DementedAlbino Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har denne slangen i min vannkjøling, så da lurer jeg på om jeg trenger albuer som har størrelsen som inner eller ytter størrelsen på slangen. Altså, trenger jeg denne eller denne albuen? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Du skal bruke en albue som er beregnet for 3/8", altså det første eksempelet du linket til. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Passet bra da det var den de hadde på lager:) En ting til, vil slike albuer begrense vannflyten nevneverdig? Vannkjølingen skal inn i et ganske så lite kabinett, så vil derfor bli en den slike albuer for å få plass til slangen uten å få knekk på den. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Enhver retningsendring i en vannstrøm vil selvsagt påvirke flow, og en albue vil i så måte redusere denne. Ideelt sett bør man bruke bend, altså rør med en fin 90graders bue, men de er ikke så lette å få tak i. Som regel må man lage noe sjøl, av rørleggerdeler. Men jeg tror ikke du skal bekymre deg så alt for mye. Den største restriksjonen vil nok ligge i blokkene, og dermed er det de som i første rekke begrenser flow. Dermed vil ikke "skaden" forårsaket av en eller flere albuer bety voldsomt mye, medmindre du har blokker med særdeles stor gjennomstrømning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå