Gå til innhold

Har vi rett til å snoke rundt i andres inntekter?

Anbefalte innlegg

Uten tvil, ja. For folk med lav inntekt er skattelisten sikkert et bra tiltak for å bekjempe likestillingen mellom rik og fattig, men hvor kjipt er det ikke for de som tjener litt mer enn den gjennomsnittlige årslønnen? Det er jo tross alt en grunn til at de som tjener mest, tjener mest? (hint. utdannelse, kunnskap, dyktighet.) Stort sett disse som blir skjelt ut mest her.

Ps. Det med foreldre var kun et eksempel. Tenker generelt på hvem som helst.

7098972[/snapback]

Jeg synes ikke det er plagsomt, selv om jeg har familie som tjener någet mer enn hva som er vanlig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpenthet og innsyn kan dere som taler for det ha for dere selv. Jeg sammenlikner dette med at folk tar private dokumenter fra meg jeg ikke vil mennesker skal se og legger ut for innsyn. Fisefin har jeg aldri vært, det er et dumt argument. Nå skal det være sagt at jeg vil ha innsyn i ting som angår meg, men jeg driter i ting som ikke angår meg, eller andre for den saks skyld. (som skatt/inntekt). Jeg har ikke kikket på , ei har jeg interesse av hva mine venner eller familie tjener. De som ville fortelle meg det har gjort det på egen hånd (ikke på oppfordring fra meg), de som ikke ville at jeg skulle vite det har jeg av respekt latt være å sjekke opp på. Det handler om vanlig høflighet.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Åpenhet er en viktig verdi i den skandinaviske politiske kultur. Denne skattelisten er ett bra middel i å forhindre skattefjusk, bedrageri, underslag osv. Det gir makten tilbake til folket. Eg har enda ikke hørt noen gode argumenter for hvorfor skattelisten ikke skal offentliggjøres..

Noen syns det er ubehagelig at andre vet hva de tjener. Da er de jammen fisefin. Det som eg syns er ubehagelig er disse nye røntgenlignende maskinene de snakker om å innføre på flyplasser som tar bilder av folk nakne, strålene går gjennom klærene og skal brukes til å finne våpen/bomber. Dette er ubehagelig, ikke noen skattelister.

7098743[/snapback]

For en gangs skyld er vi enige, det er sjelden, men det hender

7098823[/snapback]

Det var rart, jeg er ofte enig med deg så hvordan kan du skjeldent være enig med meg? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...