834HF42F242 Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har en HP laptop i zv5000-serien. Opplevde at batteritiden var veldig liten etter en tids bruk, og tenkte jeg skulle prøve å lade det ut så mye som mulig. Det skulle jeg ikke gjort, for da ville ikke batteriet lade lenger. Da jeg slo PC-en på, gikk strømmen etter få sekunder inn i Windows. Jeg lot så batteriet ligge noen uker, og forsøkte nåi dag på nytt. Når PC-en er av, lyser ladelyset kun i 2 sekunder. I Windows viser batteriet som utladet, og vil ikke lade. Finnes det programvare jeg kan bruke for å få resatt rom-brikken i batteriet? Vet at batteriet mest sannsylig er ødelagt, men det kan jo være at softwaren skaper seg. Vil iallefall forsøke, før jeg eventuelt investerer i et nytt batteri på en heller gammel laptop. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hva slags batteritype er det? NiMh eller NiCd? Da kan det hende at du kan lade de bittelittegranne med en vanlig strømforsyning til spenningen blir såpass at den vil lade i den vanlige laderen. Men... Jeg vet IKKE om dette er noe man bør gjøre på PC-batterier! Jeg ville prøvd det, men det er meg da. Har vært ute for mange ganger at noen batterier har blitt ladet så langt ut at original-laderen ikke vil lade. Har da bare koplet en vanlig strømforsyning rett på batteriet ett sekund eller to så har det kommet seg. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Litiumbatterier har beskyttelseskretser som gj;r at man ikke kan sprenge de. N[r man har ladet et batteri for mye ut eller pr;ver [ overlade det, blir denne kretsen aktivert og man kan ikke tilbakestille den ved hjelp av DC; man trenger en kombinatorisk krets som l[ser opp beskyttelsesmekanismen i batteriet. Dette fins egentlig kun hos leverand;r, s[ du burde levere tilbake batteriet med det samme. V'r glad det ikke sprengte inne hos deg www.fizza.co.uk nederst.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Så det er et Li-Ion batteri? Disse skal jo ikke lades ut. Lader man de for mye ut så ødelegger man de jo. Jeg tenkte at siden han snakka om å lade helt ut for å "friske det opp" så måtte det være et gammelt NiCd eller NiMh. Og jeg vet LiIon-batterier har beskyttelse for over/under-lading. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Med å lade det helt ut, så mente jeg følgende: Satte "slå av maskin" til 0 i batteri-innstillingene i Windows. Etter det har jeg aldri fått ladet batteriet. Det er et 12 cell Li-Ion. Mar1us: Det er utladet, ikke overladet. Det jeg tenker er kanskje at det er så utladet at kretsen "tror" det er ødelagt, eller at (pga min slurvne bruk hvor ac nesten alltid har vært tilkoblet) indikatoren i ROM har gått i stå, og at denne kan resettes til 0. Har bestilt nytt batteri, men det kunne jo uansett vært artig å fått liv i det gamle slik at jeg har ett i reserve på reis. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Li-Ion-batterier er ikke som de gamle typene. Li-Ion kan trygt klattlades og bør helst ikke lades ut. Faktisk tar de skade av å bli utlada. Det som derimot kan knekke levetiden på de er varme. Om batteriet står i PC-en hele tiden vil det være varmt nesten hele tiden og levetiden synker. Det er uheldigvis veldig mange som behandler Li-Ion-batterier som NiCd/NiMh Endret 7. oktober 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Har egentlig ikke behandlet det i det hele tatt. Men da kapasiteten var blitt veldig lav, gjorde jeg det første, eneste og siste forsøket på å "behandle" det. Ingen som vet om Software som man kan resette ROM i batteriet på? Skulle gjerne hatt tak i noe sånt... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Forresten: Det går ikke an å få tilbake tapt kapasitet på Li-Ion-batterier. Søkte litt på google og det ser ut til at man kan nullstille eller fikse døde batterier, men at det er en fare for eksplosjon og brann om man prøver. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Har nå hatt mitt nye batteri i to uker, og jammen ga det seg ikke det også. Ladelampen lyser hele tiden, mens indikatoren i Windows viser "0% batterikapasitet gjenstår. Lader batteri". Nå begynner det å virke ganske håpløst... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Ingen som vet om Software som man kan resette ROM i batteriet på? Skulle gjerne hatt tak i noe sånt... 7018243[/snapback] et finnes ingen "rom" i batteriet. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Ingen som vet om Software som man kan resette ROM i batteriet på? Skulle gjerne hatt tak i noe sånt... 7018243[/snapback] et finnes ingen "rom" i batteriet. 7248083[/snapback] Kanskje det har noe å gjøre med at du satte windoze til å ikke skru av maskinen hvis batteriet var tomt? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Noe finnes det, og den kretsen skulle jeg hatt tilgang til... Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Kanskje det har noe å gjøre med at du satte windoze til å ikke skru av maskinen hvis batteriet var tomt? 7248164[/snapback] Det trodde jeg også, helt til mitt nye batteri led samme skjebne. Og da under helt normal bruk. Endret 8. november 2006 av neitakk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå