Gå til innhold

Nytt kamera skal kjøpes.


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Etter sist ferietur, har jeg bestemt meg for å kjøpe ett nytt kompakt kamera som kan brukes de kveldene speilrefleks kameraet mitt (EOS350D) blir for stort å dra med seg..

 

Er lite oppdatert på kompakt fronten, men bestandig likt Canon, så IXUS serien virker veldig interessant. Hva gir mest for pengene? Er Ixus 65 et godt valg, evt. hva burde jeg velge isteden fra Canon i prisklassen godt under 4000.

 

Tips og forslag mottas med stor takk :cool:

Endret av admirable
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Wildbill sier.

 

Hvis du allikevel vil ha et kamera i Ixus 65-størrelse, vil jeg heller anbefale Ixus 60. Bittelitt mindre skjerm, men bedre batterilevetid og optisk søker (som er positivt mtp både batterilevetid og når lyset er for sterkt for skjermen). Rett og slett et bedre kamera enn Ixus 65 i mine øyne, og samtidig litt billigere. Du har ikke bruk for en bittelitt større skjerm, og ulempene er alt for store til at jeg ville valgt 65 fremfor 60.

 

Men Nikon Coolpix P2/P3/P4 gir allikevel mer for pengene, og har bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Enig med Afseth jeg heller ville valgt Ixus 60 fremfor 65. Du får Ixus 60 med ekstra rem, ekstra batteri og en skinnveske for 2599 nå utvalgte steder.

 

Men for samme prisen får du som sagt et Nikon P4 som er mer avansert, har bedre bildekvalitet og innebygget VR. Det den mangler er optisk søker, pluss at den er fysisk litt større.

Lenke til kommentar

hvis du skal gå til innkjøp av kompaktkamera til under 4000kr og i tillegg skal være Canon så må jeg bare anbefalle Ixus 800Is. du får den til ca 3100kr for tiden.

For kompakt kamera er det lynkjapt, både på avtrekkeren og fokus

Videoen er faktisk meget bra. kan fint brukes på dvd(ikke like bra som DV selvsagt)..men hvor mange øyeblikk skulle du heller hatt på video enn Bilde?

Og batteriekapasiteten er overraskende bra.

Cannon opplyser denne til 350bilder, mens jeg på min første lading greide å få nesten 600 bilder. Og dette da ved vanlig bruk, men og uten blits, noe video og selvsagt kikking på bildene.

 

Siden prisene har rast nå i det siste vil jeg tro at kamera er et meget godt kjøp.

Jeg hadde først kjøpt ixus 750 for 1999kr(tilbud på elkjøp) men leverte den tilbake 2 dager senere og kjøpte Ixus800is istedet. Har ikke angret et sekund. Bildekvaliteten er noe bedre på 800 men alt annet ved kamera er mye bedre.

Skjerm, hastighet, batteriekapasitet.

 

Jeg kan ikke uttale meg om andre kamera merker men siden du også er en Canon tilhenger vil jeg sterkt råde deg til å kjøpe 800 og teste det. du kommer ikke til å levere det tilbake. Garantert

Lenke til kommentar
Videoen er faktisk meget bra. kan fint brukes på dvd(ikke like bra som DV selvsagt)..men hvor mange øyeblikk skulle du heller hatt på video enn Bilde?
Bare vær klar over at video i denne kvaliteten spiser minnekort i en forrykende fart. Du kan vel regne med en maks 12 minutter pr. gigabyte? Uansett er dette en meget kraftig komprimering i forhold til DV som er 2,6 gigabyte pr. 12 minutter, så det er en ganske stor forskjell i kvalitet og pga. større komprimering spesielt med tanke på redigering. I tillegg vil du se mye større forskjell på en nyere LCD TV enn du gjør på en gammel bilderørs-TV.

 

Derfor bør ikke video på noen som helst måte være avgjørende i denne sammenheng.

 

Men Ixus 800IS er et meget bra kamera. Jeg bare synes det er noe overpriset i forhold til hva du får for Nikon kameraet som koster nesten tusenlappen mindre. Du betaler mye for designet og "Canon Ixus" navnet.

Lenke til kommentar

Filming med et kompaktkamera er ikke tema engang for meg, tar turen opp på Elkjøp i morgen å ser på Ixus 60, 800 samt Nikon P3.

 

Tipper jeg går for Ixus 60 da jeg synes den er billig, og tidligere vært veldig fornøyd med Canon sitt utstyr. Skal selvfølgelig ikke legge Nikon helt på hylla uten å se på den først. Mulig jeg kjøper begge, og leverer tilbake det jeg ikke liker i løpet av 30 dager. :innocent:

Lenke til kommentar

Hvis det står mellom Ixus 60 og 800, og du kan bruke opp til 4000, så ville jeg vurdert Ixus 800IS ganske så sterkt. Det har bedre optikk og bildekvalitet enn Ixus 60, litt mer zoom og optisk bildestabilisator. Ixus 60 er litt mindre, så hvis det skal være minst mulig, så er det et bra valg. Jeg tror du blir storfornøyd samme hvilket av disse tre kameraene du velger :)

Lenke til kommentar

Pris er igrunn ikke den viktigste faktoren, men tenker mest på valutta for penge, da det er speilrefleks jeg opprinnelig ønsker å legge penger i (objektiver etc). Så jeg har ingen ting i mot å strekke meg til og med over fire tusen, dersom det fører til stoooor bildeforbedring.

 

Men som sagt, valutta for pengene, samtidig som det helst ikke skal være for stort.. og lett brukervennlig, stiller sterkest. Speilrefleksen bruker jeg til å ta "gode" bilder.

Lenke til kommentar

Leter du litt, så flommer enkelte markeder over av kamera fra diverse produsenter som tidligere har produsert helt andre ting. Benq er vel mer kjent for sine DVD-Rom brennere og skjermer.

 

Disse er stort sett ikke å anbefale. Ingen av de har erfaring i å lage optikk, som er noe av det viktigste i et kamera. Bildebrikker har de heller ikke stor erfaring med.

 

Mange av disse kameraene kan du finne under mange andre merker også. Det vil si at en helt totalt ukjent produsent lager et kamera uten navn, som kjøpes opp av andre produsenter som setter sitt navn på de og selger det som sitt eget.

 

Så lenge du holder deg til et kamera fra en kjent FOTOprodusent, så er du trygg. Kjøper du fra en elektronikkprodusent som i utgangspunktet ikke har erfaring innen fotofeltet, kan du gå på en real smell.

 

Mitt tips: Hold deg til et kjent fotomerke. Personlig skjønner jeg ikke hva du tenker på når du vurderer å kjøpe et slikt kamera, fra en produsent uten kjennskap til foto, i denne prisklassen, når du har et tak på 4000 (og gjerne mer).

 

EDIT: Så at kameraet ble anbefalt av en annen enn trådstarter. Uansett... galskap å kjøpe dette kameraet fremfor et Ixus 60 eller et annet kamera opp mot 4000 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...