NgZ Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Da kan man igjen sjekke hva naboer, familie, venner og bekjente tjener. Skatteetaten har enerett på databasen, så man har kun tre uker på å snoke rundt i andres økonomi i år også. Det er tre uker for mye. Jeg inrømmer at jeg allerede har sjekket inntekten til flere jeg kjenner (noen overraskelser der, ja ), men bør jeg ha denne muligheten? Nei. Jeg ser ingen grunn til at man skal kunne få vite andre personers formue, inntekt, eller hva de betalte i skatt i fjor. Er ikke det en privatsak? Jeg ønsker ikke at andre skal kunne lese av min inntekt og formue. At bedrifter er pliktig til å offentliggjøre er regnskapet sitt, og at man derfor kan sjekke inntekten og formuen deres, er greit nok. Men hvorfor i all verden skal man kunne sjekke privatpersoners inntekt? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Enig,synest det er en uting dette,har selv opplevd å sittet på cafe og overhørt folk ved nabobordet sitte å diskutere naboer og bekjente,ja sogar hadde de med seg lister med navn og inntekt på vedkommende Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Ser ingen grunn til å ikke gjøre det, heller. Vi har alle en iboende kikkertrang. Hvem vil IKKE vite hvor mye mere sjefen tjener enn det du selv gjør? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Man kunne jo eventuelt begrenset det til å vise hva man bidro med i skatt, ikke alt hva man tjente. Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har slått opp mange navn, jeg er en kikker. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg synes at ens inntekt er et privat anliggende, som ingen andre har noe med. Derfor synes jeg slike lister er unødvendige. Snart registreres vel hva man stemmer også, for så å offentliggjøres... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Men så lenge det er public, anvender jeg meg av tjenesten med helt ren samvittighet. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Hvorfor?- Lettere å avsløre svart arbeid. - Mer rettferdig lønn (du ser hva kollegaer med tilsvarende jobb tjener). - Formue kan være nyttig f.eks. i forbindelse med arv. Hvorfor ikke? - Kriminelle kan utnytte det. - Føles som et overtramp? Og nei, ikke alle er "kikkere". Jeg har ikke slått opp et eneste navn, og kommer heller ikke til å gjøre det. 7013281[/snapback] Du mener det blir mindre svart arbeid av at jeg kan slå opp pappas inntekt, eller inntektene til vennene mine? Du tror jeg oppdager en mistenkelig liten inntekt, og rapporterer den til skattemyndighetene, fordi jeg synes han har bedre råd enn som så? At det kan bidra til mer rettferdige lønninger tviler jeg egentlig på. Kanskje i noen få tilfeller, der enkeltpersoner er underbetalt i forhold til kolleger, men man vet hvilken jobb man gjør, og hva man tjener. Det bør vel være nok til å forhandle seg til bedre lønn dersom det er fortjent. Dersom du skal arve noen, får du tidsnok vite hva de har/hadde i formue. Med mindre en lurer på hvilken av de rike slektningene det lønner seg mest å kverke, ser jeg ikke behovet for å sjekke formuen deres. Og, ja - jeg føler det i hvert fall som et overtramp. edit: en halv setning manglet - litt vanskelig å forstå da. Endret 6. oktober 2006 av NgZ Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg liker denne ordningen på grunnlag av åpenheten det gir samfunnet, men selvfølgelig er det bakdeler også Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hvorfor?- Lettere å avsløre svart arbeid. - Mer rettferdig lønn (du ser hva kollegaer med tilsvarende jobb tjener). - Formue kan være nyttig f.eks. i forbindelse med arv. Hvorfor ikke? - Kriminelle kan utnytte det. - Føles som et overtramp? Og nei, ikke alle er "kikkere". Jeg har ikke slått opp et eneste navn, og kommer heller ikke til å gjøre det. 7013281[/snapback] - er da vel ikke min jobb å avsløre svart arbeid... - Vite hvor mye folk har i formue, når du skal sette opp arven din? kan jo like greit spørre de sjøl. Hvorfor skal hele norge se hvor mye penger jeg har, hvor mye jeg tjener og slikt? har jeg lyst til å late som jeg har lite penger kan jeg da vel det, uten at bekjente sjekker hvor mye penger jeg har... Lenke til kommentar
KissaMcDuck Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg snoker som bare det jeg Men jeg snakker aldri noe om det, har ingen glede av å dele mine tanker om naboes inntekt Lenke til kommentar
vidarho Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Formue burde være privat, men skatt og lønn kan deles med folket. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) nå er ikke jeg noe økonomisk geni, men jeg ser ikke sammenheng mellom hva en person tjener, har i formue og betaler i skatt. Hvordan ser man att personen arbeider svart? jeg så ikke en rute der det sto "Inntekt av svart arbeid" Endret 6. oktober 2006 av tu30r6 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Man kan jo se det hvis man kjenner mennesket, ut i fra levestandard i forhold til inntekt. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Dere er nå en snodig gjeng. De hadde en reportasje om skattelistene var lagt ut på dagsrevyen idag. Direktøren i skatteetaten sa det alltid var millioner av søk på skattelistene, hele året. Og ekstrem pågang like etter de ble lagt ut. De legger også ut alle listene i papirform på skatteetaten så folk som ikke har internett kan gå og se. Det var alltid lange køer samme dagen de ble lagt ut. Folk er nysgjerrige på hva naboene og vennene sine tjener. Kjendiser var ikke de mest populære søkene. Så hvem er det som er sære her? Folk flest, eller dere som på død og liv vil ha det "stoppet"? Endret 7. oktober 2006 av Bitex Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har virkelig problemer med å skjønne de som står i fysisk kø for å se på listene i papirform. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hun ene ville bare se om hun sto der (!) og hva hun selv hadde tjent og betalt i skatt, faktisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå