Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er tillatt når man bor i blokk?

McLuddis

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk idag en advarsel fra huseier om at det er for mye bråk fra leiligheten vår.

Dermed kommer mitt store spørsmål fram; hvor mye støy er tillatt når man bor i blokk?

Jeg bor sammen med en kamerat, vi er begge i jobb, og etter elleve er det stort sett stille her. I løpet av ettermiddag/kveld pleier det å være et ganske normalt støynivå. Iform av tv, musikk og dataspill, ingenting å lage noe oppstyr over. Vi fester sjelden her, og når det skjer, er det som regel bare et lite forspill med noen venner før vi drar ut på byen.

Grunnen til at advarselet kom nå, er at det visstnok var spesielt mye bråk, forrige lørdag.

Forrige lørdag hadde vi fire venner på besøk, vi drakk litt, pratet, spilte rolig musikk og dro ut i tolvtiden. Ingenting å stresse over synes jeg. men det er visst ikke alle som er enige i det.

Jeg føler at husverten er urimelig. I advarselen står det også; gjentar bråket seg, vil leieforholdet opphøre med èn måneds oppsigelse.

Nå vet vi jo ikke hva som skal til lenger før naboene begynner å klage, så vi tør knapt se på tv lenger, i frykt for at naboene skal klage og få oss utkastet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er tillatt er vel litt avhengig av hvem som bor rundt der og ikke minst husverten. Om han er urimelig, er det nok ikke så mye annet du kan gjøre enn å finne et nytt sted å bo :(. Jeg, mamma og lillesøster bor i en firemannsbolig i andre etasje og når lillesøster var litt mindre (2-3 år) fikk vi mange klager fra de under pga skriking og tramping i gulvene. Kan jo ikke forvente at en sånn liten unge skal være helt stille, så de fikk høre, så ble det stille i noen måneder, så flytta de ut :D.

Lenke til kommentar

Standardregler for borettslag er vel at man kan ha 2 sammenkomster i året, men man må komme med et nabovarsel i forkant.

Om dere aldri har sett noen slike regler, så virker det urimelig at huseier kan kaste dere ut neste gang.

Hva naboene angår, hva med å ta en runde og spørre om de hører mye bråk fra dere?

Mange gamle blokkleiligheter er veldig dårlig lydisolert, og med tanke på dagens surround-anlegg med mye trøkk er vel kanskje isoleringen for dårlig selv til vanlig bruk. Så det er ikke sikkert dere bråker spesielt mye, det høres bare godt.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar
Et hot tips er når det begynner å bli natt og du vil se ting på TV f.eks eller lignende er å skru ned bassen når klokka begynner å bli sent. Du reduserer UTROLIG mye støy ved å skru ned bassen på annlegget.

7020646[/snapback]

Enig der, spesielt i murhus...

7020662[/snapback]

Enig. Jeg bor i fjerde etasje i en helt ny murblokk og her kan vi fint høre bass fra en leilighet i første etasje. Bass kan reise utrolig langt gjennom murvegger. Løsningen er å ikke sette høyttalere og subwoofere rett på murgulv, men ha en form for isolasjon mellom høyttaler og murgulv. Ikke bare blir naboene ofte mer fornøyd, men det kan ha et positivt resultat for lyden i eget rom også.

Naboer som ikke tar hensyn til at det bor andre mennesker i blokka er skrekkelig usexy!

Jeg føler at husverten er urimelig. I advarselen står det også; gjentar bråket seg, vil leieforholdet opphøre med èn måneds oppsigelse.

Nå vet vi jo ikke hva som skal til lenger før naboene begynner å klage, så vi tør knapt se på tv lenger, i frykt for at naboene skal klage og få oss utkastet.

Gå i dialog med naboene. Finn ut hva slags støy som plager dem, og gjør noe med det. Mye bedre enn å gå rundt å være redd for å lage lyd. Nabovarsel er også en fint ting.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Dette høres kjent ut :)

Da kona og eg fikk dattera vår i 2004 bodde vi i en 4-mannsbolig(noe som heter det?). Dette var egentlig to vanlige hus(med kjellerleiligheter) som var bygget i sammen.

Da vi flyttet inn gjorde vi det klart for huseier at vi ventet barn, og at det kom da sikkert til å bli litt forventet babybråk, men vi var ikke noen festdyr. Dette var da helt ok..

Bare 1 måned etter fødsel klager både huseier og leieboer under oss på konstant bråk, tramping og barnegråt. Det tilspisset seg etterhvert da leieboer under oss demonstrerte ved å sove i bilen da det var "ubeboelig" i leiligheten. Leieboerene under huseier igjen har ikke hørt noen ting. Så ja, lyd kan reise langt og på mangen rare måter.

Vi fikk da utkastelse på 1 uke da noe annet ville gå ut over leieboer under oss for mye. Vi tok da Husleieloven i våre hender, og brukte alle paragrafene vi kunne, til huseier roet seg mtp lydnivå fra oss, og oppsigelsestid.

Det er viktig å lese og forstå husleieloven når man er i en slik situasjon. Og ikke minst at den er ufravikelig. Det vil si, at huseier kan gi dere bedre villkår, men ikke dårligere. Nice to know...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...