Gå til innhold

Lazarus Project, noen som har prøvd det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå funker det!

Det lønner seg visst å lese bruksanvisning først hehe, ganske bra greier faktisk (personlig mening fra en amatør), kan kansje være et brukbart alternativ til Kylix (da snakker vi om Open edition) med tiden, spez siden man ikke er bunden opp i qt-biblioteker og ei heller får plagsomme nag-screen`s, men fremdeles er dette en 0.8.5a (evt 0.8.4a) versjon, så en del arbeide gjenstår, men jeg syns det er et kult prosjekt anyway :smile:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Vet at det er stygt å "Bumpe" emner, men lar meg friste til å gjøre det allikevel.... 8)

Lazarus har endelig blitt tilgjengelig som RPM`s noe som definitivt letter installasjonen.. det har også blitt laget er par ganske oppegående applikasjoner med dette leketøyet f.ex. CheckBook Tracker for LINUX

og Rainer Hamann`s Server configuration tool for Red Hat 8.0.

Jeg liker dette prosjektet mere og mere, og har ikke en gang sett på Kylix i det siste.

Utviklingen har virkelig skutt fart i det siste, og leie bøggs er historie samt at nye, nyttige ting og funksjoner er kommet til... dette er kansje ikke noe for "ordentlige Linux-Hackere" siden en "ekte Hacker" ikke besudler seg med befatning av et så bakmåls språk som Pascal (ble jo opprinnelig lagd i undervisningsøyemed, fysj og fysj..)

Men for en som har surra litt rundt i Delphi og er sånn passe inne på hvordan Object-Pascal / Delphispråket er bygget opp så er dette et strøkent alternativ om du skal ta med deg applikasjonen din til Linux, et par av tingene jeg har prøvd var lettere å porte fra delphi til Lazarus enn hva jeg opplevde med Kylix... dette til tross for at Lazarus ikke har nådd versjon 1 enda, og Kylix skal være Borland`s "Delphi for Linux" (nå også med C++, det var dette med at pascal ikke var et ordentlig språk dah..)

Hvorfor skrive dette her i dette forum? Jo, grunnen er enkel, Lazarus er noe du neppe kommer til å lese om i Linuxmagasinet, for som Norges ledende (og eneste?) blekke for Opensource-events er dem sponsa av proprietær-giganten Inprise/Borland, og vil derfor ikke snakke for høyt om konkurenter... føl fritt til å korrigere meg hvis jeg tar feil, men dette er mitt intrykk...så det så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...