magnum44 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 USB vil nok fungere slik du sier ja, men mye av det man kobler til USB-porten trenger jo drivere. Særlig når det er snakk om annet enn veldig standard ting. Da lurer jeg på om surround, 96kS/s og 24bit lyd hele veien fra kilden vil fungere osv. Det er egentlig en del ting som fortsatt er uklart sånn jeg ser det. Håper vi får en test av dingsen som kan si noe om hvordan det faktisk fungerer i praksis. Noe pressemeldingen fra Creative ikke kunne forklare. (I så fall kunne man nok tatt den troverdigheten med en stor klype salt når de kommer med påstander om enorm forbedring av lydkvaliteten.) Hvis det er noen som har erfaring med Xmod så er det fint om de sier i fra i tråden eller i erfaringsdelen av prisguiden og kan forklare hvordan det fungerer hos dem. 7023235[/snapback] Det er en helt standard USB sak som bruker standard drivere som er allerede innebygget i nyere operativsystem. Det er ikke surround, kun 2 kanals. Og x-fi hardwaren styres 100% gjennom hardware og ikke drivere. Den støtter helt sikkert 96khz da dette også er standard gjennom standard usb-drivere. Jeg har ikke testet den, den er ikke enda å få kjøpt i Norge , men dette er ting som sier seg selv. Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 24-bit Crystalizer Mange synes 24-bit Crystalizer gjør lyden "bedre," men det den gjør er å øke volumet på høye og lave frekvenser. Dette lyder "bedre" på dårligere PC-høyttalere, men ellers er det noe bloat funnet på av en markedsapekatt. Mindre dynamic range og mer distortion. http://www.digit-life.com/articles2/multim...x-fi-part2.html Kommers CD-plater problem Før i tiden da plateselskapene ikke var så grådige ga de ut CD'er med normal lydnivå der sangen kunne smelle til med lyd når de ville, men nå er de skjerpet av den stygge siden av konkurranse og øker lyden til grensen av klipping. Dette for at musikken skulle høres bedre ut enn konkurrenter i musikksjappa. Faktisk gjorde Microsoft det samme med WMA formatet ved å øke lyden +3dB. http://www.cdmasteringservices.com/dynamicdeath.htm Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Hmm en liten brainfart. Man kan gjøre lyden "bedre" ved å oppsample den til 24bit/96khz med en bezier-curve algoritme. Da tar man samplene og lager fine kurver mellom dem med nye kalkulerte samplinger. Da blir ikke kurvene så hakkete i 15khz sonen, men høyttalere fikser da dette selv med mindre de har en superdiskant? oppsampling er forøvrig helt nødvendig hvis man skal mikse og øke volumet eller så blir det mye banding etterhvert (prøv å gjøre et 24bit bilde til 8bit og tilbake til 24bit da ser du tydelig grenser mellom fargene derfor vil PC spill makere ha 32bit eller mere fargemiksing så får de HDR). Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det som får meg til å grøsse er en kommers-CD, komprimert med WMA, oppsamplet til 48khz DirectSound standard, samplet videre opp til 24bit/96khz og til slutt økt høye og lave frekvenser med 24-bit Crystalizer. :!: Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 lol, gleder meg å se at vi audiofile kan få slike vidundelige produkter til slike vidundelige priser. det gir verdagen min et løft. creative gjør livet bedre >_< Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Ellers mye spennende teorier her, og noen riktige.. CD-kvalitet er forresten ukomprimert lyd, ihvertfall mtp. lagringen. Dog har man kvantiserings-støy som en følge av kun et endelig tall med nivåer (2^16). Bortsett fra denne kan lyd fra cd'er opp til 20 (22,05) kHz bli perfekt gjengitt, avhengig av utstyret brukt i alle ledd.. God natt. 7023464[/snapback] Det er ikke snakk om komprimering som i mp3 eller å pakke ned lyd mer winzip, men faktisk komprimering for å redusere forskjellene i nivåene mellom topp og bunnpunkt. IKKE NOE musikk som er mixet og mastret er ukomprimert. Komprimering brukes i mix per instrument som effekt, for å få det til å låte bedre - og under mastering som effekt, eller til å gjøre forskjellene i nivåene mindre, for å booste de lave nivåene. Tro meg, ukomprimert lyd låter dass. Selv live bruker band kompressorer på alle instrumenter for å kunstig booste opp lave lyder. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 det er da kompresjon under produksjon og forskjellen er radikalt knusende. da brukes kompresjon som et verktøy. kompresjon på et ferdig arbeid er fyfy. Lenke til kommentar
magnum44 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Hmm en liten brainfart. Man kan gjøre lyden "bedre" ved å oppsample den til 24bit/96khz med en bezier-curve algoritme. Da tar man samplene og lager fine kurver mellom dem med nye kalkulerte samplinger. Da blir ikke kurvene så hakkete i 15khz sonen, men høyttalere fikser da dette selv med mindre de har en superdiskant? oppsampling er forøvrig helt nødvendig hvis man skal mikse og øke volumet eller så blir det mye banding etterhvert (prøv å gjøre et 24bit bilde til 8bit og tilbake til 24bit da ser du tydelig grenser mellom fargene derfor vil PC spill makere ha 32bit eller mere fargemiksing så får de HDR). 7024487[/snapback] Nei det kan man ikke. "Kalkulerte samplinger" gir kun større unøyaktigheter. Det eneste man oppnår er dårligere lyd, men i praksis trenger det nødvendigvis ikke å bli verre siden endel dac'er jobber bedre i 24bits modus. Upsampling er asynkront. Synkron upsamling (som er å foretrekke) , er rett og slett oversampling. En teknikk som er like gammel som CD-teknologien. Kurvene er _ikke_ hakkete ved 16bits. Trappetrinnsyndromet eksisterer kun i øynene hos markedsføringsavdelingen. Oppsampling ved miksing er ikke verre enn å kalkulere verdiene fra en 16bits til 24bits, det gir null økning i oppløsning. Og er kun nødvendig for å minske desimasjons/kvantifiseringsfeil ved miksing, og har en annen funksjon enn trappetrinns-BS'et. Endret 8. oktober 2006 av magnum44 Lenke til kommentar
magnum44 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det som får meg til å grøsse er en kommers-CD, komprimert med WMA, oppsamplet til 48khz DirectSound standard, samplet videre opp til 24bit/96khz og til slutt økt høye og lave frekvenser med 24-bit Crystalizer. :!: 7024495[/snapback] Du tar feil igjen. Dette scenarioet har ingen rot i virkeligheten. X-fi har mulighet bit-perfect output, og hvis ikke har den en hardware resampler som er så teoretisk bra som det er mulig. Tilslutt så er crystalizeren en integrert 24/96 oppsampler, lyden blir oppsamplet direkte til 24/96 og går ikke gjennom windows' kmixer , (som allerede ikke blir brukt når man bruker X-fi sin hardware resampler) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 24-bit CrystalizerMange synes 24-bit Crystalizer gjør lyden "bedre," men det den gjør er å øke volumet på høye og lave frekvenser. Dette lyder "bedre" på dårligere PC-høyttalere, men ellers er det noe bloat funnet på av en markedsapekatt. Mindre dynamic range og mer distortion. Det kan også ha noe for seg om man har lav lyd. Det er sikkert en effekt endel liker, men som du sier, mer dynamikk blir det ikke. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Hmm en liten brainfart. Man kan gjøre lyden "bedre" ved å oppsample den til 24bit/96khz med en bezier-curve algoritme. Da tar man samplene og lager fine kurver mellom dem med nye kalkulerte samplinger. Da blir ikke kurvene så hakkete i 15khz sonen Kureven er aldri "hakkete" på 44 khz heller. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Hmm en liten brainfart. Man kan gjøre lyden "bedre" ved å oppsample den til 24bit/96khz med en bezier-curve algoritme. Da tar man samplene og lager fine kurver mellom dem med nye kalkulerte samplinger. Da blir ikke kurvene så hakkete i 15khz sonen, men høyttalere fikser da dette selv med mindre de har en superdiskant?7024487[/snapback] Det kan sikkert settes inn digitalt punkter i mellom de punktene som eksisterer. Det kan påvirke glattingen av kurven som uansett skjer i forsterkertrinnene og høytaleren. Trappetrinnmodellen er en skolemodell for å forklare hvordan ulike bit-verdier representerer ulike signalnivåer som funksjon av tid. I virkeligheten er det ikke trappetrinn som i en trapp, men punkter. Mellom disse punktene kan man gjerne trekke en tråd for å få en svært simpel fremstilling av lydkurven. I forsterkere er det derimot litt mer avansert. Det får man en kurvetilpasning av enten passive eller aktive komponenter. Analoge eller digitale. Resultatet blir omtrent det samme likevel. Signalet vil følge kurver som representerer lydsignalet mye bedre enn om det ble sendt "trappetrinn" til høytaleren. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Signalet vil følge kurver som representerer lydsignalet mye bedre enn om det ble sendt "trappetrinn" til høytaleren. 7024981[/snapback] Det som er litt interessant er jo klasse-D-forsterkere, som om jeg har forstått det rett ikke sender signalet til hyttaleren som en "jevn bølge", da de bare operer i to moduser, på og av. (igjen med forbehold om at jeg ikke har helt stålsolid kunnskap om slike forsterkere). Disse har endel bedre effektivitet, og blir nok mer og mer vanlig (mener å huske det var en nyhetssak om noen abit-høyttalere med en slik innebygd forsterker på hw.no for litt siden). AtW Lenke til kommentar
Wetatron Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det er ikke snakk om komprimering som i mp3 eller å pakke ned lyd mer winzip, men faktisk komprimering for å redusere forskjellene i nivåene mellom topp og bunnpunkt. IKKE NOE musikk som er mixet og mastret er ukomprimert. Komprimering brukes i mix per instrument som effekt, for å få det til å låte bedre - og under mastering som effekt, eller til å gjøre forskjellene i nivåene mindre, for å booste de lave nivåene. Tro meg, ukomprimert lyd låter dass. Selv live bruker band kompressorer på alle instrumenter for å kunstig booste opp lave lyder. 7024607[/snapback] Oki doki Men CD-kvalitet er nå fortsatt ukomprimert som lagringsmedium, hva slags lyd man legger på CD'n derimot er nå en helt annen sak. Mp3 blir ikke bedre av å brennes til CD.. Og ja, skjønner hva du mener.. Men all forandring av lyden etter utgivelse, med unntak av inverse filtere for å korrigere for andre filtere, er vel egentlig forringing av signalet. At noen liker det, og at til fest/disco vil gjøre det blir jo en annen sak. Konklusjon: Kan godt hende noen liker lyden fra en X-Fi, men påstandene til Creative er vel heller tynne.. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Ja, lyden til CD er "ukomprimert" i den forstand at det er rene raw-filer som er brent 1:1 i full størrelse, lyden er garantert mastret ut i 16bit/44.1kHz. Til crystallizer, man kan selvsagt ikke få bedre kvalitet ved hjelp av et "magic touch", men man kan likevel få ting til å *låte* bedre - det er vel der forskjellen ligger. Så spør jeg meg egentlig, hva om de legger på disse effektene på CD'er i stedet for mp3? Blir da disse å låte tilsvarende like mye bedre? Er jo selvsagt en smakssak, men jeg MÅ ha på denne crystallizern. Lenke til kommentar
magnum44 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det kan sikkert settes inn digitalt punkter i mellom de punktene som eksisterer. Det kan påvirke glattingen av kurven som uansett skjer i forsterkertrinnene og høytaleren. Hva mener du? Dette er jo like mye på bærtur som han du quotet. Trappetrinnmodellen er en skolemodell for å forklare hvordan ulike bit-verdier representerer ulike signalnivåer som funksjon av tid. I virkeligheten er det ikke trappetrinn som i en trapp, men punkter. Mellom disse punktene kan man gjerne trekke en tråd for å få en svært simpel fremstilling av lydkurven. I forsterkere er det derimot litt mer avansert. Det får man en kurvetilpasning av enten passive eller aktive komponenter. Analoge eller digitale. Resultatet blir omtrent det samme likevel. Signalet vil følge kurver som representerer lydsignalet mye bedre enn om det ble sendt "trappetrinn" til høytaleren. Jeg ser ovenfor at språket mitt på de foregående innleggene bærer preg av ha vært skrevet natt til søndag.. Trappetrinnsmodellen er ikke noe forskjellig fra "punkter", det er bare en annen grafisk fremstilling av de samme dataene, så akkurat det argumentet er ugyldig. Trappetrinnene er en grei fremstilling for de digitale dataene, og er noe folk flest "forstår" jmf. med ulike politiske partimålinger etc. , men at man får trappetrinnene til å bli "mindre" vha. av oppsampling og derav en mer naturlig analog kurve er BS, "glattingen" av trappetrinnene skjer allerede ved D/A leddet som en følge av nyquist teoremet som alle moderne (og forsovet umoderne) i en eller annen form baserer seg på. Resten av det du skriver, er for meg helst uforståelig. "Trappetrinn" har aldri blitt og vil aldri bli sendt til høyttaleren . Lenke til kommentar
Cookie1 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Har bare et kvikt spørsmål her. Jeg har tenkt å kjøpe meg et eksternt lydkort. Vil dette være et bra valg? Bedre enn Creative's eksterne Audigy NX USB-kort? Lenke til kommentar
JrRRr76 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 At Creative sitt produkt kan få musikken til å "høres" bedre ut tror jeg nok på, men at den blir kvalitetsmessig bedre er jeg uenig i, så langt min kunnskap strekker seg innen området. Kommers CD-plater problemFør i tiden da plateselskapene ikke var så grådige ga de ut CD'er med normal lydnivå der sangen kunne smelle til med lyd når de ville, men nå er de skjerpet av den stygge siden av konkurranse og øker lyden til grensen av klipping. Dette for at musikken skulle høres bedre ut enn konkurrenter i musikksjappa. Faktisk gjorde Microsoft det samme med WMA formatet ved å øke lyden +3dB. http://www.cdmasteringservices.com/dynamicdeath.htm 7024462[/snapback] Jeg syns plata til Red Hot Chilli Peppers - Californication låter stygt (ikke musikken, men lyden), høres ut som de har skrudd opp volumet slik at det "klipper" i de høyeste partiene. Andre som har merket det samme? BTW: Hvorfor får man "hakk" i musikken under encoding til mp3. Skjer ikke encoding bit for bit i det tempoet programmet får tilgang til CPU? ..burde jo ikke gå utover kvaliteten for det? Lenke til kommentar
GonWild Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 "Rubbish in, rubbish out"-prinsippet gjelder nok for denne trylleboksen også. Skjerpings Creative 7019487[/snapback] Heheh! bra sagt :-D Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Jeg syns plata til Red Hot Chilli Peppers - Californication låter stygt (ikke musikken, men lyden), høres ut som de har skrudd opp volumet slik at det "klipper" i de høyeste partiene. Andre som har merket det samme? BTW: Hvorfor får man "hakk" i musikken under encoding til mp3. Skjer ikke encoding bit for bit i det tempoet programmet får tilgang til CPU? ..burde jo ikke gå utover kvaliteten for det? 7030885[/snapback] Den plata har mye klipping ja, hadde den tvilsomme gleden å høre noe greier fra en shakira-plate også, og dynamikken var fantastisk fraværende, helt flatt, og usannsynlig kjedlig. Som sagt, "hakk" er rippe-feil, bruk en skikkelig ripper med gode instillinger (EAC), og problemet forsvinnner. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå