Gå til innhold

nymontert maskin skrur seg av ved den minste "load"

Ballemannen

Anbefalte innlegg

Her er de viktigste specsa:

MICROSTAR Mainboard Socket A VIA KT333 ATX Audio UDMA133 USB2.0 3xDDR333

AOPEN VGA-Card Geforce 4 MX420 64MB AGP TV-Out Retail, GF4 MX420-V64

AMD CPU Athlon XP 1800 1.53GHz Socket A 266FSB Tray

GLACIAL Cooling Fan Socket A/370 All PIII/Celeron AMD Up To XP2600 25dB 0.47 C/W, IGLO 2320

APACER Memory 256MB PC-333 DDR PC2700 Original

WD Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5"

Da jeg satt opp maskina så stod den en 1 ghz duron cpu på den... Jeg skiftet ut denne med ovenstående da jeg merket at jeg hadde satt inn feil.

Problemet nå er at maskina skrur seg av når jeg f.eks. skal innstallere en driver, et program, høre musikk, se film.

Har en mistanke om at cpu'en blir for varm.

I BIOS står denne på 51 grader...det vel litt i overkant. Jeg veit bare ikke hva den sperra står på, og jeg veit heller ikke hvor mye og raskt temperaturen stiger når windows er lastet og jeg prøver å kjøre en fil av noe slag.

Temperatur med Duron'en var 39 grader. Da funka alt helt fett, jeg brukte maskina på vanlig måte og den stod vel på i 24 timer i ett strekk uten problemer.

Skal jeg bare legge på arctic silver på nytt og håpe på det beste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, Jeg kjører selv en athlon 1000@1300 og det går så det ryker (misforstå meg rett her) med en idle temp på 59`C og load temp på 66`C AMD selv sier at det ikke skal være noe problem før 80`C når CPU ikke er klokket. Men mister, mange før deg har hatt samme problem, og mange har løst det med større strømforsyning. På ditt system bør det nok være MINST 250W for at ting skal være stabilt.

Sjekk det først :wink:

Lenke til kommentar

strømforsyning, kanskje ikke. jeg har fullpakket m-atx kabinett, se signatur.

i tillegg til det har jeg tvkort + lydkort.

har 200W strømforsyning

har hatt liknende problem, men fant ut at kabinett-døra kom borti et eller annet og kortslutta/ slo av maskinen. det gikk over :smile:

Lenke til kommentar

Slår den seg av eller rebooter den ?? hvis den rebooter så skru av automatisk reboot ved feil. og få opp en fin blåskjerm i stedet.. der kan det være hint!!

Hvis den bra slår seg av, så hadde litt av det samme problemet selv, løsningen var at jeg hadde koblet ledningene som gikk til hdd led's og slikt foran på kabinettet fil, og de kortsluttet!

Lenke til kommentar

Kommer helt an på det. En 250W strømforsyning kan være så mangt. Står det noe merke på den?

En bra 250W PSU skal holde, en dårlig en vil ikke holde. Athlon XP er strømhungrig, og det kan hende det blir for mye for PSUen din. Prøv å koble ut alt du har av kort og ekstra ting som ikke trengs. Kjør opp med kun skjermkort og harddisk, og sett i gang med DiVX. Hvis ting funker OK, så er det nok PSUen din som svikter.

Det andre du kan sjekke, er om kjøleribba tar skikkelig nedpå prosessoren. Dette kan du f.eks. gjøre ved å gni litt goop på kjernen på CPUen, sette på ribba og ta den av igjen. Hvis goopet setter et fint lite avtrykk på ribba, så er alt OK. Hvis avtrykket ikke blir firkanta, ikke er der i det heletatt, så har du funnet problemet.

Holder en knapp på at det er en av disse to som skaper trøbbel for deg.

Lykke til!

-KJ

Lenke til kommentar

Ballemann: Sjekk om Igloo-vifta di står på riktig vei. En kamerat av meg hadde akkurat samme problem: XP1800+ med Glacialtach 2320 vifte. PCen kjørte greit en stund og så plutselig (sånn halvveis i 3DMark eller så) slo den seg av. Han snudde vifta 180 grader og, utrolig nok, så kjørte maskinen støtt som et fjell! Så det virker som det var feilen.

Hvis du kikker litt nøyere på den kjøleren så dekker ikke vifta hele ribba mulig det er derfor.....

Lenke til kommentar

En kamerat av meg kjøpte nettopp et gigabyte (400 kortet) og hadde samme problemet.... viste seg at agp volten var stilt det det halve og dette var noe feil i biosen.. så når han kjørte et spill eller lignende kræsja det (dette var slik jeg forsto det iallefall) så henta han en oppdatert bios som fiksa dette problemet og alt funka fint...

se om det finnes bios oppdateringer...

men mest sannsynlig er det f.eks psu eller at cpuen blir for varm (eller at du har på at den skal skru seg av når den kommer over en vis temp og har denne for lav)

Lenke til kommentar

Hadde samme problem med et mitt VIA kort. Jeg finleste ikke på hvilket OS du hadde, men jeg fant hvertfall ut at driverne som var med XP ikke funket i mitt tilfelle. Etter at jeg innstallerte nye "4in1" drivere fra Via funket alt prikkfritt. Dette bare som en ide..

Metaman

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...