Gå til innhold

Kringlyd i lomma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Korleis vil denne fungere i praksis? Hensikten med surround (eg er glad i norsk, men nokre ord gjer seg best på engelsk) er å få ein romfølelse ved å ha høgtalarar plassert framme og på sidene i forhold til lyttaren. Ein mobiltelefon har ein høgtalar, skal lyden på magisk vis fly rundt deg?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget.

Stereohøytalere på en mobil er fra før oppskrytt, og nå velger man å digitalt vrenge det til "romlyd". Er allikevel ikke overrasket, hurragutta i Japan og Korea finner på så mye drit og jall som blinker og bråker. :roll:

Det beste alternativet er som Lomz sier å skru på lydløs.

Lenke til kommentar

En liten kommentar til bruken av ordet "kringlyd" i stedet for "surround":

Vi i Amobil prøver alltid å skrive norsk når det er mulig. Eksempler er trebånd/trippelbånd i stedet for "triband", eller blåtann i stedet for "bluetooth".

Når det gjelder "kringlyd", så er ikke dette ordet å finne i ordboka. Men vi kan støtte oss til andre som bruker ordet. Et godt eksempel er Lyd & Bilde, som er flittige brukere av dette ordet. (Eksempel)

Lenke til kommentar
En liten kommentar til bruken av ordet "kringlyd" i stedet for "surround":

Vi i Amobil prøver alltid å skrive norsk når det er mulig. Eksempler er trebånd/trippelbånd i stedet for "triband", eller blåtann i stedet for "bluetooth".

Når det gjelder "kringlyd", så er ikke dette ordet å finne i ordboka. Men vi kan støtte oss til andre som bruker ordet. Et godt eksempel er Lyd & Bilde, som er flittige brukere av dette ordet. (Eksempel)

7018142[/snapback]

jada, regnet med det :) og for all del, fortsett med det, er det samme for meg hvertfall. Synes bare det ser og høres veldig merkelig ut :p

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Er en lang diskusjon dette med norsk kontra engelsk skrivemåte. Men det skal sies at både blåtann, tastatur og skriver ble oppfattet som helt idiotiske ord i sin tid. Noen år senere har det festet seg som en selvfølge. Så alt er en vanesak.

Amobil følger som hovedregel Språkrådets linje, i likhet med de fleste norske aviser. Et par rebelske skrivemåter, som internett med liten i, har vi dog kostet på oss. ;)

Takk for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...