Gå til innhold

Tankeeksperiment: Inngå union med Sverige


Anbefalte innlegg

Jeg kom på et morsomt tankeeksperiment og lurer på hva konsekvensene, fordeler og ulemper ville blitt dersom Norge inngikk union med Sverige i løpet av de nærmeste årene.

 

Jeg tror at Norge ville hatt fordel av å bruke det svenske lovverket og få svenske politikere, og at Sverige ville hatt fordel av Norsk olje. Vi ganske like så kulturmessig tror jeg ikke det blir noen stor kræsj. En felles kronevalutta ville stått sterkere mot svingninger siden man hadde fått flere industrielle ben å stå på. Lønningene i Norge er skyhøye på grunn av lav arbeidsledighet, mens sverige har noe lavere lønninger og noe høyere arbeidsledighet. Det tror jeg ville jevnet seg fint ut.

 

Kjør diskusjon! Ville dette fungert? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hey, vi kan da ikke slå oss sammen med sverige... de er jo dumme jo :p

 

:tease:

 

måtte vel først ha skrevet om det meste av lovverket.

bestemt hvilken konge en skal ha, eller om man skal ha i det hele tatt.

om man skal være med i EU, osv...

 

tror dettte hadde tatt en del år :p

Lenke til kommentar

Ja, det blir neppe triviellt. Lover, politikk og mye annet må selvsagt samordnes. Poenget er om vi ville stått sterkere sammen og om dette er noe alle kunne blitt fornøyde med. Vi er jo ikke så rent ulike kulturer så vi er jo ganske kompatible sånn sett.

 

Svenskevitser og nordbaggvitser vil nok bestå på samme måte som det finnes trøndervitser, nordlendingvitser, vestlendingvitser osv.

 

Et samlet NU (Nordisk Union) kunne sikkert blitt noe annet enn små bagateller innenfor eller utenfor EU.

Lenke til kommentar

Å fått samlet Skandinavia til ett rike høres ut som en bra ting egentlig, når man er et lite land på ikke en gang 5 millioner innbyggere har man lite man skal ha sagt i verdenssammenheng.

 

Vi er tross alt vedlig like hverandre på mange måter så jeg tror at det dette er et av stedene i verden det faktisk hadde vært mulig uten for mye tjas i forhold til andre steder.

 

Kansje vi kunne utnyttet muligheten til å bli kvitt en bunch med språk og holdt oss til svensk. (de er dobbelt så mange som oss...)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Smoothie: Vi har veldig lite olje i forhold til andre land, men det at vi er stabile gjør europeerne fornøyde.

 

http://www.infoplease.com/ipa/A0872964.html

http://www.infoplease.com/ipa/A0922041.html

7026301[/snapback]

 

Mener jeg leste på skatteetatens sider (tror det var der) at Norge lå høyere opp på den listen, men det er fullt mulig jeg tar feil :)

 

Edit:

 

Ser jeg blander mellom eksport og produksjon.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

Det er altså snakk om proven reserves. Det er også bare snakk om olje. Norge drar vel først og fremst gass ut av bakken. Og riktignok kommer oljen i norge til å ta slutt om noen tiår, men da finnes fremdeles mer gass, samt enorme mengder med metan og kull som kan hentes opp og utnyttes på miljøvennlig vis. Forskere mener norge har kullreserver tilsvarende omtrent 5 ganger verdens nåværende beholdning, og som kan dekke hele verdens energibehov i flere hundre år. Kullet er også ekstremt metanholdig, noe som er veldig positivt.

 

EDIT: For ikke å nevne at norge sansyneligvis er det eneste landet i verden som forvalter oljepengene sine fornuftig.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Jeg tror helt seriøst at gjennomføring av en norsk-svensk union ligger minst 100 år frem i tid. Rett og slett fordi det er for mye følelser mellom nordmenn og svensker. Når vi ikke en gang greide å slå sammen to teleselskap... Norge har knapt 100 års erfaring med selvstendighet, hvorav ca halvparten som I-land. Hvis et slikt konsept skulle la seg gjennomføre uten krig tror jeg rett og seltt vi trenger 100 år til på å opparbeide gjensidig respekt.

 

Tanken om en nordisk union er definitivt ikke ny. Dronning Margrete fikk det til, og Kalmarunionen var aktuell politikk i mer enn 100 år. Også i nyere tid har saken blitt fremmet: Vår egen nasjonalsang er faktisk sterkt preget av den felles-skandinaviske ide. Deler av anti-EEC/EF/EU-bevegelsen har fremmet ideen som et altenativ til EU-medlemskap.

 

Det er klart at en skandinavisk union bestående av Norge, Danmark, Finland, Sverige og kanskje også Island ville helt klart bli en internasjonal makt å regne med. Kanskje så sterk at sterke krefter ellers i verden ville sette seg kraftig til motverge. Jeg kan for eksempel vanskelig se for meg at Russland ville sette stor pris på en slik utvikling, heller ikke EU.

 

Jeg ser for meg et scenario hvor den skandinaviske unoin kunne vært liv laga, nemlig som en delstat i EU. Hvis en ser for seg en utvilking hvor EU beveger seg i retning av en nasjonal føderasjon ala USA, hvilket er ca det motsatte av det som skjer i dag, kunne et slikt politisk eksperiment vært nyttig og gjennomførbart for alle parter. Men jeg tror ikke egentlig dette skjer de neste 50 årene; hverken norsk EU-medlemsskap eller United States of Europe... :roll:

Lenke til kommentar
Hvorfor skal innbyggertall ha noe å gjøre? Er det ikke handelen som bestemmer hvor stor innflytelse en har i verdenssamfunnet i praksis? Norge er jo viktige i blandt annet oljemarkedet.

7026284[/snapback]

Selvfølgelig. Sverige har jo ikke olje. Men de har mye annet som ikke vi har. Jo flere ulike store eksporvarer man har jo mindre vil man bli skadelidende i form av uforutsigbart svingende valutakurser. Hvis f.eks oljeprisen halveres så vil Norske kroner stupe med 10-20%. En felles nordisk valuta ville i samme situasjon kanskje fallt med bare 3-5%. Det er det som historisk har vært styrken til amerikanske dollar og som euroen nå er i ferd med å utfordre kraftig. Stabil valuta er en fordel for økonomien siden det gir mindre svingninger i salget til eksportindustrien. Det gir i sin tur mindre svingninger i arbeidsledigheten og økonomien generellt.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal innbyggertall ha noe å gjøre? Er det ikke handelen som bestemmer hvor stor innflytelse en har i verdenssamfunnet i praksis? Norge er jo viktige i blandt annet oljemarkedet.

7026284[/snapback]

Selvfølgelig. Sverige har jo ikke olje. Men de har mye annet som ikke vi har. Jo flere ulike store eksporvarer man har jo mindre vil man bli skadelidende i form av uforutsigbart svingende valutakurser. Hvis f.eks oljeprisen halveres så vil Norske kroner stupe med 10-20%. En felles nordisk valuta ville i samme situasjon kanskje fallt med bare 3-5%. Det er det som historisk har vært styrken til amerikanske dollar og som euroen nå er i ferd med å utfordre kraftig. Stabil valuta er en fordel for økonomien siden det gir mindre svingninger i salget til eksportindustrien. Det gir i sin tur mindre svingninger i arbeidsledigheten og økonomien generellt.

7026355[/snapback]

 

Det stemmer. Jeg ville bare fram til at en union med Sverige vil ikke sette oss i en sterkere posisjon internasjonalt kun fordi vi da får flere innbyggere, men at det er hva vi kan drive av storhandel som vil gjøre oss sterkere :)

Lenke til kommentar
Det er altså snakk om proven reserves. Det er også bare snakk om olje. Norge drar vel først og fremst gass ut av bakken. Og riktignok kommer oljen i norge til å ta slutt om noen tiår, men da finnes fremdeles mer gass, samt enorme mengder med metan og kull som kan hentes opp og utnyttes på miljøvennlig vis. Forskere mener norge har kullreserver tilsvarende omtrent 5 ganger verdens nåværende beholdning, og som kan dekke hele verdens energibehov i flere hundre år. Kullet er også ekstremt metanholdig, noe som er veldig positivt.

 

EDIT: For ikke å nevne at norge sansyneligvis er det eneste landet i verden som forvalter oljepengene sine fornuftig.

7026340[/snapback]

 

Hydrokarbonmarkedet kommer til å endres kraftig de neste årene. To stikkord: Klimaendringer og Russland. Hver for seg har de kraft til å sette helt ny dagsorden for det globale energimarkedet. Det eneste Norge kan bidra med i dette regnestykket er spisskompetanse på co2-rensing, men det ser det dessverre ikke ut til at politikere pg næringsliv tør å ta innover seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...