Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye bilpriser fra nyttår


bonito

Anbefalte innlegg

Drittregjering!  Man blir jo nesten tvunget til å velge diesel når man ikke har råd til bensin!

Har ikke noe imot diesel, tvert imtot, men noen vil ha bensin også!

Bensinbiler var mer enn dyr nok fra før, nå er prisene bare helt urealistiske!

 

Begynner å bli drittlei dette miljø greia nå, miljø her og miljø der!

Og dette ska vi bileiere som kjører bensinbil straffes så mye for  :(

7025728[/snapback]

Ja uff, leit det der, de som bevisst forurenser mer enn andre skal straffes for det.

Veldig urettferdig.

7025792[/snapback]

 

Ehh, tru du man kjøpe seg bensinbil for å forurense mer med vilje`?

Me VILJE? Herregud!

 

Mener du at alle skal kjøre diesel du da`?

7025809[/snapback]

Hvorfor ikke? Du vet at de forurenser mindre, og nå er de i tillegg billigere både i innkjøp og drift, så jeg ser ikke noen grunn til at du skal syte bare fordi du "VIL" kjøre bensinbil. De fleste biler som selges er uansett fint i stand til å kjøre langt over våre fartsgrenser, og har moment nok til å foreta forbikjøringer der det er forsvarlig.

7025884[/snapback]

 

DEt er det dummeste jeg noensinne har hørt! Steikje :roll:

 

Har ikke nevnt noe om å kjøre over fartsgrensene jeg, men for de som er bil-intresert (noe du mest sannsynlig ikke er i det hele tatt) så vil noen ha bensin bil!

 

Og det ekje berre moment og fart som telles når man ska velge bil!

Kan ikje akkurat forestille meg en Toyota Supra me diesel motor!

 

For oss som er bil intr så går det mye på bensin, og siden du ikje er bil-intresert (jeg vet ikke helt sikkert, men tror du ikje er det) så blir det vanskelig å forklare hvorfor noen vil ha bensin fremfor diesel!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DEt er det dummeste  jeg noensinne har hørt!  Steikje  :roll: 

 

Har ikke nevnt noe om å kjøre over fartsgrensene jeg, men for de som er bil-intresert (noe du mest sannsynlig ikke er i det hele tatt) så vil noen ha bensin bil!

 

Og det ekje berre moment og fart som telles når man ska velge bil!

Kan ikje akkurat forestille meg en Toyota Supra me diesel motor!

 

For oss som er bil intr så går det mye på bensin, og siden du ikje er bil-intresert (jeg vet ikke helt sikkert, men tror du ikje er det) så blir det vanskelig å forklare hvorfor  noen vil ha bensin fremfor diesel!

7025922[/snapback]

 

Med andre ord ingen rasjonell grunn, bensinbil er for deg en hobby, jeg kan ikke skjønne at regjeringen skal sy puter under armene på deg av den grunn.

Vil du drive med en forurensende hobby, og dermed bidra til å ødelegge miljøet i større grad enn andre rundt deg, skal du også få lov til å betale for det.

 

Kan ikke se at du har noe argument bortsett fra at du "VIL HA" bensin, fordi du synes det er gøy med bensinbiler.

Hvis saklige argument for hvorfor regjeringen økonomisk oppfordrer folk til å bruke miljøvennlige biler er det dummeste du har hørt, tror jeg ikke du har hørt mye.

Lenke til kommentar

Hvordan vil prisnivået på diesel påvirkes mon tro? Økt etterspørsel vil kanskje føre til økte priser. Så vidt jeg har sett på et eller annet bilprogram, så er vel diesel dyrere i England enn bensin. Skal tro om vi får samme resultat her. Kanskje bensinprisen til og med synker litt, mens dieselen går opp? :)

 

Uten å ha studert listen så veldig nøye, så virker det på meg slik at økningen i avgifter på de forurensende bilene er høyere enn senkningen i pris på de bilene som ikke forurenser spesiellt mye. Har sett en reduksjon på opp mot 20.000 kroner, mens økningen er på over 100.000 kroner for enkelte biler.

Skal tro hvordan dette gjør seg utslag når man ser på totalt innbetalte engangsavgifter. Blir det en økning eller holder den seg konstant. Den går neppe ned. :)

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
DEt er det dummeste  jeg noensinne har hørt!  Steikje  :roll:  

 

Har ikke nevnt noe om å kjøre over fartsgrensene jeg, men for de som er bil-intresert (noe du mest sannsynlig ikke er i det hele tatt) så vil noen ha bensin bil!

 

Og det ekje berre moment og fart som telles når man ska velge bil!

Kan ikje akkurat forestille meg en Toyota Supra me diesel motor!

 

For oss som er bil intr så går det mye på bensin, og siden du ikje er bil-intresert (jeg vet ikke helt sikkert, men tror du ikje er det) så blir det vanskelig å forklare hvorfor  noen vil ha bensin fremfor diesel!

7025922[/snapback]

 

Med andre ord ingen rasjonell grunn, bensinbil er for deg en hobby, jeg kan ikke skjønne at regjeringen skal sy puter under armene på deg av den grunn.

Vil du drive med en forurensende hobby, og dermed bidra til å ødelegge miljøet i større grad enn andre rundt deg, skal du også få lov til å betale for det.

 

Kan ikke se at du har noe argument bortsett fra at du "VIL HA" bensin, fordi du synes det er gøy med bensinbiler.

Hvis saklige argument for hvorfor regjeringen økonomisk oppfordrer folk til å bruke miljøvennlige biler er det dummeste du har hørt, tror jeg ikke du har hørt mye.

7025980[/snapback]

 

 

Ehh, jaok! Så er det ikke kun jeg, men flere 100.000 andre nordmenn som vil kjøre bensin fremfor diesel!

Og vi må straffes fordi vi forurenser mer?? :nei:

Miljøfreak altså...

Tru du verden går under om jeg kjøper meg en Toyota Avensis bensin istedenfor diesel?

 

Og det at den bilen gikk opp hele 40k eller noe bare p.g.a den miljødrittavgifta :S

 

At du faktisk mener at det er riktig er bare sykt da de var mer enn dyr nok fra før!

 

Jeg kan vedde på at ihvertfall 300.000 nordmenn ville velge bensin fremfor diesel, så du kan bare være still med at regjeringa ska være snill kun mot MEG!

Og når det gjelder regjeringa så har alt som har med bil å gjøre en stor straff!

 

Dere ``grønne`` folk ødelleger mer enn hva dere ordner!

Lenke til kommentar
Hvordan vil prisnivået på diesel påvirkes mon tro? Økt etterspørsel vil kanskje føre til økte priser. Så vidt jeg har sett på et eller annet bilprogram, så er vel diesel dyrere i England enn bensin. Skal tro om vi får samme resultat her. Kanskje bensinprisen til og med synker litt, mens dieselen går opp? :)

 

Uten å ha studert listen så veldig nøye, så virker det på meg slik at økningen i avgifter på de forurensende bilene er høyere enn senkningen i pris på de bilene som ikke forurenser spesiellt mye. Har sett en reduksjon på opp mot 20.000 kroner, mens økningen er på over 100.000 kroner for enkelte biler.

Skal tro hvordan dette gjør seg utslag når man ser på totalt innbetalte engangsavgifter. Blir det en økning eller holder den seg konstant. Den går neppe ned. :)

 

Ørjan...

7025987[/snapback]

 

 

Jupp, det er rød/grønn regjering! Hjelper ikke at en bil blir 20K billigere i diesel når den koster 100k mer i bensin! Og her er det snakk om myye penger!

Lenke til kommentar

Har tatt en rask titt på Alfa Romeo 159.

 

En 1,9 JTS Progression har en endring på 34.497 kroner.

En 1,9 JTD Progression har en endring på -21.382 kroner.

 

Til den andre diskusjonen, så vil jeg bare si at det er naturlig at biler som forurenser mer også pålegges høyere avgifter. Når det er sagt, synes jeg at engangsavgiften på nye biler er for høy. Avgiftene burde i større grad være et resultat av bruk, ikke innkjøp. Kjøper man en bil med 3 liters motor som går 5000km i året, så forurenser den ikke mer en enn 1,9 liters diesel som går 20.000km.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Har sett litt på listen som bilnorge la ut. Det virker som de fleste

bilmerker har fått en ganske kraftig prisøkning.

Bare VW passat sine modeller har en gjennomsnittlig prisøkning

på 7700,- per bil. Og det er vel det merke som faller best ut

med de nye dieselvennlige prisene.

Suzuki Grand Vitara har gått opp 42 000,- i snitt.

Toyota Rav4 har gått opp ca. 15000,- i snitt.

Subaru har gått om ca. 10%

Samme kan man si om alle personblier med 4x4.

Lenke til kommentar
Bare VW passat sine modeller har en gjennomsnittlig prisøkning

på 7700,- per bil.

7027390[/snapback]

Her tar du feil.

 

88% av Passatene leveres i dag med dieselmotor. Etter nyttår blir det antakelig enda flere. Når avgiftene synker med 9 000 - 24 000 kr for Passater med dieselmotor, så må du bruke temmelig kreativ statistikk for å kunne hevde at "VW passat sine modeller har en gjennomsnittlig prisøkning på 7700,- per bil".

 

For Subaru og Suzuki er det ikke vanskeligere enn å levere dieselmotor. Jo før jo bedre, jeg er sikker på at de mister mye salg rundt om i verden (særlig Europa) fordi de ikke har modeller med dieselmotor.

Lenke til kommentar
Bare VW passat sine modeller har en gjennomsnittlig prisøkning

på 7700,- per bil.

7027390[/snapback]

Her tar du feil.

 

88% av Passatene leveres i dag med dieselmotor. Etter nyttår blir det antakelig enda flere. Når avgiftene synker med 9 000 - 24 000 kr for Passater med dieselmotor, så må du bruke temmelig kreativ statistikk for å kunne hevde at "VW passat sine modeller har en gjennomsnittlig prisøkning på 7700,- per bil".

 

For Subaru og Suzuki er det ikke vanskeligere enn å levere dieselmotor. Jo før jo bedre, jeg er sikker på at de mister mye salg rundt om i verden (særlig Europa) fordi de ikke har modeller med dieselmotor.

7028502[/snapback]

 

Henvisningen til 7700,- vil si at bensibilene til passat går mer opp

enn dieselbilene går ned i pris. Se på listen selv. (bilnorge.no)

Men det er greit at dieselbilene går ned i pris. Selv om mesteparten blir

spist opp av "prisstigning".

Men Co2 avgiften kan slå litt skjevt ut. Amerikanere er som vanlig sur

for "boikotten" av amerikanske biler. (HeHe)

 

-Audi A4 2.7TDi CO2=179 pris: - 58 000,-

-Audi A6 1.6 CO2=185 pris: + 9 000,-

 

De bilens som ser ut til å tjene mest på dette er biler med

dieselmotorer omkring 2.5L TDi.

Får håpe dette smitter over på bruktilprisene også, så

vi vanlig dødelige får kjøpt oss en bra bruktbil.

Lenke til kommentar
Det ble sagt på nyhetene på radioen at mens engangsavgiften går ned, vil avgiften på diesel gå opp. Det samme gjelder årsavgiften på dieselbiler. Skal skje fra 2008. http://www.p4.no/story.asp?id=207668

Dermed forsvinner stort sett fordelen med å kjøpe dieselbiler.

 

Ørjan...

7030621[/snapback]

 

Ble det sagt om noe om hvor mye avgiften skal gå opp? Og gjelder det årsavgiften kun for dieselbiler? Eller er det bare sånn VG-overskrift der de har "glemt" å nevne at det blir tilsvarende økning for bensinbiler?

Lenke til kommentar

Jeg tipper at dieselen blir dyrere enn bensinen etterhvert, så blir plutselig etterspørselen etter bensinbiler større igjen.. Jeg gir faen.. bare fyller på bennsin på bilen min jeg. Syns det ser så udelikat ut med dieselbiler som skal gi litt gass.. Blir jo bare en enormt stor svart sky bak.. Jeg liker rett og slett ikke å ligge oppi fangern til biler med diesel, lukter dritt og ser ikke bra ut.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Dette stemmer vel ganske godt. Det ville jo vært litt for godt til å være sant hvis vi i Norge skulle fått billigere biler. De gir med den ene hånda, men sørger også for å ta med den andre.

 

Billigere avgifter på selve bilen = dyrere drivstoff, helt logisk det, ellers ville jo Norge A/S tape penger...

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det er negativt.

Billigere engangsavgift gir nyere biler, som gir renere luft.

Dyrere drivstoff gir forhåpentligvis litt mindre kjøring eller mer penger til miljøtiltak (hvis staten prioriterer slik)

7040114[/snapback]

 

Folk kjører garantert ikke mindre. Eneste som skjer er at det blir dyrere for utenfor byene. Og det vil sikkert bli dyrere å ta taxi og buss også.

Lenke til kommentar
Folk kjører garantert ikke mindre. Eneste som skjer er at det blir dyrere for utenfor byene. Og det vil sikkert bli dyrere å ta taxi og buss også.

7040287[/snapback]

Som sagt, forhåpentligvis, jeg har ikke noe tro på mindre kjøring jeg heller, men da får man mer penger man kan bruke til miljøtiltak, hvis man ønsker å prioritere det.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke helt klart at denne avgiftsomleggingen vil medføre en lavere og total grad av forurensing, som udiskutabelt består av flere elementer enn CO2. Kilde her.

 

Det som er klart, etter min vurdering, er at politkerne nok en gang har unnlatt å gjøre en samlet vurdering, men heller har sett seg blind på utslippsnivå av CO2.

 

Edit: Sammenligning av NOx utslipp diesel/bensin. NOx fører til økt og giftig ozon konsentrasjon på bakkenivå.

 

Sitat Norsk Petroleumsforening, "Blå korridorer på land og til sjøs", Jón Steinar Gudmundsson, NTNU professor.

 

"I følge Göteborg-protokollen fra 1999 er Norge forpliktet til å redusere utslipp av en rekke gasser, som ikke er dekket av Kyoto-protokollen fra 1997, dette innen år 2010." [...]

 

"En viktig gruppe av Göteborg-gassene er nitrogenoksider, såkalte NOx, som innen fem år må reduseres fra 220.000 tonn per år, til 156.000 tonn per år. En reduksjon på hele 64.000 tonn." [...]

 

"Flytende drivstoff som bensin og diesel trenger stort luftoverskudd i motoren for å forbrenne godt, dvs. gi god motoreffekt. Moderne kjøretøy som går på bensin er i dag utstyrt med katalysator som oppløser NOx i sine bestanddeler, nitrogen (N2) og oksygen (O2) innen eksosen slippes ut. Like effektive katalysatorer er enda ikke utviklet for dieselmotorer." [...]

 

Hvordan dette kan kalles miljøpolitikk er for meg en gåte, baseres miljøpolitikken på et sjansespill om hvorvidt god katalysatorteknologi for diesel utvikles innen 2010 eller ikke? Her er det helt andre motiv enn miljø som har vært avgjørende..

Endret av diss
Lenke til kommentar

Ang amerikanerene så vil jeg bare si en ting: GO GO GO nye avgiftssytemet! :D To stk nye Mustanger finner veien til Norge til neste år. Jeg skal ha inn en 2002 Mustang cab med 3,8 V6 og her sparer jeg 50 lapper i avgiftskroner, og min far tar inn en 2005 Mustang cab med 4,0 V6 og sparer nesten 70.000 i avgifter.

 

Konge! :D

Lenke til kommentar

Diss, før du kan kritisere det, må du vel helst sette opp et regnestykke på bakgrunn av faktiskte tall over hvor stor del av CO2/NOx-utslipp som utgjøres av biler, og i hvor stor grad utslippene av hver enkelt gass bidrar til miljøeffekter.

 

For alt jeg vet, kan miljøeffekten av mengdene NOx som slippes ut av en dieselmotor være forsvinnende små miljømessig sett i forhold til gevinsten man får på reduksjon av CO2-utslipp.

 

Siden jeg vet at regjeringen støtter seg til hele departement med matematikere og forskere/ingeniører når de tar slike store avgjørelser, ville jeg overlatt bevisbyrden til de som prøver å undergrave vedtaket.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...