larsevenes Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Jeg har et Canon IXUS i kompakt digitalkamera (4.0 megapixles, ca.2-3 år gammelt vil jeg tro). I sommer tok jeg mange bilder i nærheten av sjøen. Dette endte med at kamera datt i en liten vannpytt på land, som inneholdt litt ferskvann og litt saltvann. Kameraet ble helt dødt, men jeg tok likevel ut batteriet og minnekortet. Jeg tørket kamera lenge og fikk senere skrudd det på, men bildene ble utrolig dårlige og uskarpe. Jeg ringte fotobutikker ang. reparasjon, men de sa det bare var å kaste. Dagen før jeg skulle kaste det, prøvde jeg det en siste gang og til min forbauselse så virket det nesten helt smertefritt, og med skarpe bilder. Det eneste jeg sliter med nå er ”støy” i bildet. På lyse bilder kommer det frem runde mørker områder. (se bildet under) Bildet som viser de mørke prikkene Spørsmålet mitt er: 1. Kan dette tyde på at linsa er ødelagt/ må renses? 2. Eller er det mulighet for at det rett og slett blir bedre med et helt nytt minnekort? (har hørt om folk som har byttet minnekort p.g.a. støv etc. Mitt minnekort er av typen Secure Digital TwinMOS 256 MB) Endret 6. oktober 2006 av HHoward Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Flekkene har ingenting med minnekortet å gjøre, det er noe som er inne i objektivet eller foran bildebrikken. Antakelig salt eller noe som har blitt igjen atter at vannet har fordampet. Det vil ikke være lønnsomt å reparere kameraet siden hele optikken må skiftes og kameraet antakelig renses til en timelønn på 1000 kr. Prikkene kan fjernes med programvare men det blir fort slitsomt hvis du ikke er spesielt interessert i sånt. Google flat field subtraction hvis du vil vite mer om det. Det beste er kansje å donere kameraet til noen som kan bruke det til noe spennende eller prøve å selge det som delekamera for et par hundre kr til noen som har knust skjermen på sitt kamera. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Kommer kameraet i ferskvann, ta batteri og minnekort ut umiddelbart og la det tørke noen dager, fortrinnsvis et varmt, tørt sted. Hvis det havner i saltvann, må du ta ut batteri og minnekort og deretter skylle kameraet godt i rent vann/ferskvann. La det tørke noen dager, og prøv igjen. Prikkene du opplever kan nemlig være saltvannet som har satt seg fast. Hadde du skylt kameraet, kunne du vært heldig og unngått problemet. Tipsene ovenfor garanterer ikke at kameraet virker etterpå, men da har du ihvertfall en mulighet for at det har overlevd. Lenke til kommentar
larsevenes Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Takker for rådene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå