Gå til innhold

Not dust-remover, dustshaker?


Anbefalte innlegg

Leste at støvfjerningen på Sony A100, bare ristet støvet rundt i kameraet? Blir vi bare dyttet på masse nye funksjoner som egentlig ikke har noen verdi.

Er vi beta-testere av den nyeste teknologien?

Må påpeke at jeg ikke har ikke tatt i A100 så jeg skal ikke si noe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja tror nok det er slik at støvet kun blir ristet vekk fra sensoren og blir liggende i kamera. Men er det mange andre kameraer som samler opp støvet? Og hvis de gjør dette så blir vel fortsatt støvet inne i kamera?

 

En burde laget en metode for og først riste av sensoren også få kamera til og suge/pumpe ut støvet slik at det ikke blir inne i kamera. Løsninger med at støve fester seg inne i huset er vel heller ikke optimale?

 

Men jeg ser ikke på meg selv eller andre med tilsvarende teknologi som betatester uansett. Teknologien blir bedre og bedre, men det vil altid være ting og gjøre bedre så enkelte mangler vil en alltid finne.

Endret av Bombasa
Lenke til kommentar

Vet jo av erfaring at ny tech ikke akkurat er feilfri i FØRSTE runde. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg vurderer å kjøpe Pentax K10D - med SR (shake-reduction) og støvfjerning. Specsa er rett og slett imponerende, men har begynt å tvile - hva når dette ikke fungerer noe særlig og man må frem med tripod og dustblower :hmm: ? Og man skulle kanskje heller valgt Nikon D80, som ikke har noen av delene, men tar veldig bra bilder...?

Lenke til kommentar
Vet jo av erfaring at ny tech ikke akkurat er feilfri i FØRSTE runde. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg vurderer å kjøpe Pentax K10D - med SR (shake-reduction) og støvfjerning. Specsa er rett og slett imponerende, men har begynt å tvile - hva når dette ikke fungerer noe særlig og man må frem med tripod og dustblower  :hmm: ? Og man skulle kanskje heller valgt Nikon D80, som ikke har noen av delene, men tar veldig bra bilder...?

7015547[/snapback]

 

 

Jeg syntes at støvproblemet bliver stærkt overdrevet. Når jeg har været i marken og fotograferet med skift af objektiv op til flere gange puster jeg kameraet igennem med en øresprøjte når jeg kommer hjem. En gang har jeg været ude for at støvet sad fast, men det klarede jeg med Sensorswap lynhurtigt. det skal siget at jeg har haft mit spejlrefleks i 1½ år og det tager stadig super billeder.

Lenke til kommentar
Støvfjerning fungerer ikke i dagens modeller. Har ikke sett tester med Canon 400D, men det fungerer ihvertfall ikke som tiltenkt på Olympus og Sony ifølge denne testen:

 

http://www.ephotozine.com/equipment/tests/...cfm?test_id=468

7016004[/snapback]

Her er du nok ikke helt oppdatert. Støvfjerningen har fungert på alle Olympus-kameraer fra dag 1. Det er uhyre sjelden olympuseiere rapporterer om støv på brikken. At andre produsenter nå kommer etter er positivt, selv om det gjenstår å om de har like effektive løsinger som Olympus.

Lenke til kommentar
Støvfjerning fungerer ikke i dagens modeller. Har ikke sett tester med Canon 400D, men det fungerer ihvertfall ikke som tiltenkt på Olympus og Sony ifølge denne testen:

 

http://www.ephotozine.com/equipment/tests/...cfm?test_id=468

7016004[/snapback]

Her er du nok ikke helt oppdatert. Støvfjerningen har fungert på alle Olympus-kameraer fra dag 1. Det er uhyre sjelden olympuseiere rapporterer om støv på brikken. At andre produsenter nå kommer etter er positivt, selv om det gjenstår å om de har like effektive løsinger som Olympus.

7016113[/snapback]

 

Hvordan vet du at støvfjerningen har fungert på alle Olympus kameraer?? Fordi at Olympuseiere ikke har rapporttert dem inn? Hårreisende argumentasjon.

Har du sjekka testen? Den beviser at ikke støvfjerningsmekanismen fungerer optimalt.

Lenke til kommentar
Støvfjerning fungerer ikke i dagens modeller. Har ikke sett tester med Canon 400D, men det fungerer ihvertfall ikke som tiltenkt på Olympus og Sony ifølge denne testen:

 

http://www.ephotozine.com/equipment/tests/...cfm?test_id=468

7016004[/snapback]

Her er du nok ikke helt oppdatert. Støvfjerningen har fungert på alle Olympus-kameraer fra dag 1. Det er uhyre sjelden olympuseiere rapporterer om støv på brikken. At andre produsenter nå kommer etter er positivt, selv om det gjenstår å om de har like effektive løsinger som Olympus.

7016113[/snapback]

 

Hvordan vet du at støvfjerningen har fungert på alle Olympus kameraer?? Fordi at Olympuseiere ikke har rapporttert dem inn? Hårreisende argumentasjon.

Har du sjekka testen? Den beviser at ikke støvfjerningsmekanismen fungerer optimalt.

7018018[/snapback]

Hva som er hårreisende kan nok diskuteres. Lenken til testen du referer til virker ikke. Men om det er den jeg har sett før så viser den faktisk at støvfjerningen virker på Olympus, men ikke på Sony. At ikke alt støvet i denne testen forsvinner er en annen sak, sannsynligvis fordi testen er milevidt unna det som brikker vanligvis eksoneres for av støv.

 

Selvfølgelig vet jeg ikke at dette virker på alle Olympus-kameraer. Jeg støtter meg på egne erfaringer samt tilbakemeldinger på ulike forum på nettet. Temaet støvrensing er f.eks. et ikke-tema på olympusforumet på dpreview. Olympus var de første som løste/gjorde noe med støvproblemet i digitale speilreflekser, og det er flott at andre prøver å gjøre noe med det også. Legg ellers merke til at Olympus omtaler teknologien som støvreduksjon, ikke støvfjerning.

Lenke til kommentar

Jeg har også lest flere steder at Olympus sin støvreduksjon fungerer bra (men ikke perfekt) mens Sony sin løsning fungerer meget dårlig. Den betegnes et sted som "noe de bare har lagt til i kameraet i siste sekund for å få et ekstra salgsargument" og at den verken er spesielt gjennomtenkt eller effektiv (sikkert ikke ordrett, men det var omtrent slik det ble sagt).

 

Det skal også sies at Anti-shake i huset heller ikke er optimalt i forhold til optisk bildestabilisator (altså i optikken). Vil du ha størst mulig mulighet for å unngå tripod må du derfor kjøpe et hus uten anti-shake, for da får du tak i objektiver med bildestabilisator. For de som ikke kommer til å kjøpe ekstra objektiver utenom kit-objektivet (men hvem vet vel det sikkert på forhånd) er Anti-shake et greit hjelpemiddel. I Sony sitt tilfelle er den lite nyttig i forhold til f.eks Nikon D80 og Canon EOS 400D, da støynivået på høye ISO verdier på Sony er såpass mye høyere at man i stedet for Anti-shake på Sony kan bruke høyere ISO på Nikon eller Canon og da få "anti-shake" også på det du tar bildet av, og ikke bare dine egne bevegelser.

Lenke til kommentar

Autoxave:

 

Lenken virker nå.

Poenget mitt er at støvreduksjonsteknologien til Olympus ikke vil tillate at så store mengder støv fester seg på brikken (i realiteten på filteret foran brikken), siden den aktiveres hver gang kameraet slås på. At Sony sin løsning ikke er like effektiv er ikke overraskende, da det er selve brikken som ristes fysisk (om jeg har oppfattet det rett). Olympus bruker ultralyd/høyfrekvente lydbølger. Siden dette fungerer er det neppe mange olympuseiere som oppfatter dette som et markedsføringstriks.

Lenke til kommentar

Her er hva Sony sier på sine hjemmesider:

 

whenever the "α100" is turned off, the Anti-dust Vibration function automatically vibrates the CCD rapidly, shaking loose dust particles that may have accumulated to constantly ensure a dust-free CCD.

 

Noe en vanlig forbruker vil oppfatte som en garanti for at man ikke vil få problemer med støv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...