iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) N24.no melder at vi har en Inntektsboom i Norge. De melder også om at: I 2004 hadde 37 237 personer alminnelig inntekt over 1 million kroner. I ligningen for 2005 som ble lagt frem i går hadde tallet tatt av til 52 963. Økningen er på hele 42 prosent bare på ett år. Ser man to år tilbake er veksten på 67 prosent, ifølge en oversikt fra Lindorff Decision. ...Det er flere forhold i tallmaterialet som overrasker: Bare rundt 14 prosent av de med millioninntekt er kvinner. Kvinnene har en sterk dominans i den andre enden av inntektsskalaen, særlig i de voksne aldersgruppene. Blant pensjonistene er hele 7 av 10 med inntekt under 150 000 kroner. Er dette et problem for likestillingen? Er det i det hele tatt et problem? Hvis det er et problem, hva er i så fall realistiske løsningsforlag? Endret 6. oktober 2006 av Lomz Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 en ting jeg ikke helt skjønner, men veit ikke om det har vert slik hele tiden. Men på skolen, så var det alltid jentene som var flinkest. da burde jo jentene ha de best betalte jobbene? Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Det er vel ikke et større problem for "likestillingen" enn det faktum at det er mangler på menn i vaskejobber. Likestilling bør ikke være et mål, likebehandling derimot. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 er det ikke slik at det skal være minst 40% kvinner i styrene i firmaer elns? men er det slikt andre veien? Morrmi gikk i slik likestillingstog. hu digger likestilling... Men når farmin sier ho skal gjøre litt mannearbeid, som å tømme snurredassen på hytta, er det plutselig mannfolksarbeid Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Det kommer vel gjerne av at jenter selv tror at "jenter er flinkere med følelser og sånn". Jenter har en tendens til å undervurdere sine egne evner i realfag, hvor dei store pengane stort sett ligger. Selv jenter som har gode karakterer (5 og 6) i realfag velger bort eller velger enkleste variantene på vgs. Dette mens gutter med middels til dårlige karakterer i realfag velger realfag. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Man må ta de gode tingene (høyere lønn, makt og så videre) med de dårlige (Verneplikt, "mannfolkarbeid" og lignende) Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 "Nå kan de servere rullekaken". Vil tro at disse millionærene har en relativt høy gjennomsnittsalder. Etterhvert som flere kvinner velger høyere utdanning med lederkompetanse/teknolog/realfagskompetanse vil nok denne statestikken jevne seg mer ut. I kjemien har man noe som heter at likt løser likt (polare og upolare stoffer). Dette gjelder nok også til en viss grad i arbeidslivet, bare at man sier at likt velger likt. Menn velger menn. Med andre ord; en "ond" sirkel. For meg virker dessuten som om kvinner og menn har andre mål på lykke. Mens menn jager karrierer og penger så er kvinner mer interessert i å stifte familie og gjøre ting utenfor arbeidsplassen (generalisering som er noe på kanten). Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 To av tre med inntekt i millionklassen er 46 år eller eldre. Nesten alle, 92 prosent, er over 36 år. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Nettopp, flesteparten av disse har da tatt høyere utdanning på 80-tallet eller tidligere. Om man går tilbake og ser på kjønnsfordelingen på de aktuelle fagene som gir høye lønninger så vil man nok se at de tallene har samsvar med dagens lønnsnivå. PS: Ikke kast meg til ulvene om jeg tar feil. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Er det et problem for likestillingen at kvinner velger andre yrker enn menn? Nei, det må de da få lov til. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 N24.no melder at vi har en Inntektsboom i Norge.De melder også om at: I 2004 hadde 37 237 personer alminnelig inntekt over 1 million kroner. I ligningen for 2005 som ble lagt frem i går hadde tallet tatt av til 52 963. Økningen er på hele 42 prosent bare på ett år. Ser man to år tilbake er veksten på 67 prosent, ifølge en oversikt fra Lindorff Decision. 7017578[/snapback] En million er ikke hva det en gang var. Pga. inflasjon så vil det selv uten noen høyere reallønn hele tiden bli en økning i antall folk som tjener over en million kroner. Stadig vil noen krysse grensen. Og så lenge vi ikke ser tallene i forhold til hvordan kurven ser ut i dette området, så sier disse tallene egentlig ikke noe som helst om reell økning i inntekt. Lenke til kommentar
bleak Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har også lagt merke til at den statestikken over pensjonister brukes ofte (7\10 under 150k) brukes på en måte som blir feil, det er ikke reprensatativt for hvordan det er i dag i arbeidslivet, men snarere hvordan det var for 50-20 år siden. Jeg er ganske sikker at av de som går ut fra min klasse (går almenn) så er det jentene som kommer til å tjene klart mest. Det er de som i overveiende grad tar realfag og dermed legger opp til å tjene mye. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det finnes hovedsakelig tre grunner til at nesten alle de rikeste i verden er sleskete gamle menn. Biologi. Kvinner er ikke biologisk og mentalt skapt for konkurranse. De har langt mer sosiale instinkter og tankeganger. Og den som intet våger intet vinner. Opparbeidelse. Tror ikke det er mange på lista som har fått formuene sine servert på et fat. De har nå jobbet for det. Kjønnsdiskriminering. At dette finnes er helt sikkert. Men dette er den desidert minst viktige faktoren. I en kapitalistisk økonomi bryr man seg først og fremst om resultater. Dersom en kvinnelig toppleder er best egnet til å bringe kapitalinntekter for aksjeholderne, blir den kvinnelige lederen ansatt. Folk som OTTAR og mange andre feminister sier de vil ha likestilling, men de vil jo ikke jobbe for det. Da får de bare ha det så bra i min oppfatning. Derimot ser vi stor institusjonell diskriminering av gutter og menn ifra barnehagen til høyere utdanning. Alikevel er de fleste professorer og med doktorgrad menn. Tro hva det kan komme av? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 En viktig forskjell om Dotten bruker å stresse er forskjellen på likestilling og likebehandling. Jepp, det med 14% kvinnelige inntekstmillionærer er nok et problem for likestillinga der 50% er målet, men det er ikke dermed sagt det er noe problem for likebehandlinga. Jeg tror det er stort sett frivillige karriærevalg som fører til den store skjevheten og at forskjellsbehandling (kjønnsdiskriminering på toppjobber) bidrar langt mindre til skjevheten. Det er en lavere andel kvinner enn menn som vil bli ledere og vil jobbe i de yrkene som er best betalt. Jeg synes likestillerene er langt ute på jordet når de vil tvinge kvinner inn i yrker de egentlig ikke ønsker. Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Eg hengjer meg på Simen1 her - godt sagt! Det er viktig å sjå forskjell på likestilling og likebehandling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå