hitokiri Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hurraguttene i NTT DoCoMo har utviklet en mobiltelefon med 5.1 kanalers kringlyd. Til ringetonebruk, selvsagt. Les mer Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Det var da fryktelig til gode lydmuligheter for en lyd som man egentlig burde skru helt av. Lenke til kommentar
whom Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Og jeg som følte Alcatel tok hardt i med det innprintede "2.1 surround" på min telefon. God lyd er uansett ikke å forakte, men surround er heller vanskelig å få til. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har bare en eneste kommentar: Hvem i hele verden bruker ordet "kringlyd" i en seriøs kontekst? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 det høres og ser helt merkelig ut. engelske ord direkte oversatt til norsk blir ikke alltid helt vellykka. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Nynorskbrukere regner jeg med Lenke til kommentar
-kristoffer- Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Kringlyd! :D Endret 6. oktober 2006 av -kristoffer- Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg er mer fan av Motorlas nye teknologi som gir et lite elektrisk støt til eieren når det ringer, slik at man kan kutte ut både vibrasjon og lyd. Hadde dog vært litt vittig å ha THX-lyden som ringetone i surround. Lenke til kommentar
knaill Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Kringlyd - for et herlig alternativ til "surround". Takk amobil! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Korleis vil denne fungere i praksis? Hensikten med surround (eg er glad i norsk, men nokre ord gjer seg best på engelsk) er å få ein romfølelse ved å ha høgtalarar plassert framme og på sidene i forhold til lyttaren. Ein mobiltelefon har ein høgtalar, skal lyden på magisk vis fly rundt deg? Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg ser ikke poenget. Stereohøytalere på en mobil er fra før oppskrytt, og nå velger man å digitalt vrenge det til "romlyd". Er allikevel ikke overrasket, hurragutta i Japan og Korea finner på så mye drit og jall som blinker og bråker. Det beste alternativet er som Lomz sier å skru på lydløs. Lenke til kommentar
Cryovat Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) "Kringlyd" høres ut som nok et overgrep språkterroristene har gjort for å ødelegge god norsk. Endret 6. oktober 2006 av Cryovat Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg er veldig glad for amobil.no sine gode benyttelser av norske alternativer til fremmedord jeg . Stå på! Lenke til kommentar
hitokiri Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 En liten kommentar til bruken av ordet "kringlyd" i stedet for "surround": Vi i Amobil prøver alltid å skrive norsk når det er mulig. Eksempler er trebånd/trippelbånd i stedet for "triband", eller blåtann i stedet for "bluetooth". Når det gjelder "kringlyd", så er ikke dette ordet å finne i ordboka. Men vi kan støtte oss til andre som bruker ordet. Et godt eksempel er Lyd & Bilde, som er flittige brukere av dette ordet. (Eksempel) Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Stereohøytalere på en mobil er fra før oppskrytt7017545[/snapback] Helt enig... Stereo-høytalere på en mobiltelefon er totalt ubrukelig. Surround-høytalere kan da umulig bli noe annet enn årets overkill 2006. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) En liten kommentar til bruken av ordet "kringlyd" i stedet for "surround":Vi i Amobil prøver alltid å skrive norsk når det er mulig. Eksempler er trebånd/trippelbånd i stedet for "triband", eller blåtann i stedet for "bluetooth". Når det gjelder "kringlyd", så er ikke dette ordet å finne i ordboka. Men vi kan støtte oss til andre som bruker ordet. Et godt eksempel er Lyd & Bilde, som er flittige brukere av dette ordet. (Eksempel) 7018142[/snapback] jada, regnet med det og for all del, fortsett med det, er det samme for meg hvertfall. Synes bare det ser og høres veldig merkelig ut Endret 7. oktober 2006 av Thomas_H Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Kringlyd.. Jeez. Jeg skal være enig i at det å si "trippelbånd" og "blåtann" er greie alternativer for ofte brukte engelske ord, men "kringlyd" høres regelrett mongo ut. På linje med "Pøbb". Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 kringlyd . . . Sterohøyttalere på mobil er greit når du er i "Bildevisningsmodus", da kan du ha fancy musikk til mens bildene vises og panoreres (snakker om N73). Lenke til kommentar
SiR0 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Er en lang diskusjon dette med norsk kontra engelsk skrivemåte. Men det skal sies at både blåtann, tastatur og skriver ble oppfattet som helt idiotiske ord i sin tid. Noen år senere har det festet seg som en selvfølge. Så alt er en vanesak. Amobil følger som hovedregel Språkrådets linje, i likhet med de fleste norske aviser. Et par rebelske skrivemåter, som internett med liten i, har vi dog kostet på oss. Takk for alle tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg