Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Membran. Noen som har lagt selv?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat lagt ett lag med membran hos søstern min som bare måååååååtte ha dusj rett på gulvet.

Lurte på om det er noen her som har lagt det selv og opplevd lekasjer, eller for den del om det er lagt av fagmann. Og gjerne hvordan og hvor mye dere har lagt hvis det har vært lekasje.

Føler meg sikker på at jeg har lagt overdrevent mye iallefall ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har akkurat lagt ett lag med membran hos søstern min som bare måååååååtte ha dusj rett på gulvet.

Lurte på om det er noen her som har lagt det selv og opplevd lekasjer, eller for den del om det er lagt av fagmann. Og gjerne hvordan og hvor mye dere har lagt hvis det har vært lekasje.

Føler meg sikker på at jeg har lagt overdrevent mye iallefall ^^

7015269[/snapback]

Men HVIS det lekker, og det ikke er fagmann som har utført arbeidet..... hvordan blir det da med forsikringen ?? :hmm:

Lenke til kommentar

Da har du et problem med forsikringen, med mindre en fagmann har godkjent jobben du har gjort. Det må jo da selvsagt gjøres før flisene legges. Å legge fliser kan enhver hobbymurer gjøre, men å få membranen bra bør fagfolk i det minste godkjenne.

Neste gang huset skal selges må det opplyses om at det ikke er fagfolk som har lagt badet, og dette kan virke i negativ retning på prisen...

Lenke til kommentar
Da har du et problem med forsikringen, med mindre en fagmann har godkjent jobben du har gjort. Det må jo da selvsagt gjøres før flisene legges. Å legge fliser kan enhver hobbymurer gjøre, men å få membranen bra bør fagfolk i det minste godkjenne.

Neste gang huset skal selges må det opplyses om at det ikke er fagfolk som har lagt badet, og dette kan virke i negativ retning på prisen...

7024906[/snapback]

Og hvis du bor i øverste etasje i en blokk og det blir lekkasje som skader flere leiligheter under deg så vil det bli tatt pant i leiligheten din for å dekke inn reperasjon av andres leiligheter :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du har gjrt det rett og forskriftsmesig er det ingen fare for lekasjer.

Men å dusje rett på gulv å vegger er ikke en god løsing, anbefaller dusjkabinett, eneste måten å hvære sikker

7025513[/snapback]

Problemet er at ting kan skje, og ting skjer. Da er det veldig dumt å gjøre sånn at forsikringen ikke dekker skadene.

Kan fort bli dyrt å gjøre ting billig. Må tenke på at et bad gjerne skal vare i 20 år, like greit å få det gjordt skikkelig. :D

Endret av fiskebolleboks
Lenke til kommentar
Hvis du har gjrt det rett og forskriftsmesig er det ingen fare for lekasjer.

Men å dusje rett på gulv å vegger er ikke en god løsing, anbefaller dusjkabinett, eneste måten å hvære sikker

7025513[/snapback]

Vil si det er en drøy påstand å si at det ikke er fare for lekkasjer, selv om det er gjort etter forskrifter. Skjer jo med ujevne mellomrom at det blir lekkasjer på badet hos folk, selv om dette er gjort av fagfolk.

Mange tror at flisene er tette. Dette er direkte feil. Det er her membranen kommer inn. Denne skal holde igjen vannet fra å gå videre ned i konstruksjonen under. Er forresten ikke alltid at å kline på mest mulig membran gir det beste resultatet.

Lenke til kommentar

Ikke?

Jaja, har nå smørt ut to lag og litt ekstra på det som så ut som faresteder.

4 av 4 familiemedlemer anbefalte kabinett men søstern min ville ikke ha det... Så får hun heller ta støyten når den kommer, for det er bare ett spørsmål om tid. Er heldigvis ingen underetasje, så hun slipper iallefall noe erstatningskrav derifra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ikke?

Jaja, har nå smørt ut to lag og litt ekstra på det som så ut som faresteder.

4 av 4 familiemedlemer anbefalte kabinett men søstern min ville ikke ha det... Så får hun heller ta støyten når den kommer, for det er bare ett spørsmål om tid. Er heldigvis ingen underetasje, så hun slipper iallefall noe erstatningskrav derifra.

7029664[/snapback]

Hmm går det an å blåse liv i denne tråden..?

Jeg holder på å pusse opp badet nå. Og jeg vil IKKE ha dusjkabinett, i likhet med søsteren din. Og jeg (med hjelp fra en i familien) skal gjøre absolutt alt selv. Har tenkt å ha enten to eller tre lag med membran, alt er kjøpt inn, det er bare å "prime" gulvet ordentlig og ordne med noen rør i veggene før jeg kan sette i gang.

Er langt fra noen håndverker selv, og er derfor VELDIG interessert i råd/tips/erfaringer når det gjelder emnet, så om du har fått noen nyttige erfaringer i arbeidet er det bare å komme med dem! :)

Lenke til kommentar

Hmm går det an å blåse liv i denne tråden..?

Jeg holder på å pusse opp badet nå. Og jeg vil IKKE ha dusjkabinett, i likhet med søsteren din. Og jeg (med hjelp fra en i familien) skal gjøre absolutt alt selv. Har tenkt å ha enten to eller tre lag med membran, alt er kjøpt inn, det er bare å "prime" gulvet ordentlig og ordne med noen rør i veggene før jeg kan sette i gang.

Er langt fra noen håndverker selv, og er derfor VELDIG interessert i råd/tips/erfaringer når det gjelder emnet, så om du har fått noen nyttige erfaringer i arbeidet er det bare å komme med dem! :)

7131809[/snapback]

Hvis du skal dusje rett på gulvet vil jeg anbefale sveisemebran og ikke bruke smøremembran.

Dette må du gå kurs for å legge men gir et mye bedre resultat enn smøremembran,

Også koster det endel tusenlapper mer men jeg vil anbefale det på det sterkeste hvis man skal dusje rett på flisene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Om det skal dusjes i kar/kabinett eller rett på gulv så er forskriftene og kravene de samme. Dette er per definisjon et våtrom, og gulvet skal da ha en membran.

Å legge membran selv er som andre nevner et potensielt risikoforetagende ift evt forsikring. Hva som er best av sveis eller smøremembran kan jeg ikke svare på, men det viktige med smøremembran er at man bruker fiberduk i alle overganger, og at man er nøyaktig.

Et triks er å begynne på én ende av våtsonen og så smøre seg over sonen og rundt hele rommet og videre over til motsatt ende av våtsonen. Gjør man dette to ganger har man i praksis dobbel membran som std, og firedobbel i våtsonen.

Brukte du fiberduk btw?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...