Mariela Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har en liste over ikoner i system tray som er så lang som et vondt år. Stort sett alle programmer som har vært installert på maskinen blir liggende der, og jeg finner dem ikke igjen i noen oppstarts-mapper. Er det noen som vet hvordan jeg kan få slettet ikonene for godt? Er ikke ute etter å få vite hvordan jeg kan skjule dem fra linjen nederst til høyre i XP -men hvordan jeg fjerner dem totalt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Avinstaller programmet som hører til. For å sjekke hvilke programmer som startes når Windows startes, klikk start -> kjør, skriv regedit og trykk enter. En list over de programmene som starter automatisk ligger i HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run og HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Min metode: Trykk Ctrl+Alt+Delete og gå over prosessane. Finn dei du vil ha vekk. Trykk Windowstast+R (Kjør) og skriv inn msconfig. Gå til Startup/Oppstart og fjern programmet du ikkje vil at skal starte. Dette er også ein grei metode å fjerne programmer som Quicktime å starte automatisk ved oppstart. Lenke til kommentar
Mariela Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg har fjernet de oppstartsprogrammene som jeg ikke ønsker skal kjøre ved oppstart. Problemet er at det fremdeles ligger en lang liste over programmer når jeg høyreklikker over linjen nederst til høyre i windows -velger egenskaper og tilpass. Da får jeg enn liste som viser blant annet de programmene som du ser av vedlegget. Track4win, logmein og microsoft antispyware er eksempler på programmer som er avinstallert -men som likevel ligger i listen. De må jo være lagret et sted, slik at jeg kan få slettet dem fra listen -men hvor? Fant dem ikke ved de metodene dere har beskrevet i innleggene over. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det der er så vidt jeg vet (jeg har deaktivert funksjonen) ikke listen over programmer som kjører, men bare listen over hvilke egenskaper du har på ett eller annet tidspunkt gitt ikonet i tray for forskjellige programmer. Selv om programmet er avinstallert husker den hvilke settings du har satt for dets ikon, men det betyr ikke at programmet kjører. Hva med å gi oss et screenshot av tasklist og tray dersom du har mange programmer i tray? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Mange av ikonene på bildet er erstattet med mappe-ikonet, så disse programmene er nok fjernet, slik som du selv sier. Og det er riktig som JohndoeMAKT skriver: Bildet du viser er listen over alle ikoner som har vært i systray. Det vil ikke si at de fremdeles er installert. Det bekreftes også ved at du ikke finner dem i registeret eller msconfig. Så da kan du bare ta det med ro Edit: Anbefaler at du installerer Crap Cleaner. Dette programmet fjerner enkelt midlertidige filer og annet søppel (derav navnet). Kan også rydde opp i registeret. Startes enkelt med et høyreklikk på søppelbøtta. Endret 8. oktober 2006 av HappyRay Lenke til kommentar
Mariela Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Mange av ikonene på bildet er erstattet med mappe-ikonet, så disse programmene er nok fjernet, slik som du selv sier. Og det er riktig som JohndoeMAKT skriver: Bildet du viser er listen over alle ikoner som har vært i systray. Det vil ikke si at de fremdeles er installert. Det bekreftes også ved at du ikke finner dem i registeret eller msconfig. Så da kan du bare ta det med ro Edit: Anbefaler at du installerer Crap Cleaner. Dette programmet fjerner enkelt midlertidige filer og annet søppel (derav navnet). Kan også rydde opp i registeret. Startes enkelt med et høyreklikk på søppelbøtta. 7024814[/snapback] Takker for alle svar. Har snakket med en tekniker hos Dell -siden jeg har supportavtale der, og han anbefalte meg å reinstallere Windows XP. Det er ikke bare pga de ikonene i tray, men også fordi jeg har hele 50 prosesser som kjører til enhver tid, og plages med bilder som fryser sånn at jeg må restarte maskinen. Ofte henger alt, og det skjer "rare" ting som at ikonene på skrivebordet plutselig får en blå bakgrunnsfarge eller at teksten jeg skriver markeres uten at jeg gjør noe som helst annet enn å skrive. Har tatt virusscanning -og fikk fjernet noe som kaltes Win32:Named (bac1.exe og bac2.exe) Finner ikke noe spyware ved gjennomsøk. Har også installert wintasks for å forsøke å rydde opp i prosessene, men de fleste der står enten markert som nødvendige prosesser eller så er de umulige å stoppe Så jeg får vel krype til korset og ta reinstalleringen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå