Zorro Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Jeg har endelig fått meg mitt eget lille krypinn og en tanke har vært å integrere en rekke tekniske løsninger i huset. Jeg ser stadig artikler i aviser o.l. om såkalte smarte hus og blir sjeldent særlig imponert over løsningene. Se bare på dette jeg har sitert fra dinside.no: Selve hjernen i det smarte huset er styringsenheten. Denne koster deg 4.990 kroner i installering, samt en månedlig abonnementsavgift på 219 kroner. I denne datamaskinene kan du legge inn profiler på de ulike apparatene i huset ditt, kaffemaskinen slås på kl. 07.00, temperaturen i stua reduseres når du legger deg, utelyset slås på automatisk, peisen tennes når du åpner inngangsdøra, mulighetene er nærmest ubegrensede. En ting er 5000kr for installeringen, men en avgift på over 200kr i måneden? Ikke pokker om jeg hadde betalt så mye for en automatisk kaffetrakter Jeg vet at det er mange smarte hoder her på hardware.no og mange av dere har sikkert ideer på hva dere ville gjort dersom dere skulle gjort noe tilsvarende. Hvordan skulle ditt smarte hus vært dersom du fikk bestemme selv? Her er mine ideer: Dette er en skisse av kåken og fargeprikkene er hvor jeg vil ha forskjellige tekniske løsninger. Lilla er TV, rødt er Internett/data og oransj er lyd/musikk. Så hva er problemet med dette? Jeg kunne jo bare plassert en data eller TV i hvert rom. Men jeg vil ikke det, jeg vil plassere alt jeg strengt tatt ikke trenger å ha fysisk i hvert rom på kottet i 1. etasje. Der har jeg allerede sikringsskap og koblingsboks til TV og telefon. TV-løsning: Med satelitt, filmer og TV-opptak på harddisk, takantenne og PS2 etc., så må jeg hele tiden svitsje mellom de forskjellige signalkildene ved å velge AV-kanal på TV eller bytte om på kabler. Vha en RF-modulator tenkte jeg å flytte disse kildene inn på kottet og sende signalet gjennom ev vanlig koax-kabel til hver enkelt skjerm. Dette blir da omtrent som en liten privat kabel-TV-stasjon. Jeg er litt usikker på den tekniske løsningen her. Jeg lurer på om det går å distribuere kildene gjennom RF-modulatoren som kanaler? Målet er å kunne svitsje mellom kildene som om det skulle være vanlige TV-kanaler. Må jobbe litt mer med dette, men noe omtrent som dette forestiller jeg meg: Data-løsning: Her er jeg godt på vei, men dette er så langt ikke annet enn et relativt enkelt nettverk. Jeg har en datamaskin på kontoret med nettverksskriver og en hub (skal byttes ut) pluss Wi-Fi dekning over hele huset slik at den bærbare har internett og nettverkstilknytting uansett hvor i huset jeg bruker den. Jeg har også en data innebygget i kjøkkenet, men den er ikke koblet opp på nettverket enda. Dessuten skal jeg bygge en liten server som skal inn på kottet. Der skal også alt nettverksutstyret også settes. I resten av huset skal det trekkes nettverkskabel inn i stua og inn på kjøkkenet samt oppe på kontoret. Lyd-løsning: Her har jeg tenkt noe av det samme som med TV-signalene. Enten vha koax-kabel eller som trådløse radiosignaler. Poenget er også her at radio, stereoanlegg etc. skal være ute av synet på kottet. Kun i stua skal lyden være best mulig og med støtte for surround når jeg skal se film. Alt lydutstyr som forsterkere etc. har jeg, men jeg sliter litt med å finne en måte å få god lyd uten masse kabler og store høyttalere som dominerer i stua. Ellers i huset nøyer jeg meg med mono takhøyttalere da disse bare skal spille bakgrunnsmusikk og radio. Med tiden har jeg også tenkt å lage et alarmsystem, men dette får bli etterhvert når det andre begynner å komme i orden. Hva syns du? Høres dette ut som et prosjekt som kan realiseres? Ville du gjort det annerledes, i så fall hva? Endret 6. oktober 2006 av Zorro Lenke til kommentar
kvase Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 alt er mulig bare man får tilgang på midler . Her er noen nytige sider rundt ditt prosjekt. http://bredbandsprodukter.no/ http://www.elhandel.no/catalog/index.php?c...4d3760ca97ba794 http://www.schneider-electric.no/produkter...72&BrandID=5209 den siste der har mye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå