miniPax Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Personvernerklæring for Windows Update (sist oppdatert 15.10.2002) (...) Windows Update henter også produkt-IDen og produktnøkkelen for å kontrollere at du kjører en gyldig lisensiert kopi av Windows. Med en gyldig lisensiert kopi av Windows vil du motta aktuelle oppdateringer fortløpende fra Windows Update. Produkt-IDen og produktnøkkelen bevares ikke etter avslutningen av Windows Update-økten. (...) Har dem lov til dette? Bare spør lixom...stusset litt over det egentlig...når de sier at det ikke blir henta inn noen personlige opplysninger (veit det står at den ikke blir lagra)...og jeg ser på min lisens-kode som personlig.... Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 trur ikkje dei har lov til det viss dei seier at dei ikkje hentar informasjon om deg... Men eg trur dei har fjerna den delen no, så da kan dei vel gjere det... Dessutan kan dei identifisere deg ved hjelp av lisensen viss du brukar XP og har registrert deg.... Likte heller ikkje så godt denne delen: "Windows Update gjør dette ved å generere en globalt unik identifikator (GUID) som lagres på datamaskinen for å identifisere denne unikt. GUIDen inneholder ikke personlig identifiserbar informasjon, og kan ikke brukes til å identifisere deg. Windows Update registrerer GUIDen for elementet du forsøkte å laste ned og installere, og konfigurasjonsinformasjonen som er angitt ovenfor." dei har full kontroll over alle oppdateringane, og kven du er (vertfall ved hjelp av ip-adresse....) Derfor vil me ikkje ha palladium, og endå meir overvåking!!! Lenke til kommentar
-x- Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Med fare for å virke paranoid : Jeg fikk en liten overraskelse første gangen jeg ringte M$-support. Windows update virket ikke, så jeg tok kontakt. Årsaken var ganske enkelt at jeg hadde en pop-up killer som stoppet windows update. Ikke noe mystisk så langt, men tenk litt på hvor mange pop-up killere det er - og hvor mange andre årsaker det kunne vært til at windows update ikke virket. Derfor syntes jeg det var meget rart at det første og eneste supportfyren spurte med om var : "Du har vel ikke Proxomitron Version Naoko 4.2 installert?" Fulltreffer i første forsøk, nøyaktig helt ned til versjonsnummeret og release-kodenavnet. Det gir meg en skummel mistanke om at M$ ikke bare vet alle "nødvendige" ting windows-versjonen, men også nøyaktig hvilke programmer man har installert! Hvis dette er tilfelle MÅ det vel være ulovlig. Jeg kan ikke huske å ha sett noe om en slik innsynsrett i EULA'en - og uansett er det jo direkte ufint, en stygg invasjon av folks privatliv! Tenk videre hvilken konkurransefordel dette eventuellt gir M$! De kan jo sitte å vurdere markedet med en utrolig detaljdybde ved å kombinere denne informasjonen med registreringsinformajonen : de kan se hvilke programmer som er populære, i hvilke deler av verden/norge, i hvilke aldersgrupper - snakk om fint utgangspunkt for å lansere og markedsføre disse! Forresten, har du en brannvegg med logg-funskjon kan du prøve å sette den til å logge alt som går til og fra microsoft.com - uten at du selv aktivt tar kontakt. Snakker om "ET phone home" følelse! Min branvegg er nå satt til å stoppe alt til og fra M$ helt til jeg _ønsker_ å ta kontakt. Jeg anbefaler alle XP-brukere å vurdere et program som heter XP-antispy, se på http://www.xp-antispy.de/ Jeg har brukt det, alt virker fint som fjell etterpå. Jeg håper og tror det stopper litt av informasjonen som siger tilbake til microsoft. Alt i XP-antispy kan skrues av og på etter eget ønske. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Ah, morro! Saa du hevder altsaa at disse support-gutta leser ei liste over installerte programmer ifra boksen din? Jo - det trodde jo jeg ogsaa at de gjorde. For aa ha det litt morro med dem, kan du jo redigere litt paa noekklene under Software i registeret da. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå