Gå til innhold

distro mer lik slackware å unix

Anbefalte innlegg

kom over en linux distro de er lenge siden jeg har vært innom nå .

Crux linux er en av de linux distroene som er mest lik unix , crux linux er så lik slackware at du kan ikke tro de .

ville anbefale alle som liker unix å slackware å teste crux linux .

den har også i liket med freeBSD , god handbook , handbook finner du her :

Handbook

her kan du laste ned Crux linux :

Download

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Crux linux er en av de linux distroene som er mest lik unix , crux linux er så lik slackware at du kan ikke tro de .

Med fare for å virke litt obsternasig - hva ligger i "mest lik unix"?

Alle distroer har jo samme linux-kernel og GNU userland, så at noen er så veldig mye mer unix enn andre skjønner jeg ikke helt.

Er det gjør-det-selv mentaliteten hvor man må konfigurere ting selv istedenfor fancy GUIer?

Forøvrig er det langt større forskjeller mellom ulike kommersielle UNIXer enn det er mellom linux-distroer, inkl slackware. UNIX er langt ifra ett OS ;)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Forøvrig er det langt større forskjeller mellom ulike kommersielle UNIXer enn det er mellom linux-distroer, inkl slackware. UNIX er langt ifra ett OS

Sant. Selv om man f.eks. er ekspert på AIX kan man være helt grønn på HP-UX. Overgangen fra GNU/Linux til UNIX er stor, selv om man er vant med distroer som Slackware og operativsystem som FreeBSD og OpenBSD. Det merket jeg svært godt første gang jeg satte tennene i Solaris. Det meste fungerte litt annerledes i Solaris enn hva jeg har vært vant med i GNU/Linux og BSD.

Når det kommer til topic, høres dette ut som en distro jeg ikke helt skjønner poenget med. På GNU/Linux-feltet er jeg mer enn fornøyd med Slackware. Brukerbasen til Slackware er mye større enn for Crux, det samme er brukerbasen for FreeBSD. Dessuten, både Slackware og FreeBSD går langt tilbake. Slackware går helt tilbake til 1993, det samme gjør FreeBSD. Solaris går enda lenger tilbake.

Lenke til kommentar
Overgangen fra GNU/Linux til UNIX er stor, selv om man er vant med distroer som Slackware og operativsystem som FreeBSD og OpenBSD.

7013875[/snapback]

BSD er unix

7015530[/snapback]

Ikke helt. Det har med kodebase og lisens å gjøre. De operativsystemene som kan kalles UNIX-systemer i dag, bruker kode fra UNIX System V samt at de har UNIX-lisens fra The Open Group. BSD har ingen av delene. Solaris har begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...