Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av lett-mc... Hva skal jeg se etter?


eivind_m

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hallo  :!:

 

Jeg skal kanskje kjøpe lett-mc. Er det noen saker og ting jeg bør se etter som må vere der og slik?? Hva slags lyder av motoren skal ikke være der??

 

Jeg takker for alle svar!!  :dribble:

7016123[/snapback]

Først vil jeg si at du finner de billigeste syklene når det er "Off-season", da sesongen for syklene er over, altså på vinters tid. Men, du har funnet drømmesykkelen, selgeren sier den er så god som ny og har vært på verksted og alt det der. Det selgeren har og si kan selfølgelig være sant, men ikke tro alt du hører. Du kan gjøre en masse sjekker sånn at du slipper og kjøpe en sykkel med full av mangler og skader, selv om du er en erfaren mekker, er det aldri galt og ha med seg en extra venn. Vær nyskjerring ovenfor sykkelen til selgeren. Her får du noen tips:

 

Når motoren skal startes, skal den være kald og starte nokså umiddelbart.

Vær ikke noe lett på gassen når motoren har blitt varm. Dra mopeden høyt opp i turtall og hør nøye etter ulyder, og om det er noe spytting eller fresing. Den skal gå jevt uten og rykke. Kontroller hendler, brytere, spaker, tute og pærer og det der funker. Kjenn om clutchen slurer eller hugger. Det kan også være at ramma er skeiv eller at bakhjulet sitter skjeivt og at sykkelen har fått seg en fait smell tidligere, du kan sjekke dette ved og legge to planker inntil hjulene på begge sider med forhjulene, paralellt med sykkeles kjøreretning. Det er ca 15 mm eller noe som produsenten godkjenner, vær nøye! På noen sykler kan du også sjekke i brønnøysundregistrene, om sykkelen har vært ute for heftelser e.l. før.

 

Noen hovedpunkt:

Kåper: Kontroller festepunkter, se etter sprekker.

Eksossystem: Det er fint og ha orginalpotta, hvis du skal inn til en evt. kontroll.

Svingarmslager: Rykk sideveis, det skal ikke slarke.

Motor: Kjenn på clutchen etter sluring m/m, og hør etter ulyder.

Dekk: Gamle eller utslitte dekk er temmelig dyre.

Bremser: Unngå skiver med kast og slitte skiver.

 

Når du har bestemt deg for og kjøpe sykkelen, er det en del ting og passe på. Få med servicebok, og kopier av evt. verksted kvitteringer. Hør om det finnes flere nøkler til tennigslåser ol. Kontroler chassis og motornummer mot vognkortet. Det som er veldig viktig er og få med seg en kjøpskontrakt, som både kjøperen og selgeren har. Har du blitt lurt, og det er flere feil som er med sykkelen enn det som er avtalt, kan dette brukes som bevis. Skriv under salgsmelding. Og når sykkelen er din, må den forsikres. Du må ha forsikring for og få utlevert det nye vognkortet. Traffikkforsikring/Ansvarsforsikring er et must! Full eller DelKasko kan du bestemme selv om du vil ha eller ikke. Men har du evt. lånt penger med banken, så vil banken kreve av deg, at du har full kasko. Hør med alle forsikrings-selskapene du kommer over, prisene som skiller, er ufattelig store, ofte mange tusen kroner.

 

Kjør hardt, og hold deg på hjulene!

Mvh, Anton

Lenke til kommentar
Dekk: Gamle eller utslitte dekk er temmelig dyre.

7017592[/snapback]

Nye og gode dekk er dyrere. :p

 

Se på bolter, muttere etc. om de er slitte. Har kamerater som har kjøpt mopeder som mangler motorbolter og hvor det ser ut som noen har prøvd å skru opp bolter med knipetang. :p Kjøpte en slik selv en gang også. Der måtte jeg faktisk bytte motor pga. knekte sylinderbolter, gående gjenger etc. (Men jeg gav utrolig lite for den da).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...