Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kryssede kabler for å oppnå 1gb med switch?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett nettverk som er basert på en 1gb switch.

Jeg trodde frem til i dag at nettverket mitt også teoretisk skulle takle denne hastigheten helt til jeg kom over en litt eldre post som sier det at man må bruke kryssede kabler for å oppnå denne hastigheten.

Stemmer dette eller kan jeg bruke vanlige tp kabler?

Hvor kan jeg få tak i kryssede kabler som yter 1gb i teorien? (link?)

Vet at gb kortene bruker alle 8 pinsa, men det er da virkelig åtte pins (og kabler) i mine tp kabler...

Mvh Joakim Gjerde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei det betyr ikke nødvedigvis at de er skjermet.

STP kabel = skjermet kabel (shieldet twisted pair) - identifiseres ved at de er mye stiver e og vanskeligere å bøye.

UTP kabel = uskjermet (de fleste er uskjermet.)

du får Cat5e og Cat6 i begge versjoner.

Det står som oftest printet på kabelen hvilken type det er. ellers kan du spørre i databutikker etter cat 5e eller Cat 6 kabel. Hvis de ikke er helt blåste burde de vite hva du mener.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

I CAT5e og CAT6 er det lagt litt mer vekt på nøyaktig tvinning av kablene, som reduserer mottageligheten av elektronisk støy.

Eller er jeg helt på blåbærtur nå?

I teorien så kan man vel få 1gbit på en CAT5 kabel på >1meter, siden det ikke er så mye støy som kan mottas. Men over det vil jeg tro er vanskelig å oppnå så veldig mye mer hastighet utover 100Mbit. Jeg og en kompis prøvde en 3 (eller var det 5?) meter lang CAT5 på 1Gbit nettverk, og vi fikk bare hastigheter på 2-300mbit.

Lenke til kommentar

BeFs: husk at ett gigabit nettverk fint vil bli begrenset av hardware ellers. Harddiskene blir en flaskehals med en gang du får en overføringshastighet på ~120MB/s :) mulig dere fikk gigabit, men ikke klarte å utnytte mer.. selv har jeg aldi mer enn 25MB/s mellom maskinene på gigabit med FTP f.eks...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...