Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows starter bare med windows cd i.

Anbefalte innlegg

Hei!

har instalert Windows XP Pro og treffer på et rart problem, hvis jeg starter dataen med windows xp cd'n i starter den fint. Men når jeg ikke har den inn så starter den ikke. får bare denne meldingen: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISC AMD PRESS ENTER.

har ABIT hk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd det engang da jeg monterte en pc for en kompis mens jeg var trøtt.

Hurra for slurv.

Uansett, det er noen ting du kan gjøre.

1. (noe som var det som var problemet i mitt tilfelle) Sjekk oppstartsrekkefølgen (Boot List, Boot Device Priority, Boot Order, evt. noe annet på din PC siden det varierer ifra hovedkort til hovedkort) og se til at den er noe ala 1. Floppy, 2. CD, 3. HD (og gjør deg sikker på at HD faktiskt står i og at riktig HD er valgt).

Evt. bare for å teste det ut kan du sette HD høyere enn CD i lista.

Hvis den selv om HD er høyere i lista ikke kan boote uten CD er det bare å fortsette med å lese.

2. Reinstaller windows.

Veldig ofte løser det ting.

Du trenger ikke engang å formatere, bare innstaller windows oppå windows.

Burde funke.

3. Formater.

Iblant er rett og slett ting surrete på HD, og ting vil ikke høre på deg.

Da hjelper det ofte med en formatering, siden det da delvis tilbakesetter HDen om den ikke har en alvorlig feil.

Hvis du gjør så, ville jeg anbefalt å skape en bootpartisjon for windows som er mindre enn den største partisjonen siden det ikke krever noen stor formatering ved senere windowsproblemer som nesten er garantert å dukke opp.

4. Fiks ny partisjonstabell med klar bootrekkefølge, og bruk evt. en mer manuell loader som du kan innstille som f.eks Grub.

Slitsomt, ikke nødvendig om du ikke skal ha Linux egentlig siden det også ville krevd formatering om du ikke har en partisjon til overs.

Hold deg i de fleste tilfeller til trinn 3, om du ikke virkelig skal ha flere OS.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei, har samme problemet har du fått ordnet det?

Hva var evt. problemet?

Men det funker om jeg trykker på reset knappen. Men nå jeg starter pcen kommer "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISC AND PRESS ENTER" så trykker jeg reset så starter den som den skal..

Endret av Badon
Lenke til kommentar

Disken står som "Master" ja? Er vel tilfeldigvis ikke en Samsung disk du prakkes med, for den liker ikke å bli satt som "Slave". Vet ikke helt hvorfor, men når man setter den som "Slave" så viser den ikke riktig størrelse. Jeg har gjort denne tabben 2 ganger med Samsungdisker. Den siste gangen skjedde faktisk i forrige uke tror jeg. Det var sløvhet fra min side enda jeg vet at man ikke skal sette disse diskene som "Slave" for da viser den ikke størrelse. Vet ikke om det skjer det samme med flere disker, men Samsung liker iallefall ikke å bli satt som "Slave".

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...