Patrick de Maar Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Hei, Jeg skal kjøpe en ruter for trådløst nettverk, som også skal ha mulighet for kablet nettverk. Nettverket skal gå trådløst til to maskiner og kablet til to maskiner. Modemet jeg bruker er ett ADSL 2+ Moden fra Jensen, produktnavn er Web:Link 8001B. Dette modemet håndterer en 2000/300kbps linje levert av Telenor. Sist gang jeg var inne på Kapaks hadde jeg rundt 3200m fra sentralen, noe som vil si at jeg sitter ganske langt oppi gokk. Grunnen til at jeg bruker ett ADSL2+ modem på en vanlig ADSL linje er at vi fikk 8001B av Jensen når det gamle tok kvelden. På maskinene brukes Windows XP Home/Professional, untatt på den ene, hvor det brukes Ubuntu 5.10, men Ubuntu er bare midlertidig, dette vil byttes ut i server-spesialisert OS senere, enten i form av Linux eller Windows Server 2003. Prisen jeg har tenkt å bruke på en ruter er rundt 600kr, om mulig ville det vært fint med ruter-støtte for deling av nettverkshastigheter, men om ikke mulig så trenger jeg anbefalinger på gode freeware/shareware programmer som gjør dette for meg. Jeg trenger også forslag til eksterne/interne trådløse klientkort(Nettverkskort /m antenne, eller trådløs duppeditt med usb-grensesnitt.) også. Dette kan regnes utenom de 600kronene. Håper dere froumtroll har fått all informasjon dere trenger for å hjelpe meg å finne riktig Ruter for mitt bruk. Takk. Edit: Tatt med at jeg trenger klientkort/duppeditt også. Endret 7. oktober 2006 av PatrickM Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det er desverre ikke mange alternativer til den prisen når du skal ha både router og nettverkskort. Billigste pakkene fra D-link og SMC er nok hva du finner og ingen av de vil jeg anbefale (OK til prisen men man får mye bedre til noen få lapper mer). Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Jeg glemte å si at jeg trenger forslag til interne/eksterne trådløse klientkort også, og de 600kr var bare for en ruter, kort og slikt kjøpes utenom. Ellers takker jeg for ditt innsyn nahojdat, men som sagt.. 600kr for ruteren. Endret 7. oktober 2006 av PatrickM Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Til den prisen for kun router ville jeg sjekket ut f.eks Linksys og Netgear routere. Selv ville jeg fremdeles lagt i litt mer og gått for f.eks D-Link DGL-4300 eller Linksys WRT300N eller lignende, man får det man betaler for.. Du finner mer i Prisguiden (også bruker erfaringer ) Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Prisguiden er jeg kjent med, det er jo en grunn til at jeg henvendte meg her. Skal google litt etter "forumerfaringer" og "brukererfaringer" på de to overnevnte ruterene. Ser at HW også har test av førstnevnte. Kanskje jeg spytter i noen lapper til, men det er dårlig økonomi for tiden. Endret 7. oktober 2006 av PatrickM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå