TommyGun77 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Genialt at de valgte 7. okt. Jeg har bursdag i dag Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Jenter i gym kan være late og få bedre karakter, fordi det er en 5er å bare møte opp og leke litt Gutter _må_ være aktive og yte 100% for å få en 4-5 Vil de ha likestilling, kan de godt få likestilling i alt >.> 7020087[/snapback] Ja, det har du rett i, de kan få tilpasninger i form av lavere bukker å hoppe på og slik, men det burde være like krav. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg vil herved gratulere alle menn. I dag (lørdag 7.9) er det den store mannsdagen Det er vel strengt tatt 7.10 i dag. Men gratulerer, alle likekjønnede. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Syntes det er synd at man har et samfunn hvor man føler man trenger en mannedag, like mye som man trenger en kvinnedag. Den dagen det ikke er behov for hverken mannedag eller kvinnedag er vel den dagen samfunnet er friskmeldt for kjønnsdiskriminering. Men det er vel lenge til, all den tid kjønnsdiskriminering er påbudt ved lov i mange tilfeller. Bedre å innføre en likebehandlingsdag. Det er ikke værre om en mann blir diskriminert enn om en kvinne blir det, vice versa. Fremfor å fokusere på at en gruppe skal få det bedre (det være seg mann eller kvinne) så kan man heller fokusere på at alle får det bedre. Det å kun fokusere på å forbedre vilkårene for en gruppe, basert på kjønn, er diskriminering i seg selv. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Problemet med en slik tankegang, Dotten, er at det ER forskjellsbehandling i samfunnet. Historisk har kvinner vært direkte undertrykt. I dag er ikke kvinner direkte undertrykt, men forventningene til jenter er totalt forskjellig fra forventningene til gutter. Gutter og jenter blir oppdratt på forskjellige måter som gir gutter et fortrinn i forhold til jenter. Det finnes tanker i samfunnet om jenter som gir jenter lavere selvtillit og mindre tro på egne evner. At enkelte menn opplever å bli diskriminert mener jeg er en filleting i forhold. Når det er sagt så er det også helt klart at kjønnsrollene ikke bare slår positivt ut for gutter. Jeg er helt enig i at likebehandling bør være et mål. Men i dag er vi ikke der. Om vi skal nå målet må man sette igang tiltak, så kan man selvsagt diskutere hvilke tiltak man skal benytte seg av og om de tiltakene vi har satt i gang virker etter formålet. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Problemet med en slik tankegang, Dotten, er at det ER forskjellsbehandling i samfunnet. Historisk har kvinner vært direkte undertrykt. I dag er ikke kvinner direkte undertrykt, men forventningene til jenter er totalt forskjellig fra forventningene til gutter. Gutter og jenter blir oppdratt på forskjellige måter som gir gutter et fortrinn i forhold til jenter. Det finnes tanker i samfunnet om jenter som gir jenter lavere selvtillit og mindre tro på egne evner. At enkelte menn opplever å bli diskriminert mener jeg er en filleting i forhold. Når det er sagt så er det også helt klart at kjønnsrollene ikke bare slår positivt ut for gutter. Jeg er helt enig i at likebehandling bør være et mål. Men i dag er vi ikke der. Om vi skal nå målet må man sette igang tiltak, så kan man selvsagt diskutere hvilke tiltak man skal benytte seg av og om de tiltakene vi har satt i gang virker etter formålet. 7021365[/snapback] Ja det er forskjellsbehandling i samfunnet. Av både menn og kvinner, på bakgrunn av deres kjønn. Men enkelte fokuserer kun på den ene gruppe. Ergo, noen syntes det er værre at en mann blir diskriminert enn en kvinne, og motsatt. At du mener det er en filleting at menn blir diskriminert(i forhold til kvinner som blir diskriminer) mens det ikke er det om kvinner blir det taler for seg. Selv lar jeg ikke kjønn avgjøre om det er ille å bli diskriminert eller ikke. Jeg er ikke interessert i å diskriminere menn eller kvinnen på den måten der. Dette er likeverdige mennesker, jeg ser intet poeng i å henge meg opp i ens kjønn for å definere om det er en filleting eller ikke. Således avfeier jeg ikke kvinner eller menn som blir diskriminert med at det er en "filleting" eller at man "syter". Det handler å se på ugjerningen, selve handlingen. Ikke hvem som blir utsatt for det. Det er diskriminering av værste sort å si til noen at det ikke er så ille at de blir diskriminert fordi de er en mann/kvinne (alt etter). Et onde forsvarer ikke et annet. De som bedriver slik praksis blir da endel av ondet som man prøver å bekjempe. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Én mannsdag og én kvinnedag er i det minste bedre enn én kvinnedag og ingen mannsdag. Gratulerer med manndagen mannfolk! Ellers er selvfølgelig likebehandling det man bør leve opp til. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg feirer to ganger hver eneste uke jeg, hver man(n)dag og søn(n)dag. Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg feirer to ganger hver eneste uke jeg, hver man(n)dag og søn(n)dag. 7021868[/snapback] hehehe Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg feirer to ganger hver eneste uke jeg, hver man(n)dag og søn(n)dag. 7021868[/snapback] no så gennialt Lenke til kommentar
BeggeDeler Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Ja vi feirer mannsdagen Endret 24. november 2006 av BeggeDeler Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Men bare en liten tankerekke jeg har gjort meg... * Det er flere menn som er ledere i arbeidslivet Kan dette skyldes at menn har hatt jevn rekruttering av menn som søker lederstillinger i mange hundre år? Menn har jobbet lenge og har kunne så fruktene av sitt arbeid. Kvinner har i stor grad så vidt begynt og det vil kanskje ta 20 år til før slike ting blir likestilt ved normal utvikling fordi kvinner BØR (om ikke skal) jobbe seg oppover rangstigen som alle andre... ikke bare ta heisen fordi de har blitt velsignet med karrierefremmende organer der bena møtes. * Det at menn tjener bedre enn kvinner. Ok. Det er et velkjent faktum at kvinner tradisjonelt sett velger yrker som er dårligere betalt enn det menn gjør. Men noen påstår at kvinner tjener mye mindre enn menn på de samme plassene også (dette er eksempler jeg har spurt etter i hver likestillingsdebatt uten at noen vet av faktiske tilfeller, men...). Men i typiske "manneyrker" har menn også jobbet siden yrkets opprinnelse. Det er derfor mange menn nå har tilegnet seg lønnshevende kompetanse og de fleste har full lønnsansiennitet. Vil ikke dette rent statistisk sett se ut som menn tjener mye mer enn kvinner i de samme yrkene på de samme arbeidsplassene? Jeg tar det som en selvfølge at kvinner skal ha de samme mulighetene som menn og følge samme lønnssystem som menn... og der det er individuelle lønnsforhandlinger så må kvinner evt. være med å ta skylden selv dersom de ikke er flinke til å sette krav. Det bør ikke være noe sånn som karrierefremmende kjønn. Kvotering er i svært mange tilfeller det samme som å la minoritetskjønnet slippe å gjøre seg fortjent til gode karrierer. Jeg ville aldri latt meg kvotere inn. Jeg ville følt det ekkelt å være på en plass jeg egentlig ikke har gjort meg fortjent til annet enn pga. at jeg har en utvekst mellom beina. Det er også høgskolestudier som har spesialtilbud til kvinner for å øke kvinneandelen... Snakker ekstra spesialundervisning og stipender. Det at noen av disse studiene nå har overvekt av kvinner har ikke ført til at disse tilbudene har forsvunnet. Det er riktignok noen gamlinger på diverse bedrifter og organisasjoner som foretrekker menn til ledere og ikke vil slippe til kvinner. Dette kan enkelt håndteres ved å lovpålegge spilleregler ansettelser skal foregå på. Mitt forslag: Når en søknad sendes inn til en bedrift eller hva det nå er så skal søknaden sendes til to stykker. En mann og en kvinne. Disse skal sammen se gjennom søknadene og velge hvilke som skal vurderes videre. Alt som sensuerer kjønn blir sensurert før en personalansvarlig velger hvem som skal inn til intervju. På intervjuet skal de som mottok søknaden være tilstede sammen med personalansvarlig eller annen intervjuer. Alle får vetorett til ansettelse. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Hvis det er alment akseptert at kvinner og menn er fysisk forskjellig(kvinner er fysisk svakere enn menn slik at de har lavere krav for god karakter i gymmen), hvorfor skal de da kvoteres inn i fysiske krevende jobber som befal, politi etc? Er mange kvalifiserte menn som kan klare vanlige byråkrat jobber som kundebehandler på passkontor, sosialkontor etc. Likevel er det etter egen erfaring BARE kvinner på bergen passkontor og sosialkontoret i mitt nærområde. Hvorfor skal ikke disse kvoteres inn? Svaret må være at diskriminering av menn til fordel for kvinner blir skjult under teppet, det er ikke på " den politiske agenda". Kvinnedagen 8.mars kvinner fikk stemmerett 1911/1913 alt dette kan jeg, men frem til idag hadde jeg ingen anelse om mannsdagen og jeg vet ikke når menn fikk stemmerett. Det er liksom ikke så viktig... Bare se på avisene på kvinnedagen da fyres det opp debatt og store oppslag. Har ikke sett noe på vg/bt/db i går om mannsdagen i går. Rart dette. Likestilling er ett begrep som feministene har overtatt. Og de bruker likestilling som ett middel til å diskriminere menn. Verneplikten er fortsatt ett gjeldene eksempel 7027964[/snapback] Noen gode poeng her, men bare for å sette litt ting på plass... Menn har vel hatt stemmerett så lenge det har vært mulig å stemme. Riktignok har det vært slik at en har måttet vært så og så gammel (gjelder ennå i dag også takk og lov) og at en kanskje har måttet sitte litt høyt på samfunnets rangstige... men det å være mann har aldri vært et hinder for å få stemme. Og Ottar og co., som du sier misbruker ordet likestilling. For å dra med ett poeng som kanskje er litt OT (og som jeg ikke ønsker diskutere videre) så bruker Ottar ordet likestilling og diskriminering på samme måte som STATEN Israel bruker ordet Antisemmetisme. Fordi kvinner har blitt diskrimminert før, så kan de diskrimminere nå og ingen kan si noe imot dem uten å kalles mannsjåvinist. Problemet er at jeg aldri har nektet kvinner stemmerett eller å lønnes på lik linje med mannen. Jeg har heller aldri nektet en kvinne en lederstilling... faktisk tvert om, så har jeg hatt gleden av å godkjenne en kvinne til stilling som daglig leder i en bedrift.... Jeg vil derfor ikke finne meg i å bli diskrimminert på grunn av mine forfedres synder. Men når alt kommer til alt så har alle kvinner jeg kjenner fornuftige holdninger til dette. De ønsker riktignok ikke verneplikt for kvinner (ønsker ikke jeg heller), men de ønsker heller ikke noen verneplikt for menn... så da er jo det helt greit. Men Ottar er i en klasse for seg selv... Media springer jo bare til de når de vil ha en eller annen tåpelig uttalelse på trykk... og Ottar stiller villig opp... Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 det er mannens dag 1 gang i uka. nemlig mandag Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 det er mannens dag 1 gang i uka. nemlig mandag 7029492[/snapback] Tull... da hadde den dagen hatt navnet Manndag... noe jeg er helt for...og så bytter vi den ut med lørdag... Da er det pilsedag... Sånn skal den feires... Lenke til kommentar
.... Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Er mange kvalifiserte menn som kan klare vanlige byråkrat jobber som kundebehandler på passkontor, sosialkontor etc. Likevel er det etter egen erfaring BARE kvinner på bergen passkontor og sosialkontoret i mitt nærområde. Hvorfor skal ikke disse kvoteres inn? 7027964[/snapback] Det kan kanskje være fordi det nesten ikke er noen mannlig søkere på disse stillingene, og at de få som søker faktisk får jobb, og gjerne overordnede sådanne? Jeg vet ikke dette. Men man kan ikke kvotere inn folk under tvang i jobber de ikke vil ha, siden slavearbeid ikke er lovlig her i landet. Kvinnedagen er en feiring av seirene i kampen mot faktisk urett. Noe tilsvarende har mannen liten grunn til. At man kan være uenig i enkelte av kampsakene til enkelte av dagens feminister er en helt annen sak, og gjør ikke selve dagen til en mindre legitim feiring. En mannsdag har ingen historisk legitimitet. Og det er ingenting i samfunnet idag som tilsier at den skal ha noen moralsk legitimitet heller, IMHO. Annet enn som en "kvinnene har det, så da skal vi ha det også." Det er i så fall et ønske om likestilling, og ikke likebehandling, og dermed i strid med Dotten's tese. Om vi allikevel skal ha en er den like relevant som farsdagen. Kanskje handelsstanden kan se verdien i det: En dag da mannfolk går og gir hverandre passende presanger som symboliserer mannens fanesaker. Noen får begynne å lage ølkrus med bilde av Pamela Anderson på... Geir Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Kvinnedagen er en feiring av seirene i kampen mot faktisk urett. Noe tilsvarende har mannen liten grunn til. At man kan være uenig i enkelte av kampsakene til enkelte av dagens feminister er en helt annen sak, og gjør ikke selve dagen til en mindre legitim feiring. En mannsdag har ingen historisk legitimitet. Og det er ingenting i samfunnet idag som tilsier at den skal ha noen moralsk legitimitet heller, IMHO. Annet enn som en "kvinnene har det, så da skal vi ha det også." At Mannsdagen ikke feirer noen seier gjør nå ikke dagen til noe mindre hensiktsmessig. Mannedagen brukes ikke til å feire men til å få fjernet disrkiminering av menn. Så at kvinnedagen og mannedagen i essensen er ganske forskjellig. Kvinnedagen så feirer man og fremmer kampsaker, mens mannedagen kun fremmer kampsaker. Rent moralsk sett så ser jeg helt klart at det er mye diskriminering i samfunnet som man bør ta tak i, spesielt gjelder dette barnefordelingssaker. Bare så synd at kvinner og menn ikke slår seg sammen til å ha en felles dag for å bekjempe dette, men heller velger å kun fronte sin egen gruppe (basert på kjønn) sine saker. Det er et paradoks at man er så kjønnsfokusert når man skal bekjempe diskriminering. Men uansett så ønsker jeg de lykke til og håper de i fremtiden får noe å feire, like mye som kvinnene også fortsetter å utrette noe de i fremtiden kan feire (i tillegg til det de feirer nå). Men helst ser jeg at man kan få en felles dag til dette formålet og la kvinnene få feire sin dag Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Rent moralsk sett så ser jeg helt klart at det er mye diskriminering i samfunnet som man bør ta tak i, spesielt gjelder dette barnefordelingssaker. 7031699[/snapback] Barnefordelingen, etter at barnet er født. Men tenk også på før barnet blir født... Dersom ei jente blir gravid, og ønsker å beholde ungen, står hun helt fritt til å gjøre det, samme hva faren sier... Det er jo også HELT feil, etter min mening... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Barnefordelingen, etter at barnet er født. Men tenk også på før barnet blir født... Dersom ei jente blir gravid, og ønsker å beholde ungen, står hun helt fritt til å gjøre det, samme hva faren sier... Det er jo også HELT feil, etter min mening... 7032921[/snapback] Hva er alternativet da? Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå