Gå til innhold

Forvirrende hasstigheter!

Christopher

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-11-04 17:10, skrev Christopher:

Sånn jeg forstår det nå så er det slik:

En pentium 4 (533 mhz) har mulighet til å kjøre fsb'en på 133 mhz (133 * 4)

En pentium 4 (400 mhz) har mulighet til å kjøre fsb'en på 100 mhz (100 * 4)

En Pentium 4 (533 mhz) har en ram hasstighet på 266 mhz (133 * 2)

En Pentium 4 (400 mhz) har en ram hasstighet på 200 mhz (100 * 2)

Grunnen til at folk kjøper raskere ddr ram er fordi de da har muligheten til å overklokke fsb'en til høyere hasstigheter som f.eks. 170. (680 cpu, og 340 ram)

Hvis jeg ikke har planer om å overklokke så holder PC2100/DDR266 ram med en P4 (533 mhz) CPU?

Stemmer dette???

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Christopher på 2002-11-04 17:15 ]</font>

Nei, ikke helt. FSB er 133MHz åkke som (med mindre du stiller den til noe annet i BIOS). 266MHz er hvor raskt Ram'en jobber. Hastigheten på FSB blir en referanse for de to andre. På min pc har jeg f.eks ett gange tall for CPU på 12.5. Dvs. FSB = 133, 133*12.5 = 1660MHz. Eller 1.6GHz. Om du kikker på AMD prosessorene hos komplett så står det at de kjører bussen på 266MHz. Dette står det fordi CPU overfører data på stigende og synkende klokkepuls. På en Intel CPU med "533MHz" FSB blir det overført data 4 ganger pr. klokkesyklus. 2 på stigende og 2 på synkende flanke.

Om du prøver å sette FSB på maks vil ting skjære seg. Rett og slett fordi "533MHz FSB" er en slags sammenligning med hvordan CPU'ene jobbet før. Da gjorde de en operasjon pr. klokkesyklus. Når CPU nå gjør 4, sier Intel egentlig med "533MHz FSB" at det er det de gamle CPU'ene måtte ha kjørt for å jobbe like raskt. FSB ER 133MHz ALIKEVEL!

Les mere her :

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1615&p=2

Hva Ram angår så gjør den 2 operasjoner pr. syklus. 1 på stigende flanke og 1 på synkende flanke. "333MHz" Ram er bare det at Ram'en tåler en FSB på 166MHz og gjør 2 operasjoner pr. syklus. 166*2 = 333 (ca.).

Her kan du lese om RDRam som faktisk hadde en bus på 400MHz mot minne kontrolleren :

Anandtech

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: wotan på 2002-11-04 21:56 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Wotan på 2002-11-04 21:57 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-04 21:54, skrev Betroz:

Jeg begynner å tro nå at Christopher bare er ute etter bråk. Se på signaturen hans! Det er en mulighet at en annen som har peil på data har satt opp hans PC, men det virker usannsynlig mener da jeg!

Så ikke svar han mer. Det skal iallefall ikke jeg!

Hvorfor skulle jeg være ute etter bråk? Og hvorfor er det negativt at man ikke har peil på data (og ja, jeg har satt sammen pc'en selv).

Er bare så vanskelig det med FSB'en til de nye P4 prosessorene og ddr ram osv.

Men nå skjønner jeg det takket være dere på Hardware.no

Lenke til kommentar

Bare låner denne tråden til å stille et ganske relatert spørsmål, jeg.

Er det noe poeng i å kjøpe PC3200 DDR RAM til Asus P4PE, eller får jeg ikke utnytta det lille ekstra?

Har ingen planer om å overklokke noe.

Har det at det står CL2.5 på de fleste PC3200-brikkene noe å si for utfallet av forrige spørsmål?

Hadde egentlig tenkt meg PC1066 RDRAM, men er så stor etterspørsel på og er noe dyr, vurderer jeg overnevnte deler istedet.

Lenke til kommentar

Du kan godt kjøpe PC3200 minne, for så å kjøre minnet på høyeste hastighet. Du får ikke utnyttet det fulle potensialet i minnet uten å overklokke, men når vel ca. 360MHz.

Mitt PC2700 minne takler høye hastigheter meget godt, og henger med i alle fall til 450MHz. (Kommer ikke høyere p.g.a. begrensninger på CPU...)

-KJ

Lenke til kommentar

FSB = Quad/4

Quad = FSB*4

FSB = Minnehastighet / Minnedividere

Minnehastighet = FSB * Minnedividere

Jeg kjøpte en 100 FSB P4 (2Ghz)

Multiplier på denne er 20 (20*100 Mhz = 2000Mhz = 2Ghz)

Jeg kan kjøre minnet på disse minnedividerne da:

3/4 = FSB * 4/3 = FSB * 1,33 =Minnehastighet = 133 Mhz

3/5 = FSB * 5/3 = FSB * 1,66 = Minnehastighet = 166 Mhz

3/6 = FSB * 6/3 = FSB * 2 = Minnehastighet = 200 Mhz

Så ganger man det med 2 for å få den effektive minnehastigheten, alltså respektive

266Mhz

333Mhz

400Mhz

Ettersom jeg har Corsair 512 MB DDR 3200 som står for minneBÅNDBREDDEN = 400Mhz

Dette forholdet er fast, mellom FSB og Minnet, og det er MINNEDIVIDEREN.

Dette er forklart for at nybegynnere skal forstå.

Jeg vet at det er "feil", men det fungerer i teorien når du setter det opp slik, og bytter om på tallene, for på hovedkortet står det 3/6 for eksempel, men om du snur det, er det greiere å tenke det ut.

Det går selvsagt å forklare på andre måter, men dette er for at folk skal forstå!

Takk!

Mvh kjello2

[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-11-06 00:08 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...