South_Bridge Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Som ny bruker av linux lurer jeg på såmangt.... under install av ati driverene tastet jeg blant annet init 3 og init 5, og ved oppstart seg jeg init 3 på skjermen... hva betyr dette? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Init er en slags "alle prosessers far", som starter andre prosesser i tur og orden. http://en.wikipedia.org/wiki/Init De fleste linux-distroer bruker såkalt SysV init, som er delt i flere runlevels. Tallene du oppga henviser derfor til runlevel 3 og 5. I mange distroer er runlevel 5 den mest omfattende (flest prosesser gående) inkludert X Window System, mens runlevel 3 mangler X (kun tekstbasert login). Men det fins unntak, f.eks er bruker debian og Ubuntu runlevel 2 som standard. Endret 7. oktober 2006 av Langbein Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 hvordan skifter jeg denne da? Jeg har runlevel 3, og vil gjerne ha 5 slik at jeg glir rett inn i gnome(om jeg har forståt det riktig). Nå har jeg 3 og etter boot havner jeg i innlogg hvor jeg må loggen inn og kjøre startx selv Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Hvilken distro? Vanligvis kan du endre standard runlevel i /etc/inittab. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 jeg har fedora core 5, og ved boot vil jeg gjerne bli dumpet rett til grafisk innlogging om det er mulig... Lenke til kommentar
huf Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Skift frå "id:3:initdefault:" til "id:5:initdefault:" i /etc/inittab. Endret 9. oktober 2006 av huf Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 genialt! det fiksa det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå