Gå til innhold

Låsing/fjerning av rettigheter på kaputte sektorer

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg har for ikke altfor lang tid lagt til meg en brukt M3 som har fungert uten problemer til nå.

Nylig, så skulle jeg ha noe over ifra en annen pc.

Vi mountet den helt vanlig i Gentoo Linux, og forsøkte da å slette en mappe.

Det påstod den at den gjorde, dog på etterkant forsvant intet.

Denne mappen som vi mente var borte ga meg noen sektorfeil i Linux, Volumsyntaksfeil i Windows.

Det er jo greit nok tenkte jeg, og forsøker å formatere HDen til M3.

Han var i Fat32, så jeg formaterer på Fat32.

HDen det omhandler er en 1.8" Toshiba MK2004GAL 20GB.

Dog ved vanlig formatering henger den seg etter kort tid, og nekter å gjøre mer.

Hurtigformatering går.

Når jeg så forsøker å legge til mine musikkfiler igjen, gir den seg etter ca 3-4GB, og gir meg feilmeldingen om "Banen er for lang".

Dette er en klassiker, dog det er ikke problemet at mitt mappevalg er for langt, siden mappesorteringen er på under 40 tegn (hvorav min. er 256 av hva den kan ta).

Etter en del Googling fant jeg ut at dette kan være en HD-feil, og etter ytterligere testing, ser det ut som om jeg har en del kaputte sektorer.

Vanligvis er det bare å kjøre det gjennom windows sin egen funksjon.

Dog dette hjalp lite etter "søk etter og forsøk å reparere skadede sektorer".

Derimot har jeg hørt at det finnes metoder for å låse vekk sektorer, mer eksakt ikke gi dem lese/skriverettigheter, sånn at OSet og denslags rett og slett ignorer sektorene.

Dette er er hva jeg ønsker å gjøre, derimot har jeg ingen ide om hvordan å gjøre dette.

Noen som vet hvordan å gjøre dette, evt. hva for noen programmer som er nødvendige, eller metoder for å gjøre så i fsck?

Og ellers, alternative løsninger taes gjerne imot også... egentlig allslags hjelp taes imot, for jeg har nådd mitt kunskapsnivå nå.

På den annen side, vil jeg også spørre om M3 ikke bryr hva for en HD jeg putter i den sålenge den er 1.8", for da ville jeg evt. gått til anskaffelse av en ny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du akkurat sa prøvde jeg på min...

Det ville antagligvis gått bedre, hadde det ikke vært for idiotisk firmware.

Jeg tok og omstilte at førstepartisjonen var de siste 15GB verdt med sektorer, og at de siste fem simpelten var upartisjonert.

Vel... HDD Error var den koselige beskjeden som møtte meg :hrm:.

Jeg gjorde det ifra Gentoo Linux, ved å bruke fdisk, i tilfelle noen andre tenker de har mer flaks enn meg.

Endret av Yoshire
Lenke til kommentar

Absolutt alle disker har defekte sektorer, det er noe man ikke kommer utenom. Normalt sett skal disken selv ta hånd om dette slik at de som er kaputt ikke brukes.

Når man får beskjed om HD error så er feilene så mange og alvorlige at det uansett ikke er håp, man kan bare kaste en slik disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...