Gå til innhold

Hvorfor så lang tid mellom RTM og release?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer ganske enkelt på hvorfor det er så lang tid mellom RTM (nå om noen uker?) og faktisk tilgjengelighet på Windows Vista, som visst nok skal være sent januar. Det vil vel si at det skal gå mellom 2 og 3 måneder fra RTM til vi faktisk kan kjøpe OSet. Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer ganske enkelt på hvorfor det er så lang tid mellom RTM (nå om noen uker?) og faktisk tilgjengelighet på Windows Vista, som visst nok skal være sent januar. Det vil vel si at det skal gå mellom 2 og 3 måneder fra RTM til vi faktisk kan kjøpe OSet. Hvorfor er det slik?

7020045[/snapback]

Helt fram til RTM har man bare noen få utgaver av programvaren, men når ting skal lanseres skal det lages en rekke utgaver, en for hver lisensmodell. For eksempel er det over 200 utgaver av SQL Server 2005, alt avhengig av lisensmodell og funksjonalitet. Det tar tid å lage opp medie og forpakninger til så mange utgaver, og jeg vil anta at det er hovedgrunnen til at det tar en god stund fra RTM (Release to Manufacturer) til medie er klart for kjøp.

Lenke til kommentar

Man skal:

sende master plata til produksjon

trykke opp X antall kopier (tenk deg hvor mange på world wide release av ett Windows OS, så vet du hvor mange det er : MANGE!)

Disse skal så pakkes i esker/annen innpakning.

Så skal de sendes til alle verdens hjørner før release slik at butikkene har dem.

see?

Lenke til kommentar

Ja ser at det er mange DVDer som må trykkes opp, men jeg regner nesten med at kapasiteten på DVD produksjon er ganske så solid nå til dags uansett. Mengden DVDer som trykkes opp for Vista er vel bare en dråpe i havet i forhold til verdensproduksjonen? (klarer ikke å finne noen tall på det)

Det med forskjellige lisensmodeller må man vel også kunne ha ferdig før man fryser utviklingen? Skjønner ikke hvorfor man skal måtte slutte utviklingen før man jobber med sånt.

Esker osv. kan man jo ha ferdiglagd før RTM, så det kan vel ikke være noe problem. Jeg syns bare det virker så snodig at det skal ta flere måneder å produsere DVDer og putte disse i esker. Spill må jo igjennom ca. samme prosess fra RTM til de er i butikkene, og det tar jo bare noen uker. Tenker jo slik at M$ bare kan kjøpe seg større kapasitet rundt om i verden og klare det på ikke så alt for mye lengre tid.

Syns enda det er snodig jeg :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, spill tar bare noen uker. Spill er vel som regel ett produkt. Vista med flere er et par hundre, og fortsatt synes du det er rart? Ellers så tviler jeg på at det kan gjøres klart på forhånd, for det vil være forskjell på mediene, slik at kun lisensnøkkelen til den utgaven som er kjøpt faktisk kan brukes.

Lenke til kommentar
Disse par hundre forskjellige utgavene må vel være av bedriftsversjoner eller? Bedriftene får jo Vista før vanlige forbrukere, og vi har vel kun Home, Home Premium og Ultimate?

7021004[/snapback]

Nei. Det er separate utgaver av f eks Premium for hver lisensmodell, som gjør at du må ha mediet til den lisensmodellen du har også. Her kan nevnes i fleng MVL A, MVL B, MVL C, OLV, OEM og så videre. Hver av disse trykkes opp separat, og det er derfor jeg også skrev at f eks for SQL Server 2005 er det over 200 separate mediesett som måtte trykkes opp. Det vil være en REKKE mediesett som må trykkes opp for Vista også, og det tar tid.

Lenke til kommentar

Hmm. Så det er altså så mange forskjellige forskjellige versjoner? Hvis vi begrenser oss til privatbrukere (som er de som må vente lengst), hva er forskjellen og meningen med alle de forskjellige versjonene? Virker jo mest logisk om alle DVD-ene var like. Alle DVD-ene skal jo inneholde det samme, slik at man kan oppgradere til Ultimate uten å måtte laste ned det man mangler.

Tror ikke du sitter å finner på ting altså, bare lurer.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

alle DVDene, hvertfall av de vanlige versjonene skal inneholde det samme, CDkeyen bestemmer hvilken versjon som brukes. men for diverse OEM versjoner, og masse andre så er jeg ikke sikker. og de skal som nevnt ha forskjellig emballasje, så det er en del som skal trykkes opp. riktignok tar det nok ikke så lang tid, men i tillegg så er det nok ganske mye som må forberedes og planlegges i forkant av en så stor release.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt er det tre hovedkategorier for oss private kjøpere:

Full (Retail)

Oppgradering (fra Win2k og XP)

OEM (hvis dette blir mulig på samme måte som med XP idag, håper det)

Vi vet jo også at samme hvilken versjon man kjøper (Basic, Premium, Ultimate), så er det samme plata. Lisensnøkkelen angir hvilken versjon som blir installert. Dermed kan man oppgradere med Anytime Upgrade online og få den nye versjonen med en gang.

Mer info

Vet ikke grunnen til at det skal ta så lang tid fra RTM til butikkhylla, men jeg vet at denne tiden skal brukes på å utvikle Ultimate Extras. Dvs godbiter til de som brenner av tusenlapper(?) på Ultimate-versjonen.

Endret av HappyRay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...