Ustedalen Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Har for tiden vaert den lykkelige eieren av en 60mm macroobjektiv fra Nikon. Jeg har selvsagt proevd meg en del med dette, men jeg maa innroemme at det er ufattelig vanskelig. Jeg hadde haapet aa kunne komme meg innpaa et insekt akkurat slik, men selv saa klarer jeg ikke det. Det blir for stort, og kommer jeg for naerme faar jeg ikke fokusert. Saa kan noen her gi meg et tips for aa faa et vellykket macrofotografi? Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg bruker manuell fokus hvis jeg skal veldig nærme (1:1). Stiller inn på nærgrensen og "gynger forsiktig frem og tilbake. Knipser når objektet er i fokus. Mange bilder må tas, for de fleste blir uskarpe. Bruker stort sett blender F16 eller deromkring. Som regel må du opp i iso 400 eller bruke blitz for å oppnå akseptabel lukkertid. Makrofotografering ER vanskelig i og med at man har så utrolig lite å gå på. Masse øving må til - i hvert fall for mitt vedkommende Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hvis du ser på "Details" så står det at han har brukt en Kenko 36mm Extension Tube for å øke forstørrelsen. Den gjør at man kan fokusere på kortere avstand for å øke forstørrelsen. Metoden til olar0701 fungerer bra når man tar makrobilder uten stativ. Jeg stiller ikke fokus med fokusringen men istedet tenker jeg forstørrelse også flytter jeg objektivet til bildet blir skarpt. Bruk relativt liten blenderåpning og pøs på med lys er også ofte en god ide. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Skal du virkelig super-tett på insekter burde du ha litt lengde på macro-objektivet, ganske enkelt fordi du slipper å trøkke linsa helt inntil, og dermed skremme insektene vekk. Ulempen er at det blir betraktelig vanskeligere å oppnå akseptabel lukkertid ved håndholdt fotografering. Om det lar seg gjøre å bruke stativ, vil det hjelpe mye. Og ja, macro er dritvanskelig, men det er jo litt av moroa. Man må jobbe litt for å få resultater, og 1 av 10 bilder er i nærheten av vellykket med tanke på fokus, langt færre er fulltreffere. Kommentar til forrige avsnitt: 86,3% av all statistikk er funnet opp på stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå