Gå til innhold

Minnepriser i taket?

Buzz76

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke nå prisene er normale?

7021438[/snapback]

huff, ja det er nok nærmere normalen enn det som har vært siste året, flere grunner til det:

4.Des 2005Minneprisene til bunns, Har aldri vært billigere

Produsentene har store overskudd av minnebrikker grunnet lav etterspørsel.

7.Jan 2006 Minneprisene øker

18 Jan 2006 Stor etterspørsel etter DDR2

Denne grafen viser utviklingen ganske godt, og det ser nok ut til at vi pr.idag ligger noe over "normalen".

Jeg vil tro at det var mange som satt på gjerdet og ikke ville kjøpe mer DDR ram når man visste at DDR2 var på vei inn, samtidig kjøpte de fleste ikke DDR2 ram før de fikk en nogenlunde god oversikt over hvilke komponenter man skulle bruke på en fremtidig oppgradering. Dagens situasjon er noe annerledes, "Alle" kjøper DDR2 RAM og produsentene har vel mere eller mindre faset ut DDR, derfor har prisene på DDR minne stått nogenlunde i ro fordi etterspørsel og beholdning følger hverandre ganske tett.

Uten at jeg har noen linker til synsingen min vil jeg anta at dette er hovedgrunnen, i tillegg har kronekursen svekket seg i det siste. 100 Euro koster f.eks ca. 44 kroner mer i dag enn i November 2005.

Fremover kommer nok mange til å foreta en oppgradering fra eldre systemer, Socket A og Athlon (Og tilsvarende fra Intel) har faktisk vært godt nok for de fleste frem til nå. Dobbeltkjerne prosessorer, 64 bits arkitektur, Sli/Crossfire og den snarlige lanseringen av Vista vil nok virke som gode nok grunner til å oppgradere for folk flest og dermed vil nok desverre DDR2 minne være etterspurt en god stund fremover med påfølgende stabilt høye priser fra produsent. Det eneste jeg ser som kan ha en innvirkning (dog liten) på prisene er en eventuell styrking av kronekursen.

Regner med og håper at det muligens er noen som sitter på informasjon som kan utfylle og korrigere mitt bilde av situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...