Gå til innhold

Kjøler til Intel pentium D 3,2 GHz

Mar10n

Anbefalte innlegg

Hei! :)

prosessoren min (Intel pentium 3,2 GHz) er veldig varm (52grader idle). Jeg har bra kjøling i kabinettet så jeg vurderer derfor å kjøpe ny CPU-kjøler, hvis dere ikke har noen andre råd da? Hovedkortet mitt er et Asus P5LD2 motherboard (ganske lite) så jeg kan ikke ha så alt for stor CPU-kjøler.

Noen forslag til kjøler?

Takker for alle svar! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne er grom. Denne er grommere.:)

EDIT: Men de er jo ganske store alle sammen. Ville ikke vurdert å bytte kjøler om du skal kjøre på standard hastighet. For å sjekke at ting fungerer som det skal kjører du i gang 2 x Prime95 mens du holder et øye på Throttlewatch. Om du ikke får utslag på Throttlewatch i løpet av en times tid er kjølingen god nok.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Hvor varm blir prosessoren ved full last?

Prosessorer tåler jo ganske høye temperaturer. (52'C er helt normalt og helt OK)

Vil du ha en som er ganske stillegående eller er ikke det så viktig?

Kanskje denne? Har du sett på utvalget i prisguiden?

7014761[/snapback]

Lyden er ikke så viktig for meg, men jeg vil gjerne ha den så kald at jeg kan klokke den opp litt:D

Lenke til kommentar
Hei! :)

prosessoren min (Intel pentium 3,2 GHz) er veldig varm (52grader idle). Jeg har bra kjøling i kabinettet så jeg vurderer derfor å kjøpe ny CPU-kjøler, hvis dere ikke har noen andre råd da? Hovedkortet mitt er et Asus P5LD2 motherboard (ganske lite) så jeg kan ikke ha så alt for stor CPU-kjøler.

Noen forslag til kjøler?

Takker for alle svar! :w00t:

7014567[/snapback]

Den kommer opp i ca 65 grader i full load...

Lenke til kommentar
Jeg har Asus P5LD2 selv så den BØR passe. :p

Jeg har akkurat nå en idletemp på 50C og CPU-vifta går så sakte at det ikke blir registrert noe turtall. Men merk at jeg nå har en romtemperatur på 31,5C  :ohmy:

Kan teste max-temp og blekke resultatet inn her.

7018881[/snapback]

Ok, takk for svar:D

Lenke til kommentar

Max temp ved 28C romtemperatur: 61C

100% belastning på begge kjerner og CPU-vifte på 100%.

Kunne fått lavere temperatur hadde romtemperaturen vært noenlunde normal.

Edit: Haha! Jeg satte på alt jeg har av kjøling (inkl. en 120mm Delta-vifte) og CPU-temp sank med over 10C på ca. ett sekund da jeg skrudde av Prime95. :D

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Max temp ved 28C romtemperatur: 61C

100% belastning på begge kjerner og CPU-vifte på 100%.

Kunne fått lavere temperatur hadde romtemperaturen vært noenlunde normal.

Edit: Haha! Jeg satte på alt jeg har av kjøling (inkl. en 120mm Delta-vifte) og CPU-temp sank med over 10C på ca. ett sekund da jeg skrudde av Prime95. :D

7019008[/snapback]

Men jeg har jo 3,2 GHz uklokket CPU og 21 grader romtemperatur, hva tror du da temperaturen vil ligge på for meg da (load og idle)? Er det lurt å kjøpe en viftestyring i tillegg? Hva betyr egentlig "idle"?

Jeg har en 92mm vifte og en 120mm vifte i kabinettet mitt.

Endret av Mar10n
Lenke til kommentar

Idle er tomgang. Altså når prosessoren bare står og gjør ingen verdens ting.

Når jeg kjører standard hastighet (uoverklokket) og i normal romtemperatur kan jeg justere hastigheten så langt ned at vifta ikke er hørbar. Selv ved max load. Viftehastigheten styrer jeg med Speedfan. Du kan også sette BIOS til å justere viftehastigheten automagisk.

Tror ikke du vil få maks hastighet på den vifta om du kopler den til en 3-pins strømkontakt (viftestyring). Den er beregnet for 4-pins.

Lenke til kommentar
Idle er tomgang. Altså når prosessoren bare står og gjør ingen verdens ting.

Når jeg kjører standard hastighet (uoverklokket) og i normal romtemperatur kan jeg justere hastigheten så langt ned at vifta ikke er hørbar. Selv ved max load. Viftehastigheten styrer jeg med Speedfan. Du kan også sette BIOS til å justere viftehastigheten automagisk.

Tror ikke du vil få maks hastighet på den vifta om du kopler den til en 3-pins strømkontakt (viftestyring). Den er beregnet for 4-pins.

7019313[/snapback]

Ok, jeg har sett litt på de andre innleggene. Jeg har blandt annet funnet et innlegg som er en mulig løsning for høy temp. på Core 2 duo, det er å ta av festerammen på HK. og la kjøleren holde CPUen på plass. Jeg vet at jeg ikke har Core 2 duo, men festerammen på mitt HK. er veldig stram, tror du dette er en eventuel løsning for meg?

Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke om CPU-en er bøyd ganske lett. Hvis du har noe (en vinkel f.eks.) som her HELT rett kan du ta av prosessoren, legge dingsen oppå og holde mot lyset for å se om prosessoren er helt rett. Burde gå å bruke samme metoden for å sjekke prosessoren når den står i klemma. :hmm:

Btw: Vet du at nicket ditt kan tolkes som både Martin og Marion? :p

Lenke til kommentar
Du kan jo sjekke om CPU-en er bøyd ganske lett. Hvis du har noe (en vinkel f.eks.) som her HELT rett kan du ta av prosessoren, legge dingsen oppå og holde mot lyset for å se om prosessoren er helt rett. Burde gå å bruke samme metoden for å sjekke prosessoren når den står i klemma.  :hmm:

Btw: Vet du at nicket ditt kan tolkes som både Martin og Marion? :p

7024028[/snapback]

Hehe, har ikke tenkt på det, men det skal være Martin:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...