB_1 dst=0.0.0.0/0 src=0.0.0.0/0 metric=1
ifconfig intf=TypeB_1 dest=RELAY accomp=enabled mru=1492 doddelay=120 dnsmetric=0
ifconfig intf=TypeB_1 user=XXXXXXX password=XXXXXX status=enabled

og evt andre steder der det er PPPOE spesifikke instillinger...

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Hmm.. det er mere interessant hva det skal stå (for PPPOA) her:

[ ppp.ini ]
ifadd intf=TypeB_1
rtadd intf=TypeB_1 dst=0.0.0.0/0 src=0.0.0.0/0 metric=1
ifconfig intf=TypeB_1 dest=RELAY accomp=enabled mru=1492 doddelay=120 dnsmetric=0
ifconfig intf=TypeB_1 user=XXXXXXX password=XXXXXX status=enabled

og evt andre steder der det er PPPOE spesifikke instillinger...

7044178[/snapback]

skrev ikke du at du hadde PPPoA da? da er jo ikke innstillingene for PPPoE særlig interesante. I thomson routeren min hadde ngt. lagt inn totalt fire innstillinger for modemet. disse gjalt både PPPoE og PPPoA. disse var navngitt :TypeA_1,TypeA_2,TypeA_3,TypeB_1

grunnen til at de har fire koblings innstillinger er nettopp at brukeren slipper å konfigurere router. routeren prøver seg på de 4 helt til den får til å koble opp.

Den som er navngitt TypeB_1 er for PPPoE,

og som du sa du skal benytte deg av PPPoA ikke sant?

Det jeg gjorde var å slette alle de innstillingene unntatt 1.

Denne konfigurerte slik:

PVC Info (VPI.VCI): 1.33

thomson har en fin wizard i webgrensesnittet for å sette opp koblingen helt på nytt.

har du sett på ngtforum.net?

den seksjonen av ini fila ser slik ut til meg:

[ ppp.ini ]

ifadd intf=Internet

rtadd intf=Internet dst=0.0.0.0/0 src=0.0.0.0/0 metric=10

ifconfig intf=Internet dest=atm_Internet accomp=enabled mru=1500 doddelay=120 dnsmetric=10

ifconfig intf=Internet user=P123345 password=_DEV_54d5f4d64dfdsf status=enabled

men jeg ville nå heller ha brukt wizarden, enn å knote i ini fila.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Etter aktivering står en 546iV6 bare igjen med TypeB_1. Denne bruker atm4 som igjen går på pvc4 (VPI/VCI 1.33).

Det du trenger en en pvc med 1.33, så må denne knyttes til et korrekt konfigurert atm grensesnitt, som igjen er knyttet til et korrekt PPP gresesnitt. Verre er det ikke ;)

Nå skal det sies at 546iV6 som NGT sender ut utelukkende er ment for PPPoE og derfor ikke er testet for PPPoA. Så det kan hende du får litt problemer.

Lenke til kommentar

skal ikke være noe problem å sette opp dette selv. (hvis Zyxel routeren funka, så ska du få thomson opp på nett)

selv har jeg 516I, og hadde litt problemer med portforwardinga til standard porter som boksen hadde selv(http,https). Jeg tok å lasta ned nyeste firmware til boksen (den ngt bruker er gammel nå), og så brukte jeg webwizarden for å sette opp alt på nytt. å det er faktisk ikke verre enn at du trenger å vite VPI/VCI, brukernavn og passord.

En ting jeg la merke til med den firmwaren som ngt hadde inne, er at det tok forferdelig lang tid før den kom seg på nett. den ble litt raskere pålogging etter ny firmware kom inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...