AnaXyd Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hei! Nå har jeg støtt på et nytt problem! Yeeehaaa.. Jeg er så heldig for dagen... Jo, det har seg sånn, at min hjemmelagde cpu blokk har fått en sprekk i toppen ved niplene. Dette er en sprekk som er tvers igjennom. Det har ikke begynt å lekke enda, men det er vel et tidsspørsmål når det begynner å lekke. Jeg lurer på, er det like greit å kjøpe en ny blokk fremfor å prøve å reparere den gamle? Jeg lurer på om det er like greit, siden det blir fort mye styr med... + At jeg lurer på om Apogee blokka er bra? Bedre enn Storm? Er det noen andre blokker som er bedre og billigere? ...Kjedelig at jeg er så uheldig når det gjelder vannkjøling.. Men kanskje jeg ikke er uheldig alikevel, når jeg oppdager problemene før de begynner å skape problemer!? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Du er heldig som merker det før det begynner å lekke. Jeg ville kjøpt eller laget en ny, rett og slett. Apogee er bra, men Storm er hakket bedre. Om det er verdt 200 kroner er jeg usikker på. MCW6002 er visstnok like god som Apogee, men litt billigere. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Så på MCW6002 blokka og ja... Enkel montering på 478 systemer. Men nå er det ikke lenge til jeg bytter til Core2 da... Følger det med fester for alle systemer på Apogee og MCW6002? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 SHIT! Jeg fant ut nå at det har lekket ned på skjermkortet, og det er en del kliss i kontaktpunktene på skjermkortet mitt. (De gull punktene som man putter nedi socketen på hovedkortet) Heldighvis (!) er ikke skjermkortet defekt, men jeg har merket underlige rebooter i det siste. Uten grunn har pcen bare restartet. Det er vel 100% dette? Jeg trenger nå hjelp: Hvordan renser jeg kontaktpunktene skikkelig? Hvordan skal jeg få renset inni sokkelen? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Få tak i en slik dusjflaske som gjerne brukes til dusjing av blomster, eller sjekk om mora di har en for dynking av stryketøy. Fyll flaska med isopropanol eller rødsprit, og gi de berørte områdene en god omgang med innholdet i flaska. Bruk gjerne en stråle fremfor dusj, den kan som regel justeres i strålemunnstykket på flaska. La det tørke noen timer, før du monterer greiene isammen igjen. Både isopropanol og rødsprit har en meget god evne til å trekke til seg fuktighet, derfor er disse væskene godt egnet til en slik "reparasjon". Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har smørt inn det berørte punktene med kondensfjerner.. (Regner med at dette funker på samme måte som isopropanol og rødsprit?) Så, det skal være tørt nå. Det eneste er at det er litt fuktig inne i agp socketen, men jeg har pirket vekk det meste med papir. Håper på at alt fungerer som det skal.... Har nå satt opp systemet igjen, uten vann på cpu, så det gjenstår bare å krysse fingre og tær, be en bønn og trykke på "på" knappen... Det er forresten litt korrosjon på noen av kontaktpunkene... Noen måte jeg kan få renset dette på? Og kan jeg på noen måte rense inni agp socketen? Vær så snill å svar meg på dette... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Kondensfjerner ER isopropanol. Så der har du gjort riktig! Er det fortsatt fuktig inni AGP-porten, så gi den en runde til. En forsiktig puss med myk tannbørste i kombinasjon med isopropanol er heller ikke å forakte. En runde med en hårføhner vil også hjelpe godt. Korrosjon på kontaktene vil også i noen grad kunne fjernes med denne metoden, men det beste er faktisk å dytte skjermkortet ut og inn i porten noen ganger, gjerne med etterfølgende spyling med isopropanol (kondensfjerner). Det beste er som sagt å bruke en slik sprayflaske, da får du mere fart i rusk og rask som måtte befinne seg inni porten. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Regner med at du har brukt plexi til vannblokken? Det er grunnen til at jeg IKKE bruker plexiblokker Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det ble vel kanskje en litt bombastisk uttalelse, sablabra? Plexi er selvsagt et mer sårbart materiale enn kobber, men håndtert på riktig måte fungerer det jo utmerket! Jeg har fullstendig mistet oversikten på hvor mange blokker med plexitopp jeg har hatt / laget oppigjennom tidene, men har faktisk ikke opplevet en eneste lekkasje. Men jeg har kanskje vært usedvanlig heldig? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg foretrekker kobber Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Tror jeg har vært bittelitt uheldig med temperatur svingninger... Var på lan forleden, og da kan det hende at pcen stod ute litt lenge i kald luft. Men.. En dag måtte jo dette skje! Du har vel hatt de fleste vannkjølte systemene dine stående hjemme, Skrue? Men det kan jo ha vært en svakhet i selve blokka da..Eller at den har stått i spenn. Forresten, når jeg demonterte vannkjølinga, datt faktisk den ene nippelen av på blokka mi. Så det var kanskje like greit at jeg tok den ut? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Neida, det "måtte" ikke det! Tror egentlig ikke at temperatursvingningene har hatt noe som helst å si. Men du har alldeles rett i at jeg sjelden eller aldri flytter maskinene mine rundt omkring. Derimot utsettes (i alle fall den ene maskinen) for store temperatursvingninger gjennom året. Jeg kan jo oppnå nedimot 4-5grader CPU-temp i vinterhalvåret, men slet med å holde tempen under 45-50grader på de varmeste dagene i sommer! Det er en temperaturdifferanse på rundt 40grader det! Selv om den skjer over laang tid, vil jo forskjellene allikevel være der, mtp spenninger etc. Btw; Hvordan gikk det med AGP-porten? @sablabra: Kobber er selvsagt å foretrekke om man skal stole 100% på hjemmelagde blokker. De kan jo loddes "all over" og er dermed et sikrere alternativ. Men gjør man tingene riktig med en plexitopp, har jeg for min del aldri noen problemer med å stole på en slik løsning. Det har nok helst sammenheng med at jeg har utstyr for å maskinere slike ting med svært stor presisjon, men det er dessverre ikke tilfelle for alle som gjerne vil lage egne blokker. Dermed går det av og til galt! I AnaXyd´s tilfelle, vil jeg tippe at presspasningen mellom plexi og nipler kanskje har vært for stor, eller at gjengede nipler kanskje har vært strammet til for hardt. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg tror jeg har fått renset opp i agp porten ja! Håper ihvertfall på det. Enda har jeg ikke turt å starte maskinen enda, da jeg fant litt mer klin som jeg måtte rense opp. Så jeg tok og benyttet kondensfjerner på sprayflaske trikset! Spruta litt her og der, føltes ganske sykt ut å bare pøse på direkte på hovedkortet! Men i skrivende stund ser det ut til at jeg har fått vekk det meste, og jeg får vel tørre å starte maskinen snart! Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Nå prøvde jeg å starte den! Jeg var utrooolig spent på om det kom noe bilde på skjermen i det hele tatt... Og det gjorde det... Alt var som før... Herlig! Enda skjelven jeg! Men.. Det er jo en bitte bitte liten sjanse for at det skal skje noe nå da... At det er igjen litt vann et sted som kan utrette noe skade... Men vi håper på at alt er tørt og fint! Det eneste som er litt dumt nå, er jo at jeg ikke har noe vannkjøling på cpu'en lenger... Men det er ikke så store forskjeller da... Vi får se om jeg kjøper en ny blokk eller venter... Takk for all hjelp! Og Skrue, du får nesten få en ekstra stor takk da, siden du har hjulpet meg mye! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå