Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste tennplugg type?

Heineoen

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde tenkt å bytte tennplugger på bilen min :)

Så lurer jeg på hva slags type som er å anbefale?

Lønner det seg med 4 elektroder?

Beste merke?

Btw.

Leser om center elektroder på 0.4mm og U-groove teknlogi :p

takk!... :)

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forholdvis umulig å si egentlig. Jeg hadde en gammel mazda 626 som gikk merkbart mykere og bedre med Bosch Super4, mens min gamle Saab99 ikke gikk skikkelig på annet enn NGK til akkurat den modellen. Beste tipset er ve å bruke det som står i instruksjonsboka, evt oppgradert utgave av samme plugg....

Lenke til kommentar

Flerelektrodeplugger har fordeler men ulempene er like mange, elektrodene fungerer som kjøletårn og suger energien ut av eksplosjonen (flash suppression) så flere elektroder er ikke nødvendigvis bedre når fordelene og ulempene er veid opp. Jeg har testet en del forskjellige typer plugger på min bil, men fant ut at Denso iridium power fungerte best av samtlige (testa Bosch, NGK, Champion og Beru) NGK iridium IX kom på en god andreplass.

Lenke til kommentar
HVa med såkalte "fine wire"-plugger? (Gull-palladium f.eks.)

7017224[/snapback]

Finewire plugger har eksistert siden 80 tallet, men gull-palladium legeringen er ikke holdbar nok til å kunne brukes i komersiell sammenheng og er stort sett faset ut til fordel for iridium. Dagens finewire plugger er laget av Iridium som er 6 ganger hardere, 8 ganger sterker og smelter først ved 2454 grader celcius.

Disse gav merkbart bedre drag på gamle mopeden min. Vil det være noe å gå for? (Bortsett fra at de koster skjorta og nåla i veggen).

7017224[/snapback]

Nei ikke i dag, de er nesten ikke å oppdrive og selv om de yter bedre en vanlige plugger så varer de ikke lenge nok til å forsvare prisen, Iridium har tatt over for gull-palladium, både Champion, NGK og Denso lager nå Iridium plugger. Et sett med Iridium plugger (4 st) til min bil kostet meg 840kr men de varer mye lengre, gir en silkemyk tomgang og starter nesten før jeg har fått vridd om nøkkeln. Men bare et lite tips, kjøp NGK sine iridiumplugger i stede de koster bare halvparten av Denso sine.

Lenke til kommentar

Vi må ikke glamme å nevne at det har veldig mye å si hvilken type motor en har.Super 4 plugger kan fungere bra i en motor med elektronisk innsprøytning,men frarådes i en motor med mekanisk innsprøytning og forgasser motor.Det er er mange motorer som trives best med en spesiell type plugger som f.eks mange Ford og Toyota motorer.En kan også med fordel gå vekk fra den anbefalte pluggen når motoren begynner å bli slitt eller at den brukes på en måte som den ikke er tunet for,småkøring eller hardkjøring.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, jeg har tenkt å kjøpe Denso iridium power tennplugger til en Audi A4 2001 1.8.

Er det bra kombinasjon tror du?

Hvilken bil er du har disse pluggene i? Som du mener passer meget bra i :)

HVa med såkalte "fine wire"-plugger? (Gull-palladium f.eks.)

Finewire plugger har eksistert siden 80 tallet, men gull-palladium legeringen er ikke holdbar nok til å kunne brukes i komersiell sammenheng og er stort sett faset ut til fordel for iridium. Dagens finewire plugger er laget av Iridium som er 6 ganger hardere, 8 ganger sterker og smelter først ved 2454 grader celcius.

Disse gav merkbart bedre drag på gamle mopeden min. Vil det være noe å gå for? (Bortsett fra at de koster skjorta og nåla i veggen).

Nei ikke i dag, de er nesten ikke å oppdrive og selv om de yter bedre en vanlige plugger så varer de ikke lenge nok til å forsvare prisen, Iridium har tatt over for gull-palladium, både Champion, NGK og Denso lager nå Iridium plugger. Et sett med Iridium plugger (4 st) til min bil kostet meg 840kr men de varer mye lengre, gir en silkemyk tomgang og starter nesten før jeg har fått vridd om nøkkeln. Men bare et lite tips, kjøp NGK sine iridiumplugger i stede de koster bare halvparten av Denso sine.

Lenke til kommentar

Jeg har best erfaring med NGK og Eqyuiem/Beru. "Best" i den betydningen at det er de som funker bra i flest biler. Har vært borti motorer som ikke liker Bosch-plugger, mens andre motorer går veldig bra med dem. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...