Joakim Gjerde Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hei! Jeg har ett nettverk som er basert på en 1gb switch. Jeg trodde frem til i dag at nettverket mitt også teoretisk skulle takle denne hastigheten helt til jeg kom over en litt eldre post som sier det at man må bruke kryssede kabler for å oppnå denne hastigheten. Stemmer dette eller kan jeg bruke vanlige tp kabler? Hvor kan jeg få tak i kryssede kabler som yter 1gb i teorien? (link?) Vet at gb kortene bruker alle 8 pinsa, men det er da virkelig åtte pins (og kabler) i mine tp kabler... Mvh Joakim Gjerde Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 bullshit. du trenger ikke kryssede kabler. Det du derimot trenger er Category 5e eller Category 6 kabler. (cat 5e eller Cat 6) Disse er designet for gigabit. Lenke til kommentar
Joakim Gjerde Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 OK. Hvordan kan jeg få sjekket om det er cat 5e kabler? Det betyr at de er skjermet ikke sant? Mvh Joakim Gjerde Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) nei det betyr ikke nødvedigvis at de er skjermet. STP kabel = skjermet kabel (shieldet twisted pair) - identifiseres ved at de er mye stiver e og vanskeligere å bøye. UTP kabel = uskjermet (de fleste er uskjermet.) du får Cat5e og Cat6 i begge versjoner. Det står som oftest printet på kabelen hvilken type det er. ellers kan du spørre i databutikker etter cat 5e eller Cat 6 kabel. Hvis de ikke er helt blåste burde de vite hva du mener. Endret 7. oktober 2006 av MrLee Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 I CAT5e og CAT6 er det lagt litt mer vekt på nøyaktig tvinning av kablene, som reduserer mottageligheten av elektronisk støy. Eller er jeg helt på blåbærtur nå? I teorien så kan man vel få 1gbit på en CAT5 kabel på >1meter, siden det ikke er så mye støy som kan mottas. Men over det vil jeg tro er vanskelig å oppnå så veldig mye mer hastighet utover 100Mbit. Jeg og en kompis prøvde en 3 (eller var det 5?) meter lang CAT5 på 1Gbit nettverk, og vi fikk bare hastigheter på 2-300mbit. Lenke til kommentar
Joakim Gjerde Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Virker ikke som du er helt på bærtur befs. I følge wiki så går det ut på det smame som du sier.. Får sjekke kablene mine når jeg kommer hjem da.. Kanskje jeg kan få forbedret nettverkshastigheten min litt:D Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 BeFs: husk at ett gigabit nettverk fint vil bli begrenset av hardware ellers. Harddiskene blir en flaskehals med en gang du får en overføringshastighet på ~120MB/s mulig dere fikk gigabit, men ikke klarte å utnytte mer.. selv har jeg aldi mer enn 25MB/s mellom maskinene på gigabit med FTP f.eks... Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Du har jo et godt poeng der egentlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå