Gå til innhold

Deadline: mandag. Vanlig? LES FØRSTEPOST!

Isbilen

Anbefalte innlegg

Vi hadde "tilbakemeldings-time" med de tillitsvalgte i dag, jeg tok opp problemstillingen og fikk godt gehør for mitt syn. At det ikke har blitt tatt opp tror jeg kan ha litt med at mange er vant til at det ikke pleier å nytte, samt at mange studenter er foruroligende fåmælte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har diametralt forskjellige erfaringer; forslag om frist lagt til fredag har blitt møtt med kraftige (vel, innenfor grenser) protester.

Og det er for så vidt mest logisk med en frist lagt til eksempelvis mandags morgen: 'ingen' kommer til å rette eller lese gjennom en oppgave lagt ut rett før helgen og det har derfor ingen hensikt å nekte de som ønsker det å jobbe med den i helgen. Såpass ansvar for disponering av egen tid burde man gi voksne mennesker.

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om ansvar. Så lenge praksisen fører til at folk får helgene sine ødelagt bør den ikke være der, så enkelt er det. Vi kan ikke la ønsketenkning styre avgjørelsene våre, men være oppmerksomme på hvilken effekt de faktisk får.

Lenke til kommentar
Dette handler ikke om ansvar. Så lenge praksisen fører til at folk får helgene sine ødelagt bør den ikke være der, så enkelt er det. Vi kan ikke la ønsketenkning styre avgjørelsene våre, men være oppmerksomme på hvilken effekt de faktisk får.

7034742[/snapback]

Dersom praksisen får studenter sine helger ødelagt er det vel studentene selv sin skyld?

Det er mulig du har presisert det tidligere, men eg har ikke klart å få de med meg(min skyld(det har vært helg)). Men hvorfor er du så imot det egentlig?

Det er veldig enkelt. Dersom du får en oppgave på mandag, som skal være klar neste mandag er det kun din egen skyld dersom du kommer til fredag og er nødt til å jobbe fredag, lørdag og søndag for å bli ferdig, og mener dette er urimelig.

Det er jo som mange andre sier, ingen som retter innleveringer på fredag uansett, og for de studentene som ønsker det er jo de 2 ekstra dagene kjært velkomment?

Da har du praksis talt ødelagd for de...

Lenke til kommentar
Dersom praksisen får studenter sine helger ødelagt er det vel studentene selv sin skyld?

7035113[/snapback]

Dette kan diskuteres frem og tilbake en lang stund, men det er likegyldig hvem sin skyld det egentlig er. Det er ingen heller ingen grunn til å "ta" de (mange) studentene som får helgene ødelagt av denne ordningen, siden ingenting tilsier at disse leverer dårligere arbeid enn de andre. Strukturert arbeid er slett ingen garanti for kvalitet. Einstein var jo f.eks. et rotehue av rang.

Men hvorfor er du så imot det egentlig?

Fordi jeg synes at det i så stor grad som mulig skal være unødvendig å jobbe i helgene, og at universitetet burde støtte opp under det. De forteller oss ofte hvor viktig det er at vi ser på studiene som arbeidsdager og går hjem etter en viss tid så vi får slappet av - jeg ser ikke hvorfor dette ikke skulle gjelde helgene. Dessuten - slo det meg nå nettopp - er alle innleveringsfristene våre satt mellom 1300 og 1500. Jeg antar at dette er for å hindre at folk sitter til midnatt og jobber, siden de ansatte som regel går hjem til disse tidene selv og ingen retting blir gjort før dagen etter uansett. Da er det jo rimelig inkonsekvent å gi anledning til å faktisk jobbe to dager ekstra.

Da har du praksis talt ødelagd for de...

Som sagt, jeg synes ikke de burde ha anledning til å arbeide i helgene selv om de har lyst. Hvis man ikke får slappet av med jevne mellomrom blir man utbrent til slutt, selv om det i kampens hete kan virke som en fordel at man har disse dagene ekstra.

For å sette det litt på spissen kan jeg si at man burde tvinges til å ta fri i like stor grad som man burde tvinges til å arbeide.

EDIT: Litt glemt ble lagt til.

EDIT2:

Dersom du får en oppgave på mandag, som skal være klar neste mandag er det kun din egen skyld dersom du kommer til fredag og er nødt til å jobbe fredag, lørdag og søndag for å bli ferdig, og mener dette er urimelig.

Nei, det er ikke kun min skyld. Studieopplegg kan være klønete lagt opp, og man har kanskje måttet bruke resten av uka til noe annet. Man kan tenke seg tusenvis av andre helt legitime grunner også. La oss si at jeg har vært syk, og blir frisk på en fredag. Er det da riktig at jeg skal bruke helgen min på å jobbe i stedet for å få utsettelse på innleveringen til neste fredag?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Vi kan vel være enig i å være uenig? :)

Dersom du får en oppgave på mandag, som skal være klar neste mandag er det kun din egen skyld dersom du kommer til fredag og er nødt til å jobbe fredag, lørdag og søndag for å bli ferdig, og mener dette er urimelig.

Nei, det er ikke kun min skyld. Studieopplegg kan være klønete lagt opp, og man har kanskje måttet bruke resten av uka til noe annet. Man kan tenke seg tusenvis av andre helt legitime grunner også. La oss si at jeg har vært syk, og blir frisk på en fredag. Er det da riktig at jeg skal bruke helgen min på å jobbe i stedet for å få utsettelse på innleveringen til neste fredag?

7035202[/snapback]

Ei uke består av 7 dager. Arbeidsuken derimot består av 5 dager. Du får deretter en viss mengde med arbeid som skal gjøres i løpet av de 5 dagene. Men, så har man to dager til overs. Hva om enkelte individer ønsker å jobbe litt mindre hver dag, men over flere antall dager? Skal de ikke få lov til dette? Skal de faktisk tvinges til å levere inn på fredag når innleveringen ikke blir lest før mandag uansett?

Sykdom er en ting. Arbeidsfordeling noe annet.

Eg er for frihet under ansvar. Det er hver enkelt person som avgjør når og hvor arbeidet gjøres, så lenge det lever opp til en viss standard og innen tidsfrister som er satt... Det virker som om du er heller tilhenger av det motsatte? Som er greit nok for min del da..

Uansett, eg vil bare frem til at selv om argumentene og synspunkene dine taler godt for din side av saken, så har faktisk saken en annen side også. Og ved å sette denne regelen har du regelrett tvunget den andre siden til å følge deg. Og DET synes eg er urimelig. Ingen personer er like her i verden..

Og forresten, studentlivet består av arbeid, arbeid og arbeid... akkurat som når en kommer ut i arbeidslivet.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Joda, men du belyser ikke den viktigste siden av saken, nemlig den at alle bør ha i hvert fall en dag fri i uka hvor de slipper å tenke på arbeid. Vi kan være enige i at vi er uenige, men så lenge du prøver å sette punktum ved å stille retoriske spørsmål er jeg nesten nødt til å svare på dem for holde det åpent. :)

Jeg er ikke motstander av frihet under ansvar, men alt med måte. Alle lure ledere gjør sitt beste for at arbeiderne skal ha det så bra som mulig, og fritid er en meget viktig del av trivselen. Jeg er sikker på at alle fagfolk du spør vil si at det ikke er lurt å jobbe syv dager i uka over lengre tid, og når man tar mange fag er det faktisk fort gjort at man ikke får helgefri på lange tider hvis man er uheldig med kombinasjonen. Dette har blitt enda viktigere etter at seminarmodellene har blitt vanlige. Seminarmodellen er forresten også et bra eksempel på at frihet under ansvar ikke alltid fungerer, siden de fleste får bedre resultater ved å følge denne foran eksamensmodellen med kun en eller to plikthandlinger per semester.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvor du vil hen, Isbilen, men argumentasjonen din er ganske håpløs i forlengelsen, spesielt dette med at "alle bør ha i hvert fall en dag fri i uken hvor de slipper å tenke på arbeid". Som student har man egentlig aldri helt fri. Selv om man kanskje ikke har obligatoriske oppgaver, er det alltid pensum som bør leses, øvingsoppgaver som bør gjøres, eksamener å forberede seg til og så videre.

Det vil alltid være opp til den enkelte student å avgjøre hvor mye eller lite man ønsker å jobbe. En obligatorisk oppgave / innlevering fra eller til spiller faktisk ganske liten rolle i denne sammenhengen - det er alltid noe man kan og bør gjøre, og det er opp til den enkelte å prioritere når dette arbeidet skal gjøres.

Da jeg studerte ved NHH la jeg opp til et løp der jeg kun arbeidet de 5 hverdagene i uken, men da hadde jeg til gjengjeld full innsats disse dagene. Senere, spesielt da jeg holdt på med hovedfagsoppgaven min, jobbet jeg som regel 8 dager i uken, uavhengig av ferie, hellig- eller fridager.

Som student jobber du til syvende og sist kun for deg selv, og ikke noen andre. Det er opp til den enkelte å strukturere arbeidsdagen sin selv. Hvis du har en innleveringsoppgave der den blir utlevert MER enn en uke i forveien, vil du strengt tatt ha samme problemstillingen. Du har anledning til å jobbe med den i helgen. Du kan jobbe med den på kveldstid eller om natten. Du kan gjøre deg ferdig 5 dager før fristen, levere inn oppgaven og ikke tenke mer på den. Det er til syvende og sist *ditt* valg hva du ønsker å gjøre med den.

Og husk - som student har du en unik anledning til å definere din egen arbeidstid og struktur. Ønsker du å ha en fridag i uken, så tar du det. Det er ikke opp til universitetet å bestemme hvilken dag dette skal være. Jeg kjenner mange som har valgt å ha ukedager fri. Selv valgte jeg i en periode å ta fri hver annen mandag, ettersom jeg hadde arbeid i helgen. Skal jeg da forvente at en læringsinstitusjon skal tilpasse det slik at jeg da aldri har innleveringer på tirsdager, slik at jeg da ikke kunne ta fri mandagen?

Uansett - er vel ikke så veldig stort poeng å diskutere det videre her :) Skjønner at du har et grunnleggende annet utgangspunkt enn det jeg har. Jeg tror imidlertid at du vil se at mitt synspunkt kanskje ikke er så veldig ute i det blå etter hvert som du får lengre fartstid med studiene, spesielt hvis du går løs på en mastergrad. Du får nå uansett ha lykke til med innleveringene og arbeidet med å få fjernet helgearbeidet. Jeg vet i alle fall at mange av studentene mine ville steilet ved tanken på å miste de to ekstra dagene ;)

Lenke til kommentar
Joda, men du belyser ikke den viktigste siden av saken, nemlig den at alle bør ha i hvert fall en dag fri i uka hvor de slipper å tenke på arbeid.

7035481[/snapback]

Dette burde være opp til den enkelte student. Man kan selv (til en viss grad) bestemme hvor mye man ønsker jobbe med studiene, og om noen ønsker bruke helgene til det burde systemet legge opp til det. Studiestedene burde ikke ha lov til å hverken påby eller forby jobbing på studentenes fritid; som et eksempel, burde lesesalene med tilhørende ressurser være stengt i helgene fordi studentene "burde" ha fri en dag eller to i uka?

For meg er svaret åpenbart: nei.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Joda, men du belyser ikke den viktigste siden av saken, nemlig den at alle bør ha i hvert fall en dag fri i uka hvor de slipper å tenke på arbeid.

7035481[/snapback]

Det er jo bare velge seg en dag som student.

Selv har jeg ingenting fast å gjøre på skolen på Fredag til Mandag.

Riktignok jobber jeg så jeg har Mandagen opptatt også, men som i prinsippet kan jeg velge hvilken dag jeg ønsker å ha fri.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hvor du vil hen, Isbilen, men argumentasjonen din er ganske håpløs i forlengelsen, spesielt dette med at "alle bør ha i hvert fall en dag fri i uken hvor de slipper å tenke på arbeid". Som student har man egentlig aldri helt fri. Selv om man kanskje ikke har obligatoriske oppgaver, er det alltid pensum som bør leses, øvingsoppgaver som bør gjøres, eksamener å forberede seg til og så videre.

7035746[/snapback]

Det jeg sier er at man ikke bør jobbe 24/7 hvis man ikke vil unngå utbrenthet. Jeg kan ikke se hva som er så håpløst med en slik mening. Følelsen av å alltid ha noe man heller burde ha gjort er noe jeg mener man bør løsrive seg fra da den kan være lammende og utmattende (jeg snakker av erfaring). Mandagsdeadliner hjelper ikke med dette.

Det vil alltid være opp til den enkelte student å avgjøre hvor mye eller lite man ønsker å jobbe. En obligatorisk oppgave / innlevering fra eller til spiller faktisk ganske liten rolle i denne sammenhengen - det er alltid noe man kan og bør gjøre, og det er opp til den enkelte å prioritere når dette arbeidet skal gjøres.

Da jeg studerte ved NHH la jeg opp til et løp der jeg kun arbeidet de 5 hverdagene i uken, men da hadde jeg til gjengjeld full innsats disse dagene. Senere, spesielt da jeg holdt på med hovedfagsoppgaven min, jobbet jeg som regel 8 dager i uken, uavhengig av ferie, hellig- eller fridager.

Som student jobber du til syvende og sist kun for deg selv, og ikke noen andre. Det er opp til den enkelte å strukturere arbeidsdagen sin selv. Hvis du har en innleveringsoppgave der den blir utlevert MER enn en uke i forveien, vil du strengt tatt ha samme problemstillingen. Du har anledning til å jobbe med den i helgen. Du kan jobbe med den på kveldstid eller om natten. Du kan gjøre deg ferdig 5 dager før fristen, levere inn oppgaven og ikke tenke mer på den. Det er til syvende og sist *ditt* valg hva du ønsker å gjøre med den.

Og husk - som student har du en unik anledning til å definere din egen arbeidstid og struktur. Ønsker du å ha en fridag i uken, så tar du det. Det er ikke opp til universitetet å bestemme hvilken dag dette skal være. Jeg kjenner mange som har valgt å ha ukedager fri. Selv valgte jeg i en periode å ta fri hver annen mandag, ettersom jeg hadde arbeid i helgen. Skal jeg da forvente at en læringsinstitusjon skal tilpasse det slik at jeg da aldri har innleveringer på tirsdager, slik at jeg da ikke kunne ta fri mandagen?

7035746[/snapback]

Det er fint for deg at du fikk det til å fungere slik - det er det langt i fra alle som gjør.

Uansett - er vel ikke så veldig stort poeng å diskutere det videre her :) Skjønner at du har et grunnleggende annet utgangspunkt enn det jeg har. Jeg tror imidlertid at du vil se at mitt synspunkt kanskje ikke er så veldig ute i det blå etter hvert som du får lengre fartstid med studiene, spesielt hvis du går løs på en mastergrad. Du får nå uansett ha lykke til med innleveringene og arbeidet med å få fjernet helgearbeidet. Jeg vet i alle fall at mange av studentene mine ville steilet ved tanken på å miste de to ekstra dagene ;)

7035746[/snapback]

Enig - dette var ikke ment å være noen diskusjonstråd uansett. Jeg var ute etter å sanke informasjon og erfaringer fra andre arbeidere og studenter, til bruk i en drøfting jeg har med meg selv, men når meningen mine angrepet blir jeg noe irritert og revet med. Jeg er delvis enig i det du sier, men klarer ikke å kjøpe det helt og fullt; jeg tror fortsatt det ville vært bedre om deadlinene ble lagt om ikke alltid til fredager, så i det minste spredd utover. Utgangspunktene våre er som du sier svært forskjellige - du er NHH-student, jeg ved HF. I fare for å virke fordomsfull vil jeg anta at NHH-ere generelt er en type mennesker som er flinkere til å jobbe strukturert enn HF-ere, og dette bør ledelsen ta hensyn til i stedet for å vifte med pekefingrene sine.

burde lesesalene med tilhørende ressurser være stengt i helgene fordi studentene "burde" ha fri en dag eller to i uka?

Her har vi enda et problem - i helgene er både bibliotek og kantine stengt, og teknisk support på PC-rommene er ikke til stede. Man er med andre ord noe forkrøplet.

La oss sette strek for diskusjonen her - det er egentlig ikke interessant med andre meninger om dette enn de som hører til samme fakultet som meg. Fortell om deres erfaringer med deadliner eller la det være - blir det mer kverulering her nå ber jeg moderatorene stenge tråden.

Lenke til kommentar

Ser ut til at vi kan være enige om å være uenige. Jeg håper i alle fall at mine erfaringer med mandags vs fredagsfrister kan være nyttige.

Men vil klagjøre en ting :)

Jeg er definitivt ikke noe NHH menneske, det er en grunn til at jeg sluttet på NHH og valgte å ta en grad på UiB isteden, NHH var definitivt ikke noe for meg :) Så jeg snakker primært utfra erfaringer fra UiB.

Lenke til kommentar

Kan jo skyte inn med mine egne erfaringer med mandagsfrister. Går på VKII allmenn, og har allerede i år hatt et par av dem.

Vi hadde nokså tidlig etter skolestart en liten historieinnlevering på en mandag. Dette medførte ikke akkurat noen hel arbeidshelg, siden det bare var en håndfull oppsummeringsoppgaver og noen forklaringer på sentrale begreper å skrive. I tillegg har det flere ganger vært beskjeder om å lese gjennom en del sider til mandag (samme fag, historie, for det har vi altså på mandager), men oftest har vi fått beskjed om hva som skal gjøres til mandag før fredagen, slik at vi i teorien har kunnet gjøre det før helgen.

Da er det kanskje litt mer å stusse over når vi får utdelt et ressurshefte i norsktimene på fredag, med beskjed om å ha lest det til mandag (det er nå tross alt noen sider). Ikke at dette er noe problem for meg, for jeg har lang busstur til og fra skolen, og rekker det meste av leselekser der, men skal man tenke "helgefri-prinsipp", så ...

Onsdag for drøyt to uker siden hadde vi innlevering av kladd/utkast til en stil, som vi fikk igjen på fredag. På mandag rett etterpå, dvs. mandag i siste uke før høstferien, skulle endelig tekst innleveres, og det synes jeg kanskje er litt drøyt selv òg da, siden vi overhodet ikke hadde mulighet til å gjøre noe med teksten etter veiledningen utenom helgen. Jeg for min del hadde vært ganske flittig og hadde en stort sett ferdig tekst allerede ved veiledningsinnleveringen, men mange hadde jo ikke skrevet hele teksten da kladden skulle leveres, og det var jo heller ikke noe krav.

I høstferien nå har det vært mye jobbing med særemne i norsk. Stod faktisk på en arbeidsplan vi fikk utdelt en stund før høstferien, med stor skrift i uke 40: "Høstferie (med innlagt særemne-arbeid!)" Så det virker jo som at det forventes at vi skal ofre litt fritid til skolearbeid.

Generelt opplever jeg ikke dette som noe problem. Enkelte ganger legger jeg det opp slik at jeg kan ta helt fri i helgene, iallfall bortimot, andre ganger synes jeg rett og slett det er helt OK å bruke søndagsformiddagen på litt skolearbeid, og synes jeg får dekket opp fritidsbehovet likevel. Oftest synes jeg jeg får gjort bedre arbeid når jeg ikke trenger å stresse ferdig arbeidet på f.eks. en torsdagskveld.

Kan jo til slutt føye til at jeg er nokså spent på hvordan studenttilværelsen skal bli, hvis det faktisk er bortimot 8 dager i uken med hardt faglig arbeid, hele året. Håper jeg takler det.

Edit: Måtte innom og jage bort Leif, en gammel kjenning.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Ad frister: Jeg har en drøss frister jeg har meget små muligheter til å endre på, og ser ikke noen hensikt i å flytte på dem heller. Fristene er hellige, konsekvensene er formidable om de glir, jobben må bare gjøres. Ellers: er fristen på fredag er det ikke noe problem å gjøre dem klare til onsdag, det er ingen grunn til å leve på null-marginer. Jeg er vant med at en må planlegge, men at nye hastesaker kommer alltid uventet inn (og de haster alltid).

Ad helgearbeid: jeg arbeidet i mange år med programmering, og slet du med en bug på fredag du ikke ble ferdig med før du gikk, så kvernet problemet rundt i tankene resten av helgen også. Noen ganger haster det og en har ingen utvei enn å legge inn massive perioder med overtid, inkludert helgearbeide.

Mange i databransjen er kjent med stunt på 120-timers uker, jeg tror du må velge med omhu for å være sikker på å ikke komme opp i noe slikt fra tid til annen. Jovisst snakkes det om planlegging, men kriser skjer like fullt.

Flere ganger jeg har vært med på slikt har det kort og godt vært et være eller ikkevære for hele bedriften.

Lenke til kommentar

Litt OT, men TwinMOS:

Studenthverdagen er hvordan du selv legger det opp. Er du riktig flink vil du kunne klare deg med intens lesing i en periode før eksamen.

Er du enda flinkere vil du være strukturert nok til å lese passe mye gjennom hele semesteret. Du sliter deg normalt ikke ut med mindre du har vanskelig for å lære det du studerer eller at du blir veldig fort sliten.

Mitt beste råd er å gjøre noe utenomfaglig som du liker, f.eks studentforeningsarbeid, foreningsarbeid osv, og som gir et positivt signal til fremtidig arbeidsgiver. Det skader heller ikke å ha en relevant deltidsjobb da dette både gir verdifull erfaring og penger i pungen. Studentlivet er kjempegøy, av og til hardt, og med en liten nedtur i leseperioden før eksamener i hvert semester. Netto blir dette veldig artig :)

Lenke til kommentar

Fortsatt litt OT (men ikke helt irrelevant heller, selvsagt):

Høres betryggende ut, siden jeg synes jeg er ganske strukturert av meg og liker godt å legge opp selvstendig arbeid. Ser egentlig ikke SÅ negativt på studietiden, men det kan jo høres litt skremmende ut noen ganger. Men du har helt sikkert rett i at det er hva man gjør det til selv ... Så jeg får vel satse på å gjøre noe bra ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...