Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kommer ikke inn i BIOS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da må du prøve å holde Del nede litt lenger, gjerne helt fra maskinen starter for å treffe tidspunktet da den reagerer på Del.

7019843[/snapback]

Dette funket på POST greia, der hvor det står hva slags prosessor man har osv.

Men på Del derimot funket det desverre ikke.

Lenke til kommentar
Bruker du USB porten til tastaturet? Om du gjør det så prøv å sett tastaturet i tastatur utgangen med overgang.. Er ikke alltid tastaturet starter opp med en gang. Noen ganger starter ikke USB opp før i Windows Loading screen ruta

7020397[/snapback]

Bruker tastatur-porten. Og Windows er ikke innstallert, jeg må inn i BIOS først.

Lenke til kommentar
Noen som har flere forslag? Legg merke til at TAB funker, men ikke DEL.

7022046[/snapback]

kanskje knappen er ødelagt..høyst usannsynlig mn det kan jo være det...aldri skjedd med meg eller noen jeg kjenner mn rare ting skjer...

7022739[/snapback]

Har prøvd tre forskjellige tastatur: et dritgammelt (TAB funket ikke her :D ), et forsåvidt nytt (det jeg skriver på nå, hvor Delete funker fint på denne maskinen) og et rett ut av boksen.

Lenke til kommentar
Maskinen bør kunne boote fra CD dersom du har en tom HD tilkoplet istedenfor en som du har Windows liggende på.

7025579[/snapback]

Begge harddiskene (1 SATA og 1 IDE) er tomme.

DVD-romen og Harddisken er koblet på samme IDE-kabel. Kan dette ha noe å si for bootingen?

Lenke til kommentar
Maskinen bør kunne boote fra CD dersom du har en tom HD tilkoplet istedenfor en som du har Windows liggende på.

7025579[/snapback]

Begge harddiskene (1 SATA og 1 IDE) er tomme.

DVD-romen og Harddisken er koblet på samme IDE-kabel. Kan dette ha noe å si for bootingen?

7025949[/snapback]

Dette kan ha noe å si. Om mulig prøv hver sin kabel. Hvis du skal ha begge på samme kabel må jumperne stå riktig. Begge på chipselect, eller en på master og den andre på slave. Jeg antar du skal ha Win på satadisken. I såfall kan du fjerne HD fra IDEkabel under installasjonen, og sette CD til master.

Det er mye lettere å hjelpe deg om man vet mest mulig om maskinvaren din og hvordan denne er satt opp ( koplet ).

Endret av GLOCK05
Lenke til kommentar
Dette kan ha noe å si. Om mulig prøv hver sin kabel. Hvis du skal ha begge på samme kabel må jumperne stå riktig. Begge på chipselect, eller en på master og den andre på slave. Jeg antar du skal ha Win på satadisken. I såfall kan du fjerne HD fra IDEkabel under installasjonen, og sette CD til master.

Det er mye lettere å hjelpe deg om man vet mest mulig om maskinvaren din og hvordan denne er satt opp ( koplet ).

7026270[/snapback]

Problemet er bare at det bare er en IDE port på HK. Kan prøve dette, men det burde jo ikke ha noe å si for delete-tasten?

Lenke til kommentar

7026270[/snapback]

Problemet er bare at det bare er en IDE port på HK. Kan prøve dette, men det burde jo ikke ha noe å si for delete-tasten?

7029459[/snapback]

Hovedproblemet ditt var vel at du ikke fikk bootet fra CD?

Lenke til kommentar

Joda, det var vel det. Hengt meg litt opp i BIOSen.

Jeg tror jeg har funnet årsaken nå, på HKet er det et display med POST codes. Det stod 50, som hadde med USB å gjøre. Bytta på noen jumpere, og den gikk opp til 52.

52 er Test all memory (clear all extended memory to 0). Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Videre nedover i listen kommer bl.a.:

60: Okay to enter Setup utility; i.e. not until this POST stage can users enter the CMOS setup utility (sannsynligvis det jeg sliter med?)

75: Detect and install all IDE devices: HDD, LS120, ZIP, CDROM...

Dette er sikkert noe av det første man skal gjøre, men som den newbien jeg er, visste jeg ikke det... Hvis noen kan hjelpe meg med hvordan jeg skal fikse disse greiene ville jeg blitt sykt takknemmelig :D

Ram'en min er to Corsair TWIN2X 6400 DDR2 1GB, koblet i like fargede spor.

Lenke til kommentar
Joda, det var vel det. Hengt meg litt opp i BIOSen.

Jeg tror jeg har funnet årsaken nå, på HKet er det et display med POST codes. Det stod 50, som hadde med USB å gjøre. Bytta på noen jumpere, og den gikk opp til 52.

52 er Test all memory (clear all extended memory to 0). Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Videre nedover i listen kommer bl.a.:

60: Okay to enter Setup utility; i.e. not until this POST stage can users enter the CMOS setup utility (sannsynligvis det jeg sliter med?)

75: Detect and install all IDE devices: HDD, LS120, ZIP, CDROM...

Dette er sikkert noe av det første man skal gjøre, men som den newbien jeg er, visste jeg ikke det... Hvis noen kan hjelpe meg med hvordan jeg skal fikse disse greiene ville jeg blitt sykt takknemmelig  :D

Ram'en min er to Corsair TWIN2X 6400 DDR2 1GB, koblet i like fargede spor.

7033415[/snapback]

Ved problemer svarer det seg ofte å lese litt i manualen.

Jumpere flytter man ikke på i blinde !

Prøv med å bruke kun en minnebrikke om gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...