Gå til innhold

Et innblikk i IE7

Anbefalte innlegg

2: Hva f... mener artikkelforfatteren med at IE er den mest "populære" nettleseren? At den er mest brukt, javel, men populær?

Hos en av mine kunder (ca. 1000 ansatte) hater de fleste jeg prater med både IE og Outlook, men en sinnsyk (korrupt??) IT-avdeling nekter folk å bruke noe annet.

7016378[/snapback]

Den er nok ikke den mest populære nettleseren, men den nettleseren som blir brukt pga at den følger med Windows og det er det majoriteten forbinner med internet.

Det at mange IT-avdelinger ikke vil legge om rutinene er vel at såpass mange av de som disponerer systemet de vedlikeholder er "vanlige" mennesker som kan lite om data gennerelt og da er det enklere for IT-avdelinger å slippe å lære opp personer på et annet system noe som koster både tid og penger og resurser som kanskje bedrifter i dag ikke har desverre.

7016558[/snapback]

Det er nok slik i en del tilfeller ja, desverre. Men jeg tror at overgang til Firefox eller Opera ville gått fint i en del tilfeller. Men så er det mange bedrifter (og for så vidt skoler) som ikke tørr å ta steget.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal man heller ikke glemme at IE er lett for systemadministratoren å administrere over et stort nettverk. Hvordan dette er gjort med tanke på AD for andre nettlesere vet jeg ikke, men jeg kan ikke se for meg at det er veldig mye enklere enn for IE.

I tillegg ligger det et stort apparat med opplæring og sertifiseringer rundt som gjør at det er et populært valg.

Man skal heller ikke glemme at det finns en rekke applikasjoner som er utviklet for IE. Javel, man kan argumentere i det lengeste for at disse applikasjonene er "dumme" fordi de ikke er støtter andre nettlesere, men jeg ser ganske enkelt argumentasjonen for å kun utvikle mot IE; IE er som påpekt tidligere i tråden den uten tvil mest utbredte nettleseren. "Alle" har den (noe som ikke kan sies om FF og Opera) dette gjør at den blir lettere å selge på.

For enkelte kan det helt klart være en ulempe at applikasjonen ikke kan kjøres i FF eller Opera, men for størstedelen av kundene er ikke dette et problem da de har IE og ikke medfører dem en ekstra innvistering av tid og læringsprosess som må komme som et tillegg til produktet de allerede skal kjøpe.

nilsjohanole:

1. Bedre sikkerhet ja. Så lenge de har gjort noe med sikkerheten så skal det godt gjøres at den har blitt dårligere. Om den er bra nok gjenstår å se (Kan sikkerheten noen gang bli bra nok?).

Hull og problemer finner man i alle programmer, i større eller mindre omfang. Alikevel kan man si at en oppdatert versjon er bedre, eller i noen tilfeller dårligere, enn forgjengeren, er ikke det utrolig?

2.Hater IE og Outlook? Jag tror jeg kan forstå hvor du vil hen, men hate er et sterk ord. Jeg ville i alle fall ikke brukt hate om programvare. Jeg foretrekker feks IE og FF, men jeg hater ikke Opera for det.

Mitt inntrykk fra de kundene jeg har, er at "alle" (+-95%) har et avslappet forhold til hvilken programvare de benytter. Fungerer det, så er de fornøyd med det.

En liten digresjon; min lillebror kom til meg en dag og spurte om han skulle begynne å bruke FF. Jeg svarer at det må være opp til han å bestemme, er det noe i FF som gjør at du vil bruke det, så bruker han det. Er han missfornøyd med IE så finner han noe han ikke blir missforøyd med. Om han var plaget med mye virus og spyware, så var det enten på tide at han lærte seg litt bedre å bruke maskinen, eller kanskje å prøve en annen nettleser.

Det endte med at han ikke byttet nettleser... Jeg lurte da på hvorfor han spurte meg dette; Fordi Firefox virket så kult, det var noe folk snakket om.

Mitt inntrykk er at for tiden så begynner Firefox å nærme seg buzzword status på samme linje som Ajax og andre populære uttrykk. Ikke at det nødvendigvis er negativt, men det er noe å tenke på.

Men, nå begynner tråden å gå _litt_ offtopic, denne handler om IE7, nye funksjoner, fordeler og ulemper, og burde ikke utvikle seg som så mange andre tråder ang nettlesere. Det vil si med endeløse diskusjoner om IE vs Opera vs FF, valgfrihet (et diskusjonstema jeg aldri har forstått da MS aldri har nektet oss å innstalere en annen nettleser) osv osv.

Forresten, de som kan forklare meg hvorfor det er værre at MS legger med IE og setter den som standard nettleser enn at en hvilken som helst Linux distro eller Mac installasjon sender med en nettleser og setter denne som standard, kan sende meg forklaringen på PM (se da bort fra at man ikke kan avinstallere IE da plass er en ting som ikke opptar meg).

Lenke til kommentar
Ei heller gjøre noe så skummelt som å gi brukeren valgfrihet.

7016761[/snapback]

Valgfrihet tok jeg da som en selvfølge, men desverre vil mange bedrifter ikke tillate dette heller. Jeg håper på en endring og mer konkurranse.

7016973[/snapback]

Ser ikke på dette som en begrensning, men det er nå engang slik at de fleste(hvertfall større) bedrifter ikke tillater brukere å innstallere noe(sterkt begrenset hvertfall) selv på PCen nettopp fordi folk ikke skal herpe PCene og skape ekstra arbeid for IT avdelingene. Dette har jeg stor forståelse for, da folk finner på å innstallere de mest rare tingene. Og på en PC som ikke er din egen, så betyr det svært lite hvilken nettleser og e-postleser man har? Jeg er hvertfall pragmatisk her og bruker det utstyret jeg får, på min egen PC er jeg mer kritisk.

Det skal også nevnes at nettleserbruk ofte er ikke-jobb relatert, noe de fleste bedrifter prøver å unngå i størst mulig grad :) Tror ikke du vil komme langt dersom du henvender deg til sjefen og spør om du ikke kan få innstallere Firefox fordi du ikke liker å surfe med IE.... Svaret du vil få er ganske forutsigbart?

Lenke til kommentar

Men, nå begynner tråden å gå _litt_ offtopic, denne handler om IE7, nye funksjoner, fordeler og ulemper, og burde ikke utvikle seg som så mange andre tråder ang nettlesere. Det vil si med endeløse diskusjoner om IE vs Opera vs FF

En broswer kvaliteter er i mine øyne i stor grad bestemt av hvordan den gjør det i forhold til konkurrentene, så jeg synes personlig det er høyst relevant å sammenlikne kvaliteten med andre browsere.

AtW

Lenke til kommentar

har prøvd begge både Firefox rc 1 og ie 7, begge har mye å tilby med tanke på funksjonalitet, men bruker alt for mye ressurser(minne og cpu) som gjøre dem ustabile.

jeg bruker nå opera nå, i tillegg har jeg oppdaget at nå fungerer gmail chat også i hos opera, veldig bra.

Lenke til kommentar
Man skal heller ikke glemme at det finns en rekke applikasjoner som er utviklet for IE. Javel, man kan argumentere i det lengeste for at disse applikasjonene er "dumme" fordi de ikke er støtter andre nettlesere, men jeg ser ganske enkelt argumentasjonen for å kun utvikle mot IE; IE er som påpekt tidligere i tråden den uten tvil mest utbredte nettleseren. "Alle" har den (noe som ikke kan sies om FF og Opera) dette gjør at den blir lettere å selge på.

For enkelte kan det helt klart være en ulempe at applikasjonen ikke kan kjøres i FF eller Opera, men for størstedelen av kundene er ikke dette et problem da de har IE og ikke medfører dem en ekstra innvistering av tid og læringsprosess som må komme som et tillegg til produktet de allerede skal kjøpe.

Webutvikling, slik det ser ut i dag, er på veg mot standardiserte måtar å gjere nesten absolutt alt på. Difor seg eg ingen grunn til å utvikle applikasjonar direkte mot IE. Gjer du ting riktig frå bunnen av tjenar du på det både i form av effektiv båndbreiddebruk, at det er støtta av alle og at det blir enklare for deg sjølv å ha med å gjere. Det er faktisk ingen grunn i det heile tatt til lenger å utvikle webapplikasjonar retta direkte mot IE med vilje, når det i mange tilfelle kan gjerast lettare og betre for både deg sjølv og klient/brukar ved å la den fungere på alle nettlesarar.

Einaste unntak er oppdateringstjenestene til Microsoft, dei får du kun benytta gjennom IE. Dette fordi IE er så knytt til operativsystemet. Uansett blir denne funksjonen ingen vanlig webapplikasjon, og blir litt på sida av det eg prøver å få fram over :)

Lenke til kommentar

Arve Systad: Tror at vi i utgangspunktet er enige, det kommer bare ann på hva man legger i definisjonen webapplikasjon.

Jeg ser heller ikke noe poeng i å utvikle websider og delvis avanserte applikasjoner rettet mot en browser, men når det kommer til mer avanserte ting, så kan det være ting som kan bli et helvette å få til for flere browsere. Støtte for IE og FF vil f.eks ikke si at det også fungerer i Opera.

Hvis i applikasjonen i tillegg er utviklet for å kjøre i et windowsmiljø, og noen av kjerne elemententene krever windows så begynner man å se at det å ha støtte i det vide og det brede nødvendigvis ikke trenger å være det rette.

Man kan i tillegg nevne at for applikasjonstilbyderen og brukeren så er det enkelere å forholde seg til en brukermanual, et sett support-artikler osv (se sammenligning med å supportere et program for win, linux og mac)

Lenke til kommentar
Arve Systad: Tror at vi i utgangspunktet er enige, det kommer bare ann på hva man legger i definisjonen webapplikasjon.

Jeg ser heller ikke noe poeng i å utvikle websider og delvis avanserte applikasjoner rettet mot en browser, men når det kommer til mer avanserte ting, så kan det være ting som kan bli et helvette å få til for flere browsere. Støtte for IE og FF vil f.eks ikke si at det også fungerer i Opera.

Hvis i applikasjonen i tillegg er utviklet for å kjøre i et windowsmiljø, og noen av kjerne elemententene krever windows så begynner man å se at det å ha støtte i det vide og det brede nødvendigvis ikke trenger å være det rette.

Man kan i tillegg nevne at for applikasjonstilbyderen og brukeren så er det enkelere å forholde seg til en brukermanual, et sett support-artikler osv (se sammenligning med å supportere et program for win, linux og mac)

7019253[/snapback]

Eneste argumentet er dersom IE støtter funksjoner som FF og Opera ikke gjør. Når det er sagt er mitt inntrykk at mange bruker programvare utviklet av MS til å lage slike "plug-ins" type applikasjoner for IE, uten at jeg har veldig inngående kunnskap akkurat her. Collaboration er vel ett slikt type verktøy?

Lenke til kommentar

Tror ikke det var det han siktet til. Saken er at html+css+javascript kan lett knotes til på en slik måte at det funker helt fint i IE, men ikke i de andre.

Spesielt bedriftsinterne applikasjoner finner du mye slikt.

Dette fordi det er raskere, og enklere å utvikle og forholde seg til 1 platform(IE), enn flere. Penger spart er penger tjent. Ergrer meg grønn over å ha 40 IE sider oppe på jobben. Hadde jeg kunnet bruke dem i opera, så hadde skjermen hatt 1 opera, men alle 40 sidene på hver sin tab. Mye enklere, mindre rot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...