Gå til innhold

hvilken linux til server passer for meg?

Anbefalte innlegg

har sett at det er flere andre poster som spør om dette. har lest de og fått et inntrykk av hva jeg burde velge men... jeg må spørre likevel.

jeg kan ingenting om linux. har brukt mac hele livet og litt windows.

jeg har fått tak i en gammel p4 som jeg vil gjøre til server.

den skal primært brukes til lagring av musikk, film, programmer etc. den skal også brukes til å lagre alle mine digitale bilder. den skal være i nettverk med en mac og en winpc som begge skal kunne benytte serveren til lagring og henting av data.

i tillegg til dette trenger jeg en server som kan ha apache, php og mysql mest for testing og utvikling men litt for hosting også.

noen forslag?

har fått inntrykk av at fedora er en god en... er det riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville brukt en av de "enklere" distroene til det formålet:

Fedora Core, Ubuntu, CentOS, eller lignende.

Kikk litt rundt og se hva du liker, og om jeg var deg, ville jeg ignorert forslag om "Solaris og ZFS"(Det er noen som bare ikke skjønner forskjellen på *BSD/UNIX-forumet og GNU/Linux-forumet), overgangen fra Mac til GNU/Linux vil være ekstrem nok.

Lenke til kommentar

Debian er et sikkert, tidløst valg - enten Debian eller Ubuntu Server (basert på Debian).

* stabilt, men fleksibelt; om man ønsker å ha inn noen nyere litt mindre stabile pakker går det også

* gigantiske mengder med programvare tilgjengelig; støtte for det meste

* store mengder utviklere og brukere

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Mitt råd er å ta for seg hele spekteret og se på hva hvert enkelt alternativ har å tilby. Søk litt rundt på google. Når man skal velge noe, er det viktig å ikke begrense mulighetene, man kan få tak i hva som helst gratis i dag. Velger du en GNU/Linux-løsning og har spørsmål, er det bare å poste her. Skulle du mot all formodning velge noe annet enn Mac, Windows eller GNU/Linux, finnes det et BSD/UNIX-forum hvor du kan få hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...