Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å lære meg et nytt scriptespråk, og lurer på hvilket som er greit å lære seg/så artig at man har tid til å lære seg språket? (jeg kan html+enkel css)

Kommer helt sikkert ann på smak og behag, så si gjerne hvorfor du mener språket er bra!

Tenker på språk som kan brukes på web og til programmer.

Hadde vært stilig å kunne kalle meg en coder og småmobbe gamerne på TG07 :dribble:

Ligger i dette forumet fordi jeg bruker linux og ikke har tilgang på en windows-maskin(!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Python eller Common Lisp.

Både Python og Common Lisp (spesielt CLisp akkurat her; den starter med en gang) passer til "shell-scripting".

Til programvare og web passer både Python og Common Lisp (både SBCL og CLisp er ok her).

http://www.gigamonkeys.com/book/ .. via den siden finner du en bok og en link til "Lispbox" som inneholder en versjon av CLisp (edit: ser ut til at de har lagt ut SBCL også).

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har foresten lagt til en kort tekst om scripting her: http://www.linuxguiden.no/index.php/Scripting_i_Common_Lisp

..ingen heksekunst altså..

CLISP finnes til Windows også - noe som kan være greit i noen sammenhenger.

..skal ta å legge til en seksjon siden om hvordan man scripter v.h.a. SBCL også.. det ble nevnt i en diskusjon på c.l.l. at SBCL ikke er så upassende til scripting som jeg har antatt..

Endret av oladunk10
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

bash er jo et åpenbart valg om du kjører linux. det vil jo gjøre at du kan lage shell-script for bruk på så godt som alle distroer. bash er ikke det mest effektive i verden, men det går veldig fort å skrive småting, og du kan sikkert litt allerede.

men du blir ikke en programmerer. du blir en script'er. =)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Python er det jeg liker best, er også lett å lage moduler i c++ med Boost eller python.h.

Og så ser det så pent ut!

#/usr/bin/python

print "Jeg er bare best!"

input = raw_input("Hva synes du om python? Godt/Bra/Best")

if input == "Godt":
     print "Hva du synes mangler?"
elif input == "Bra":
     print "Møt opp på python irc"
elif input == "Best":
     print "Python takker deg!"
else:
     print "Aldri hørt det før!"

Lagre i ei fil, husk tab.

Skriv i terminal python navn_på_fil.py

Python finnes for Windows også og brukes av bla. NASA.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg vil anbefale Python på det sterkeste. Programmering i python er rett og slett morsomt, alt er så enkelt. Det er i tillegg et språk som brukes en del, så du lærer det et nyttig språk.

Denne boken er veldig fin å starte med. Den starter helt fra begynnelsen og lærer deg å programmere i python på en artig måte. Det er også, som det ble sagt tidligere i tråden, lett å få hjelp til ting du lurer på når du lærer deg python.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...