Simen1 Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Hvordan er de andre baltiske landene i forhold til Estland og Finland? Finland er vel det av de nordiske landene vi har minst til felles med, mye på grunn av språket. Kanskje det hadde vært bedre om Finland, Estland (evt. Latvia og Litauen) dannet sin egen union og de øvrige nordiske landene dannet vår egen union? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Eh, plantene bruker CO2 for å produsere oksygen. 7064209[/snapback] Selv om du forer plantene med mer CO2 så vil de ikke kunne ta opp mer av det, altså ikke lage mer oksygen. Oksygen har vi dessuten plenty av. 7064527[/snapback] Men du skrev det som om plantene produserer CO2: "Men økt temperatur som følge av global oppvarming vil etter all sannsynlighet føre til økt metabolisme i mikroorganismer, og dermed økt utånding av CO2 fra plantene." Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Simen1: Estland har fra før av vært under både dansk og svensk styre, Latvia og Litauen derimot ser jeg på som mer slaviske. Sett utifra en språklig konteks (da glemmer vi samene), så står vi igjen med Norge (Svalbard), Sverige, Danmark (uten Grønland, men med Færøyene) og Island. Selv ville jeg ihvertfall tatt med Grønland p.g.a. de store havområdene (og fordi vi nordmenn har så fine tradisjoner med øya fra før), lurer på hvordan finnene hadde reagert på å bli utelatt. Uansett hadde vi (nordområdene) stått sterke samlet som en maktblokk i EU. Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Eh, plantene bruker CO2 for å produsere oksygen. 7064209[/snapback] Selv om du forer plantene med mer CO2 så vil de ikke kunne ta opp mer av det, altså ikke lage mer oksygen. Oksygen har vi dessuten plenty av. 7064527[/snapback] Men du skrev det som om plantene produserer CO2: "Men økt temperatur som følge av global oppvarming vil etter all sannsynlighet føre til økt metabolisme i mikroorganismer, og dermed økt utånding av CO2 fra plantene." 7067148[/snapback] Plantene ånder ja, spesielt om natten når det ikke er lys... Da kommer det CO2 og vann ut av plantene. Hvor var du i naturfagtimene på grunnskolen, Pricks? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 [ Latvia og Litauen derimot ser jeg på som mer slaviske. Latvia og Litauen er ikke slaviske land, men jeg skjønner hva du mener. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Tor79, spar meg for idiotiske kommentarer. Poenget er at planter nettoproduserer oksygen. Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Tor79, spar meg for idiotiske kommentarer. Poenget er at planter nettoproduserer oksygen. 7068658[/snapback] Sant det. Trenger vi mer oksygen enn vi har? Nei. Får vi det hvis vi gir plantene mer CO2? Nei. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Pricks og Tor79: Kan vi prøve å spore inn på diskusjonen om Union igjen? Jeg hadde veldig lyst til å svare på det om CO2 men husker ikke lengre hvor den avsporingen kom i fra og hva det har å gjøre med en Norsk-Svensk eller Nordisk union så da står jeg over. Nisje Olm: Ut i fra det du sier høres det logisk ut å inkludere Estland i den Nordiske unionen. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Å fått samlet Skandinavia til ett rike høres ut som en bra ting egentlig, når man er et lite land på ikke en gang 5 millioner innbyggere har man lite man skal ha sagt i verdenssammenheng. Vi er tross alt vedlig like hverandre på mange måter så jeg tror at det dette er et av stedene i verden det faktisk hadde vært mulig uten for mye tjas i forhold til andre steder. Kansje vi kunne utnyttet muligheten til å bli kvitt en bunch med språk og holdt oss til svensk. (de er dobbelt så mange som oss...) 7026197[/snapback] Det norske språket er ikke akkurat gammelt. Jeg er ikke klar til og gi det fra meg på lenge. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Det norske språket er ikke akkurat gammelt. Jeg er ikke klar til og gi det fra meg på lenge. 7069744[/snapback] Blir vel mer "de norske språkene" Men jeg er enig. Det eneste jeg ville gått med på å gi fra meg norsk for er engelsk Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Det norske språket er ikke akkurat gammelt. Jeg er ikke klar til og gi det fra meg på lenge. 7069744[/snapback] Blir vel mer "de norske språkene" Men jeg er enig. Det eneste jeg ville gått med på å gi fra meg norsk for er engelsk 7069765[/snapback] Ja vi kunne ha gått over til engelsk men det forutsetter at vi bare snakker engelsk. Ikke noe blanding mellom Engelsk og Norsk. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Det norske språket er ikke akkurat gammelt. Jeg er ikke klar til og gi det fra meg på lenge. 7069744[/snapback] Blir vel mer "de norske språkene" Men jeg er enig. Det eneste jeg ville gått med på å gi fra meg norsk for er engelsk 7069765[/snapback] Ja vi kunne ha gått over til engelsk men det forutsetter at vi bare snakker engelsk. Ikke noe blanding mellom Engelsk og Norsk. 7069777[/snapback] Såklart! Forøvring syns jeg engelsk er et mye bedre og mer presist språk å bruke enn norsk uansett, samt fordelen med at flere skjønner hva du sier. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Såklart! Forøvring syns jeg engelsk er et mye bedre og mer presist språk å bruke enn norsk uansett 7069791[/snapback] Merkelig. Men det kan vi diskutere i enn annen tråd. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg synes heller ikke at blandingsspråk er noe særlig, men det at engelsk har så mye bedre ordforråd vil jeg sette i tvil. Det er riktignok flere fagord som finnes på engelsk, men i daglig tale tror jeg engelsk har et fattigere ordforråd enn norsk. Men jeg kan forstå at mange tror det er omvendt siden mange ofte glemmer gode gamle norske ord og bruker engelske i stedet for. Hvem husker for eksempel umiddelbart hva caps, post (som denne posten), flashram, TV, tape og post-it heter på norsk? Det finnes gode norske ord for alle disse, men folk bruker ofte ukritisk de engelske ordene uten å tenke over det og fortrenger samtidig det norske språket. 100 år til med den samme utviklingen så har det norske språket smuldret helt bort og blitt en engelsk dialekt. I mellomtiden har vi en usmakelig språkblanding. Jeg håper ikke dette blir realiteten. For å unngå et blandingsspråk og en sakte men sikker død av norsk er det viktig å skille skikkelig på språkene. Personlig tror jeg det er rom for to språk i framtiden. Et nasjonalt og et internasjonalt. I norges tilfelle norsk og engelsk. (Dog engelsk kunne for min del gjerne mistet sin status som verdensspråk til fordel for esperanto) Redigert: Ups, jeg var vist litt for sen for å få med meg den oppfordringen. Jeg får bare føye på at jeg ser ingen grunn til å forkaste de lokale språkene vi har i Norden bare på grunn av dannelsen av en union. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Angående språk så ser jeg ikke på det som noe problem, bare se på Sveits. Den nordiske union med de landene jeg først nevnte (regner da ikke med Dronning Mauds land), så vil vi få følgende tall: Folketall: 26 mill. Flateinnhold: 3.615.528 km² Språk: Norsk, svensk, dansk, finsk, estisk, samisk, islandsk, færøysk og grønlandsk. Sammenligner man med f.eks England, som er en av de store innen EU så har de et folketall på 40 mill. Arealmessig blir de derimot små (130 439 km²), også med tanke på havområder. NU hadde hatt noe å slå i bordet med når man samlet fremlegger sin sak til EU Endret 14. oktober 2006 av Nisje Olm Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Men nå er det vel ikke gitt at NU vil bli medlem av EU? Så vidt jeg vet er det en ganske høy andel i alle de nordiske landene som ikke vil være medlem av EU, og hvis NU dukker opp som et alternativ til EU så tror jeg mange EU-tilhengere kan snu og heller bli NU-tilhengere. En god del av de som har vært motstandere til EU kan også finne på å være positiv til NU fordi det føles mer lokalt. Da vil i så fall verden få følgende store unioner: Den Europeiske unionen (EU) Den Nordiske unionen (NU) Unionen av Amerikanske Stater (USA) Den Russiske Føderasjonen (riktignok et land, men det har så store regionale kulturforskjeller at det like gjerne kan bli kalt en union) (har jeg glemt noen nå?) Lenke til kommentar
Thend Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Østafrikanske fellesskap eller hva det nå heter på norsk. Ifølge min ugandiske kompis er de på vei mot en føderal stat. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Du har jo drømmeprosjektet til en del i Sør-Amerika: Samlet Sør-Amerikansk Union: SSAU (Jeg fant på det navnet nå, men det er en del i Sør-Amerika som tenker på en samlet front mot verden, særlig da tilhengere av Simon Bolivar (Gran Colombia) og Francisco Morazán (UPCA)) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Apropos Simon Bolivar så må jeg få skyte inn en liten avsporing: Jeg var i Venezuela for noen år siden og kalte meg Simon (da "Simen" kan gi uønskede assosiasjoner, akkurat som på engelsk). Folk syntes det var et umåtelig strålende og flott navn, noe som ikke er rart så høyt som de dyrker nasjonalhelten Simon Bolivar. Men det var nytt for meg at de ønsker en union der også. (Dog, det burde ikke komme som noen overraskelse på meg, sånn som Hugo Chavez har drevet med alliering med Cuba, venstresiden i Argentina osv) Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Da jeg bodde der fikk jeg i hvert fall det inntrykket at det fra enkelte, særlig de litt rødere, ønsket dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå