Gå til innhold

Deadline: mandag. Vanlig? LES FØRSTEPOST!

Isbilen

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå her og skriver på den andre større oppgaven på to uker som skal leveres på en mandag. Den forrige var sågar eksamen, og jeg følger vanlig studieopplegg. Det slo meg utover ettermiddagen i dag at dette egentlig ikke er så kult. Av og til (en gang i halvåret kanskje) kunne jeg tilgitt noe slikt, men dette er som sagt andre gangen på kort tid, og vi skal ha en prøve på nok en mandag om ikke så lenge.

Spørsmålet er: Er slike frister vanlige?

EDIT: Det kom kanskje ikke tydelig nok frem: Jeg retter spørsmålet mot ALLE, både skoleelever, studenter og yrkesaktive (først og fremst de to siste).

EDIT2: Det ENESTE jeg er ute etter er dere andre brukeres erfaring med deadliner - hvorvidt dere er enige med meg er ikke relevant. Jeg har redigert førstepost noe for at den bedre skal gjenspeile dette.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så viktig hva jeg studerer, spørsmålet er rettet mot alle; yrkesaktive som elever.

La meg legge til at vi ikke har hatt en eneste innlevering eller prøve som IKKE er på en mandag så langt. I helgene skal man liksom hente seg inn igjen og slappe av litt, men neida.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Nei, jeg tar høyere utdanning, så det er ingen vanlig timeplan det er snakk om. Har bare et fag på mandag for øyeblikket, med en forelesning og et seminar.

EDIT: Jeg husker da jeg gikk på vgs. Hvis lærerne der prøvde seg på en mandagsfrist, DA skulle du få se på faen! Vi lagde et salig leven, og det var sjelden vi ikke fikk viljen vår. De hadde sjelden noen annen grunn enn kjiphet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Er det ikke like så greit å ha mandag som fredag? Hvis det er krise og du ikke er blitt ferdig fredag, har du faktisk to dager til å jobbe på..... Bare å jobbe som om du skulle vært ferdig fredag, også ta fri i helga ville nå jeg sakt. Går nå på blindern og har hittil bare hatt fredager, men venner som er to semester høyere har mandager på fag...

Lenke til kommentar
Er det ikke like så greit å ha mandag som fredag? Hvis det er krise og du ikke er blitt ferdig fredag, har du faktisk to dager til å jobbe på..... Bare å jobbe som om du skulle vært ferdig fredag, også ta fri i helga ville nå jeg sakt. Går nå på blindern og har hittil bare hatt fredager, men venner som er to semester høyere har mandager på fag...

7017105[/snapback]

Jeg klarer i hvert fall ikke å si meg ferdig med en oppgave på en fredag hvis jeg vet at jeg egentlig har to dager ekstra å perfeksjonere den på.

EDIT: Med kommenteres, mener du da at innleveringen er et utkast som skal jobbes videre med, eller at den rettes og kommenteres endelig? I dette tilfellet er det sistnevnte som gjelder.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Jeg klarer i hvert fall ikke å si meg ferdig med en oppgave på en fredag hvis jeg vet at jeg egentlig har to dager ekstra å perfeksjonere den på.

EDIT: Med kommenteres, mener du da at innleveringen er et utkast som skal jobbes videre med, eller at den rettes og kommenteres endelig? I dette tilfellet er det sistnevnte som gjelder.

7017133[/snapback]

Nei, jeg går på EuropastudierUiO, når vi blir bedt å om å skrive Seminaroppgaver så skal vi skrive disse, levere dem inn (ferdige, ikke utkast) så skal 1 eller 2 utpekte elever (per innsendte oppgave, alle skal gjøre dette) skrive og presentere sine kommentarer til oppgavene, i tillegg til lærerens kommentarer.

Lenke til kommentar

Ikke uvanlig.

Og i arbeidslivet er det heller ingen regel som sier "ingen deadliner på mandager". Eg har flere ganger hatt tidsfrister som går på hvilken som helst ukedag egentlig, mandag som søndag. Er fristen på søndag, og man ikke jobber søndag og lørdag så gjør man seg ferdig til fredag. Grei vane å venne seg til med en gang...

Lenke til kommentar
Vi geografistudenter på NTNU Dragvoll har ikke høstferie i det hele tatt. Forøvrig har vi flere oppgaver på rekke og rad nå fram til desember, så det blir heller ikke tid til mye ferie. Men sånn er det :)

7027587[/snapback]

Det er ingen høyere utdanningsinstitusjoner så vidt jeg vet som opererer med høstferie.

Lenke til kommentar

Ja, vanleg. Om du ikkje greier å prioritere å få det ferdig på fredag så er det ditt problem og du bør sannsynlegvis sjå på arbeidsrutinene. Det er ikkje opp til lærar/arbeidsgjevar å legge opp dagen/veka di minutt for minutt, litt ansvar må ein ta sjølv.

(går sjølvsagt ut fra at oppgåva ikkje blir gitt fredag ettermiddag med frist måndag morgon...)

Lenke til kommentar
Ja, vanleg. Om du ikkje greier å prioritere å få det ferdig på fredag så er det ditt problem og du bør sannsynlegvis sjå på arbeidsrutinene. Det er ikkje opp til lærar/arbeidsgjevar å legge opp dagen/veka di minutt for minutt, litt ansvar må ein ta sjølv.

7028849[/snapback]

Kjekt at tråden fikk leve såpass lenge før vi fikk den første besserwisser-moralist-kommentaren. Jeg postet ikke dette for å sanke sympati.

Grunnen til at jeg tok opp dette er at jeg synes det er påfallende at fakultetet mitt konsekvent legger frister til mandag. I f.eks. aviser legges deadlinene opp slik at når en artikkel må være ferdig på mandag, er det fordi den skal trykkes på tirsdag. Dette er ingen bedrift, arbeidene skal ikke publiseres eller brukes til noe annet enn evaluering, så det er ingen "mekaniske" årsaker som tilsier at vi er nødt til å levere inn på mandag. Det er med andre ord overveiende sannsynlig at avgjørelsen er blitt tatt for å påvirke studentene på en eller annen måte. Jeg tror ikke universitetet vil oss vondt, derfor går jeg ut fra at de mener at mandagsfristene får positive følger.

Jeg kan ikke helt se hvorfor dette er hensiktsmessig. Som førsteårsstudent har jeg blitt mast ørene fulle - også av uib - om hvor viktig det sosiale er. Hvor sosialt det blir når vi sitter i full sistelitenpanikk og jobber ræva av oss lørdag og søndag kan vi jo tenke oss. Hvis det er for å lære oss å prioritere skikkelig er jo hensikten absolutt god, men man studerer gjerne flere fag. Det ene faget vet ikke hva det andre gjør, og man kommer ofte opp i situasjoner hvor man blir nødt til å skofte på det ene for å jobbe hardt med det andre.

Grunnen til at hviledager eksisterer er at vi virkelig trenger å koble av iblant. De er ikke der fordi vi er late. Vi kan ikke normativt si at "elevene burde lære seg å prioritere og jobbe skikkelig", vi må se på hvilken effekt vedtektene faktisk har. De har fratatt meg flere helger allerede, noe jeg merker på motivasjonen, og det er mange som har det på samme måte. Slitne og utbrente arbeidere er ingen tjent med - spesielt ikke en institusjon hvis mål er å gi nye fagfolk en så god plattform som mulig. Jeg frykter moralismen har litt for mye å si - at ledelsen rett og slett tror at vi har godt av å slite litt. På mange punkter er ikke det helt feil, men akkurat her tror jeg det hadde vært mye mer positivt om vi kunne få hatt helgen for oss selv.

Lenke til kommentar

En frist på en mandag er hverken uvanlig eller überstusselig. Jeg kan ikke svare på nøyaktig hvorfor akkurat du har en frist på en mandag, men det gir det faktisk valgfrihet; vil du bruke helgen til det kan du det, vil du ikke er det intet problem, eller burde i det minste ikke være det, å gjøre seg ferdig med arbeidet før helgen setter inn.

Å studere handler også om å opparbeide seg en viss selvdisiplin og rutiner for disponering av egen tid. I arbeidslivet ville du fått mer en et rart blikk om du hadde klagd på en frist som havnet på en mandag.

Lenke til kommentar

Jeg klager som sagt ikke på at jeg har en frist på mandag, men at de er konsekvente på det og at det sannsynligvis virker mot sin hensikt. En og annen sporadisk mandagsfrist skal jeg tåle. Det "valget" du sikter til er ikke bra, da de fleste faktisk blir sittende i helgen og jobbe. Selv om man selvsagt burde være selvdisiplinert nok til å gjøre seg ferdig på fredag er det få som klarer det, og det er realiteten. Vi må altså se på effekten fristen får, ikke den effekten vi mener den burde fått.

Uansett skulle ikke dette være noen tråd for å diskutere moral, jeg er bare ute etter å høre om andre også har mange mandagsfrister.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg er for tiden kursansvarlig for et kurs ved Universitetet i Bergen, for andre året på rad, og jeg har vært tilknyttet kurset i ulike varianter i flere år før dette.

Kurset består blant annet av tre obligatoriske oppgaver. I fjor satt jeg innleveringsfristen for oppgavene til fredag ettermiddag, men på oppfordring fra ganske mange studenter bestemte jeg meg for å endre fristen for de to siste oppgavene til søndag ved midnatt. For meg som ansvarlig, og for de som hjelper meg med å rette oppgavene, spiller det minimalt med rolle hvorvidt studentene leverer arbeidet fredag eller søndag. Det blir ikke gjort noe med oppgavene før helgen er unnagjort uansett.

Og som flere andre også påpeker, er det et reelt valg om man ønsker å gjøre seg ferdig og levere oppgaven fredag, eller om man ønsker å benytte seg av det forlengede tilbudet som ligger i at man også har helgen til rådighet.

Uansett - erfaringene mine og tilbakemeldingene jeg har fått fra studentene er udelt positive, jeg har ikke fått noen tilbakemeldinger på at det har vært dumt med mandagsfrister. Nå er det nok sannsynligvis ikke slik at absolutt alle studentene deler sine oppfatninger, men dersom det hadde vært et stort problem vil jeg tro at det hadde dukket opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...