Gå til innhold

Er avisbud viktig på CVen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor mye teller en jobb som avisbud på CVen din, hvis man skal søke jobb på f.eks McDonalds?

Jeg mener det ikke har så mye å si, da du ikke lærer noe om arbeidslivet ved å gå rundt med et drass med aviser på armen.

Du lærer hverken om kundebehandling eller om noe fagrelatert.

Kan det da ha mye å si på CVen ved søk på en ny jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kommer jo annpå hvor mye annen arbeidserfaring du har, har du lite annet så ville jeg skrevet den opp.

Har du masse andre ting som er mer relevante, så kan du droppe den.

7021559[/snapback]

Da lurer jeg på hvorfor man har større sjanse på å få en jobb hvis man har jobbet som avisbud? Hva har man lært, som er viktig å ta med seg i en jobb videre i livet?

Lenke til kommentar

Man har lært at leddiggang er roten til alt ondt :D

Vel, har du ikke noe annet arbeidserfaring å føre opp så skriver du det selvsagt opp, - i otsatt fall tar du det bare med hvis det er relevant for stillingen, og never det heller i teksten hvis ikke..

Når det gjelder en stilling på McDonalds er dette selvsagt relevant, da begge handler om kundebehandling og er et serviceyrke ....

Lenke til kommentar
Når det gjelder en stilling på McDonalds er dette selvsagt relevant, da begge handler om kundebehandling og er et serviceyrke ....

7021591[/snapback]

Hvor mye kundebehandling lærer du ved å gå rundt å levere aviser til folk?

Er ikke snakk om salg.

Er snakk om å gå en runde og legge avis i postkassene til folk.

Ikke misforså nå.

Lenke til kommentar
Du har lært å jobbe, møte når du skal og slike ting:

Viktig det også

7021592[/snapback]

Din nye arbeidsgiver kan jo ikke vite slike ting?

En som ikke jobber som avisbud, men gjør f.eks lekser isteden, kan vel være like pliktoppfyllende,

Lenke til kommentar
Ny arbeidsgiver kontakter av og til gammel arbeidsgiver og spør om slike ting.

I tillegg så er det slik at hvis du aldri har jobbet før så vet de jo ikke om du har arbeidsmoral i det hele tatt

7021625[/snapback]

Så du mener at hvis man går rundt og legger aviser i postkassene til folk, lærer man såpass mye at man utkonkonkurerer en annen som heller prioriterer aldre ting, f.eks lekser?

Hva hvis to personer møter til intervju, og han ene har 5.2 i snitt, mens han andre har vesentlig dårligere (uten å nevne eksakt snitt) men har jobbet som avisbud, så vil det tidligere avisbudet få jobben?

Lenke til kommentar

En CV inneholder ikke bare de tingene som kan være relevant for nettopp den jobben du søker. Du skriver eksempelvis opp Grunnkurs Elektrofag under utdanning også, selv om jobben du søker er noe helt annet.

Har du masse annen arbeidserfaring, kan du fint droppe å nevne avisjobben, men er alternativet å ikke skrive noe, er det bedre å ha det med.

At du har hatt samme jobb over lengre tid viser at du har pågangsmot og at noen har ansatt deg en gang tidligere.

Edit: Ang. snittkarakter VS avisbud er ikke det så lett å svare på, men nå er det vel heller spørsmål om å skrive det i CV'en eller ikke, og det gjør ikke akkurat utslag på snittkarrakteren din.

Endret av kjerts
Lenke til kommentar

Selvsagt skriver du opp at du har jobbet som avisbud. Og da regner jeg med at dette var fast ansettelse over en viss tid, og at du ikke fikk sparken første uka. Du skal også ha en attest, og denne bør du legge ved søknaden. Tenk over dette: hvem ville du ansatt av en person som har dokumenter på at han vist ansvar i en jobb, mot en som ikke har noe å vise til?

McDonalds bryr seg antageligvis null om karakterene dine (mulig med unntak orden og oppførsel), de er mye mer interessert i hvordan du er som person. At du velger å jobbe som avisbud kontra at du får 5.2 i snitt på skolen ser McDonalds trolig på som positivt.

Endret av the_lynx
Lenke til kommentar

Jeg lurer bare på om den erfaringen du får ved å gå rundt i nabolaget og legge aviser i en postkasse gir deg et "forsprang" eller et "komplement" for en ny jobb?

Og hva har man da lært av en slik jobb?

Som sagt, det er ikke snakk om salg og aviser, kun å legge de i postkassene,

Det har derfor ingenting med kundebehandling å gjøre.

Lenke til kommentar
hvem ville du ansatt av en person som har dokumenter på at han vist ansvar i en jobb, mot en som ikke har noe å vise til?

7021659[/snapback]

Det er ikke snakk om en som ikke har noe å vise til.

Jeg sammenligner med en som har et vesentlig bedre snitt på skolen, men uten jobb.

Hvis man kan kalle avisbud for en jobb da. :nei:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...