slettet_konto Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 kom over en linux distro de er lenge siden jeg har vært innom nå . Crux linux er en av de linux distroene som er mest lik unix , crux linux er så lik slackware at du kan ikke tro de . ville anbefale alle som liker unix å slackware å teste crux linux . den har også i liket med freeBSD , god handbook , handbook finner du her : Handbook her kan du laste ned Crux linux : Download Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hvis den er så lik Slackware, hvorfor ikke bare kjøre Slackware? Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 kan også nevne du kan installere .tgz pakker som i slackware . du har også clone av apt . å du pakkesystemet til freeBSD , ports i crux . Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Hvis den er så lik Slackware, hvorfor ikke bare kjøre Slackware? 7013307[/snapback] er jo ikke helt lik slackware . har du testet crux ? . må si de er en fornøyelse . dessuten har crux nyere kjerne ( 2.6.15 ) en 2.4.33.3 som standard en de slackware har . å med tilgang til ports . Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Har ikke testet, men av det du nevner ser jeg ingen fordeler vs. Slackware. Slackware har kernel 2.4.33.3/2.6.17.13/2.6.18, hvis du vil ha noe som ligner på apt, så har du slapt-get. Trenger du ports? da kan du bruke pkgsrc. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Crux linux er en av de linux distroene som er mest lik unix , crux linux er så lik slackware at du kan ikke tro de . Med fare for å virke litt obsternasig - hva ligger i "mest lik unix"? Alle distroer har jo samme linux-kernel og GNU userland, så at noen er så veldig mye mer unix enn andre skjønner jeg ikke helt. Er det gjør-det-selv mentaliteten hvor man må konfigurere ting selv istedenfor fancy GUIer? Forøvrig er det langt større forskjeller mellom ulike kommersielle UNIXer enn det er mellom linux-distroer, inkl slackware. UNIX er langt ifra ett OS Endret 6. oktober 2006 av Langbein Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Forøvrig er det langt større forskjeller mellom ulike kommersielle UNIXer enn det er mellom linux-distroer, inkl slackware. UNIX er langt ifra ett OS Sant. Selv om man f.eks. er ekspert på AIX kan man være helt grønn på HP-UX. Overgangen fra GNU/Linux til UNIX er stor, selv om man er vant med distroer som Slackware og operativsystem som FreeBSD og OpenBSD. Det merket jeg svært godt første gang jeg satte tennene i Solaris. Det meste fungerte litt annerledes i Solaris enn hva jeg har vært vant med i GNU/Linux og BSD. Når det kommer til topic, høres dette ut som en distro jeg ikke helt skjønner poenget med. På GNU/Linux-feltet er jeg mer enn fornøyd med Slackware. Brukerbasen til Slackware er mye større enn for Crux, det samme er brukerbasen for FreeBSD. Dessuten, både Slackware og FreeBSD går langt tilbake. Slackware går helt tilbake til 1993, det samme gjør FreeBSD. Solaris går enda lenger tilbake. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 hvorfor ikke bare prøve de ? liker jo selvsagt slackware bedre men Crux er en fin distro . Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 hvorfor ikke bare prøve de ? liker jo selvsagt slackware bedre men Crux er en fin distro . 7014079[/snapback] For det første har jeg ingen maskiner å prøve det på. For det andre har jeg ikke tid. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 jeg har en test harddisk på en av maskinene mine som jeg tester OS i ny å ne med . nei , skjønner jeg godt . jeg har en del å gjøre i jobben . Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Overgangen fra GNU/Linux til UNIX er stor, selv om man er vant med distroer som Slackware og operativsystem som FreeBSD og OpenBSD. 7013875[/snapback] BSD er unix Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Overgangen fra GNU/Linux til UNIX er stor, selv om man er vant med distroer som Slackware og operativsystem som FreeBSD og OpenBSD. 7013875[/snapback] BSD er unix 7015530[/snapback] Ikke helt. Det har med kodebase og lisens å gjøre. De operativsystemene som kan kalles UNIX-systemer i dag, bruker kode fra UNIX System V samt at de har UNIX-lisens fra The Open Group. BSD har ingen av delene. Solaris har begge deler. Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 UNIX er bare et trademark etter min mening. Når det gjelder forskjellen mellom Linux, BSD, UNIX så må jeg si jeg ser veldig liten forskjell på f.eks Slackware, NetBSD og IRIX i vanlig bruk. Same shit different smell Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Vel, overgangen fra Slackware, og BSD for den saks skyld til Solaris var aboslutt merkbar. Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Kan ikke utale meg om Solaris (aldri prøvd, og kommer aldri til å prøve), så det er mulig overgangen til Solaris er merkbar. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Kan ikke utale meg om Solaris (aldri prøvd, og kommer aldri til å prøve), så det er mulig overgangen til Solaris er merkbar. 7015599[/snapback] Man må jo prøve det operativsystemet som man skal bruke på en planlagt filserver... Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg kommenterte bare generellt grunnlag da du nevnte at overgangen fra Linux/BSD til UNIX var stor. Har selv vært borti IRIX og SCO, jeg synes ikke det var noe å snakke om. Mye det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå