Gå til innhold

skjermkort for varmt?

Anbefalte innlegg

hei. har et veldig gamelt skjemkort (Nvidia Geforce 2) som sitter i en også veldig gammel pc... kortet funker helt fint når jeg er i windows.. problemet blir når jeg kjører ett spill.. jeg kan spille i ca 10min uten problemer men så plutselig stopper spillet/maskina opp i noen sekunder og fargene i spillet blir helt forvrengt og fargene bytter plass med hverandre og det blir ett helvete! det går ikke ann å spille.... men når jeg quiter til deskopen blir alt helt fint igjen :thumbdown: når jeg går inn på spillet igjen da (rett etter) er fargene like forvrengt... men når jeg slår av og på pcen går det bra i 10min igjen i spillet og det samme skjer! hva er feil?? hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei. har et veldig gamelt skjemkort (Nvidia Geforce 2) som sitter i en også veldig gammel pc... kortet funker helt fint når jeg er i windows.. problemet blir når jeg kjører ett spill.. jeg kan spille i ca 10min uten problemer men så plutselig stopper spillet/maskina opp i noen sekunder og fargene i spillet blir helt forvrengt og fargene bytter plass med hverandre og det blir ett helvete! det går ikke ann å spille.... men når jeg quiter til deskopen blir alt helt fint igjen :thumbdown:  når jeg går inn på spillet igjen da (rett etter) er fargene like forvrengt... men når jeg slår av og på pcen går det bra i 10min igjen i spillet og det samme skjer! hva er feil?? hjelp!

7016445[/snapback]

kan vær korte har for mye å kjøre, jeg overklokka en gang mitt 7300LE kort på Fullt å da ble fargene helt for jæv**** jeg restarta datan med en gang:P var fint da, men du burde kansje få nyt skjerm kort ja

Lenke til kommentar

Det er en del av de eldre skjermkortene som GeForce 2 som ikke hadde noen vifte på seg, vet ikke om din har det?

Det som hvertfall kan ha skjedd er at kjølepastaen som sitter mellom kjernen og kjøleren på skjermkortet har stivna og tørka, noe som er ganske vanlig på eldre hardware. Derfor har den derfor ikke har god nok kontakt med kjøleren. Da kan det bli ganske varmt, og blir det for varmt kan det komme artifacts, som jeg tror du hinter til, at farge bytter plass og bilde blir forvrengt.

Det kan også hende at vifta har ryki hvis det er det på den.

Det du kan gjøre, hvis du har litt peil er å ta ut skjermkortet og ta av kjøleren. Hvis den er limt fast så ikke ta sjansen siden kortet er så gammelt. Da kan det hende du drar med hele kjernen i tillegg. Hvis det er stivna, så skrap forsiktig av eller bruk rødsprit til å rense kjøleren og forsiktig på kjernen. Etter det tar du et tynt lag med ny kjølepasta og setter kjøleren på igjen.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Det er en del av de eldre skjermkortene som GeForce 2 som ikke hadde noen vifte på seg, vet ikke om din har det?

Det som hvertfall kan ha skjedd er at kjølepastaen som sitter mellom kjernen og kjøleren på skjermkortet har stivna og tørka, noe som er ganske vanlig på eldre hardware. Derfor har den derfor ikke har god nok kontakt med kjøleren. Da kan det bli ganske varmt, og blir det for varmt kan det komme artifacts, som jeg tror du hinter til, at farge bytter plass og bilde blir forvrengt.

Det kan også hende at vifta har ryki hvis det er det på den.

Det du kan gjøre, hvis du har litt peil er å ta ut skjermkortet og ta av kjøleren. Hvis den  er limt fast så ikke ta sjansen siden kortet er så gammelt. Da kan det hende du drar med hele kjernen i tillegg. Hvis det er stivna, så skrap forsiktig av eller bruk rødsprit til å rense kjøleren og forsiktig på kjernen. Etter det tar du et tynt lag med ny kjølepasta og setter kjøleren på igjen.

7017828[/snapback]

okey skal prøve å se om det hjelper å bytte kjølepasta :D:cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...