Boralis Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Uten å ha lest tråden (noe jeg vil kose meg med i løpet av kvelden) så er jeg fornøyd med den nye avgiftsmodellen på biler. Den trekker i riktig retning. I retning av mer skatt på miljøbelastning og mindre skatt på andre ting. Den er kanskje ikke perfekt siden den kun tar hensyn til CO2, men et skritt i riktig retning etter min mening. Aftenpostens artikkel: http://forbruker.no/bil/article1486920.ece 7021694[/snapback] Jepp det er vel nevnt at det kommer et mere omfattende avgiftssystem til neste år som også inkluderer andre forurensningskilder. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det er fullt mulig å satse på forskning og utdanning uten å øke støtten til studenter. Jeg vil ikke prioritert økonomisk støtte til studenter. For eksempel kunne bedre betingelser til stipendiater være et alternativ for å kunne konkurrere med næringslivet. 7019092[/snapback] Sosialklienter betaler ikke skatt, da de ikke tjener ei krone... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Uten å ha lest tråden (noe jeg vil kose meg med i løpet av kvelden) så er jeg fornøyd med den nye avgiftsmodellen på biler. Den trekker i riktig retning. I retning av mer skatt på miljøbelastning og mindre skatt på andre ting. Den er kanskje ikke perfekt siden den kun tar hensyn til CO2, men et skritt i riktig retning etter min mening. Aftenpostens artikkel: http://forbruker.no/bil/article1486920.ece 7021694[/snapback] Det jeg ikke skjønner er at de legger opp til en avgiftspolitikk som på biler gjør at det frister mer å kjøpe dieselbil (som vistnok er mer miljøvennlig), mens de gjør det stikk motsatte på båter og innfører avgift på diesel som gjør den 3-4 kroner dyrere pr. liter og således gjør det mer attraktivt å kjøpe bensindrevne båter. Hvis avgiftene skal være av hensyn til miljø, hvordan forklarer de så avgiften på diesel til båter? Det som er fint med regjeringens forslag er at den kan gjøre det billigere å ta lappen. I dag må man ut med 20.000-30.000 kroner for å ta sertifikat. Er helt vilt. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Syns ikke dette Statsbudsjettet var noen ( bombe ) fra Ap - Sv - Sp. De fleste var nogenlunde fornøyde av opposisjonen, noe kritikk kom det, men det skulle bare mangle, de kunne jo ikke gjøre seg selve overflødige. Syns ikke SV har fått noen ( signatur ) på dette budsjett, de er ett lite parti, men noe burde de ha fått med. Således syns jeg det var ett skuffende budsjett som like godt kunnet komme fra forrige Regjering. Men så lenge Krf er ute av bildet får en vel være noenlunde fornøyd. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Men så lenge Krf er ute av bildet får en vel være noenlunde fornøyd. 7024412[/snapback] Paradoksalt nok virker det som om KRF er de som er mest fornøyd med dette budsjettet... Noe som igjen irriterer enkelte SV'ere. Forståelig nok. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det ser ikke ut som amerikanerne liker avgiftsendringene: Dagbladet.no: Brummer mot Norge Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det ser ikke ut som amerikanerne liker avgiftsendringene: Dagbladet.no: Brummer mot Norge7024717[/snapback] For noen sytekopper. "UuuUU Avgiften går ut over de mest forurensende bilene, og siden vår bilindustri er miljøsvin så skal liksom vi bli straffet? *sutre sutre*" Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det som er fint med regjeringens forslag er at den kan gjøre det billigere å ta lappen. I dag må man ut med 20.000-30.000 kroner for å ta sertifikat. Er helt vilt. 7023886[/snapback] Det er jo en overdrivelse. Jeg brukte ~11.000 på mitt sertifikat. Men det var før de nye regelene og alle de nye obligatoriske delene. Men regner med at de fleste havner på rundt 15-16.000 nå om dagen. Nå vet jeg ikke konkret hva regjeringen har gjort på akuratt dette området (noen som vet?), men det er iallefall flott at det blir billigere å kjøre opp. Å ha lappen er nesten en nødvendighet i dages samfunn. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det som er fint med regjeringens forslag er at den kan gjøre det billigere å ta lappen. I dag må man ut med 20.000-30.000 kroner for å ta sertifikat. Er helt vilt. 7023886[/snapback] Det er jo en overdrivelse. Jeg brukte ~11.000 på mitt sertifikat. Men det var før de nye regelene og alle de nye obligatoriske delene. Men regner med at de fleste havner på rundt 15-16.000 nå om dagen. Nå vet jeg ikke konkret hva regjeringen har gjort på akuratt dette området (noen som vet?), men det er iallefall flott at det blir billigere å kjøre opp. Å ha lappen er nesten en nødvendighet i dages samfunn. 7026404[/snapback] Jeg er for det første ikke enig i at det er en nødvendighet, ihvertfall ikke om man bor i byer, og for det andre, så er det et sikkerhetsmessig aspekt ved det også, uten at jeg vet om opplæringen hjelper mot dette, så er det plenty av folk som kjører som idioter... AtW Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg er for det første ikke enig i at det er en nødvendighet, ihvertfall ikke om man bor i byer, og for det andre, så er det et sikkerhetsmessig aspekt ved det også, uten at jeg vet om opplæringen hjelper mot dette, så er det plenty av folk som kjører som idioter... AtW 7026493[/snapback] Det er vel strengt talt flere som bor utenfor store byer enn i selve byen. Spesielt familier. Å forvente at disse som bor kanskje 10-30 min utenfor selve bykjernen skal ta buss er litt tullete. Kollektivtransporttilbudet vi har i dag er ikke på langt nær fleksibelt nok for at vanlige familier skal ha noe nytte av det. Og til det andre punktet ditt så kjører jo folk som idioter, det kan en jo ikke nekte på. Men jeg ser heller at flere kan få kjøre opp tidlig - og billig - slik at de kan tilegne seg erfaring. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg er for det første ikke enig i at det er en nødvendighet, ihvertfall ikke om man bor i byer, og for det andre, så er det et sikkerhetsmessig aspekt ved det også, uten at jeg vet om opplæringen hjelper mot dette, så er det plenty av folk som kjører som idioter... AtW 7026493[/snapback] Det er vel strengt talt flere som bor utenfor store byer enn i selve byen. Spesielt familier. Å forvente at disse som bor kanskje 10-30 min utenfor selve bykjernen skal ta buss er litt tullete. Kollektivtransporttilbudet vi har i dag er ikke på langt nær fleksibelt nok for at vanlige familier skal ha noe nytte av det. Og til det andre punktet ditt så kjører jo folk som idioter, det kan en jo ikke nekte på. Men jeg ser heller at flere kan få kjøre opp tidlig - og billig - slik at de kan tilegne seg erfaring. 7026541[/snapback] Greit nok, men 15k for en hel familie er ingen voldsom investering, det er mye dyrere å ha bilen, hvert eneste år. På et visst nivå har det ikke så mye å si med mer erfaring lenger, man er tryggere igjennom sitt sjåførliv om man er mer moden og dyktigere når man starter, da er man også bedre de 10 (tallt tatt mer elelr mindre ut av lufta) årene det tar å opparbeide seg erfaring for å bli en god sjåfør. AtW Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Det som er fint med regjeringens forslag er at den kan gjøre det billigere å ta lappen. I dag må man ut med 20.000-30.000 kroner for å ta sertifikat. Er helt vilt. 7023886[/snapback] Det er jo en overdrivelse. Jeg brukte ~11.000 på mitt sertifikat. Men det var før de nye regelene og alle de nye obligatoriske delene. Men regner med at de fleste havner på rundt 15-16.000 nå om dagen. Nå vet jeg ikke konkret hva regjeringen har gjort på akuratt dette området (noen som vet?), men det er iallefall flott at det blir billigere å kjøre opp. Å ha lappen er nesten en nødvendighet i dages samfunn. 7026404[/snapback] Overdrivelse? Madammen min tok lappen i år og brukte 20.000. Jeg har regnet ut at om jeg kun skulle ta det nødvendige (glattkjøring, to kjøretimer, oppkjøring, landeveiskjøring, teori/trafikalt grunnkurs og mørkekjøring) så kommer man opp i 12.000 kroner. Her er det snakk om kun to kjøretimer, som man må ha. Prisen i dag er 475 kroner for en kjøretime (45 min). Jeg vet ikke når du tok lappen, for fem-seks år siden slapp man unna med 10-12.000 kroner (da de fleste på min alder tok lappen). Nå til dags er ikke det realiteten. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Greit nok, men 15k for en hel familie er ingen voldsom investering, det er mye dyrere å ha bilen, hvert eneste år. Jepp, det er synd det skal være så latterlig dyrt å ha en bil, med tanke på hvor mye lettere livet blir når en har den Og pengene vi betaler inn til staten for å ha en bil ser vi jo også ellers pent lite til. På et visst nivå har det ikke så mye å si med mer erfaring lenger, man er tryggere igjennom sitt sjåførliv om man er mer moden og dyktigere når man starter, da er man også bedre de 10 (tallt tatt mer elelr mindre ut av lufta) årene det tar å opparbeide seg erfaring for å bli en god sjåfør. AtW 7026562[/snapback] Denne modningsprossesen tror jeg går fort nok hos de fleste når en kjører opp. Det finnes nok unntak her også, som alltid. Jeg tror flere obligatoriske kurs hjelper mye på dette også, men det er ingen grunn til at de skal være så fordømt dyre. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Overdrivelse? Madammen min tok lappen i år og brukte 20.000. Jeg har regnet ut at om jeg kun skulle ta det nødvendige (glattkjøring, to kjøretimer, oppkjøring, landeveiskjøring, teori/trafikalt grunnkurs og mørkekjøring) så kommer man opp i 12.000 kroner. Her er det snakk om kun to kjøretimer, som man må ha. Prisen i dag er 475 kroner for en kjøretime (45 min). Jeg vet ikke når du tok lappen, for fem-seks år siden slapp man unna med 10-12.000 kroner (da de fleste på min alder tok lappen). Nå til dags er ikke det realiteten. 7026614[/snapback] Ja, overdrivelse. Jeg tok lappen 12.20.2005, tok trafikalt grunnkurs, glatt og landeveiskjøring (med forbikjøring i samme timene), teorien og oppkjøring til opp i mot 11.000. Hadde ingen kjøretimer utenom det, har vært heldig med foreldre og onkler som har tatt seg tid til å la meg kjøre rundt med en L i bakruta. Mørkekjøring trenger du ikke hvis du tar trafikalt grunnkurs på høsten/vinteren/våren da det inngår i grunnkurset (du sitter på en bil i mørket også må du stå i grøfta med og uten refleks så de andre kan se hvor synlig du er). Men dette var før dagens regler, hvis du skal kjøre opp nå må du ha rundt 3 ekstra kurs, en annen type teoriprøve og mer teorikurs. Men selv med dette havner de fleste jeg kjenner (er selv 19, har mange venner som kjørte opp i år, født i -88) på rundt 15.000. Dette er såklart avhengig av hvor mye en har kjørt fra før og hvor mange kjøretimer en trenger. Jeg ba om å ikke ha noe utenom det obligatoriske og det gikk helt greit. De to kjøretimene du snakker om er ikke obligatoriske, men mange kjøreskoler mener de er nødvendige. Feltskifte og bykjøring er vel det mest vanlige du går igjennom på disse timene. Hvis du skal kjøre opp nå anbefaler jeg deg og ikke begynne læringsprossesen hos kjøreskolen, men hør heller med noen venner/familie som har hatt lappen i over 5 år om de kan være med deg på noen turer. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Er det blitt gratis å øvelseskjøre med foreldre nå? Greit nok at du slipper å betale, men jeg skal garantere at de har svidd av noen tusenlapper i bensin. Det er da ikke slik at det er gratis å øvelseskjøre med familie/venner. Brukte kalkulatoren jeg. Med ingen kjøretimer (kun de to man må ta for å bli "vurdert", ifølge biltilsynet som jeg snakket med senest forrige uke) så ender man på 12 450 (og dette er uten gebyr til NAF). Tar man ti kjøretimer utenom er prisen oppe i 17 200. Men jeg tviler på at de færreste er klar for oppkjøring med kun 10 kjøretimer, samt landeveiskjøring. Mørkekjøring inngår ikke i prisen for trafikalt grunnkurs. Man tar mørkekjøring under kurset, men det inngår ikke i prisen (1300). Trafikalt grunnkurs + mørkekjøring har en prissum på 2600 kroner. Men tar man kurset og lappen på sommeren kan man vente til etter man har tatt lappen med å ta mørkekjøring, men prisen er nå akkurat den samme. Prisene vil selvfølgelig variere litt mtp. prisforskjeller. Nå kjenner jeg kun tre som har tatt lappen i år, ingen av dem brukte under 20k. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Greit nok, men 15k for en hel familie er ingen voldsom investering, det er mye dyrere å ha bilen, hvert eneste år. Jepp, det er synd det skal være så latterlig dyrt å ha en bil, med tanke på hvor mye lettere livet blir når en har den Og pengene vi betaler inn til staten for å ha en bil ser vi jo også ellers pent lite til. Biler er ganske belastende på samfunnet, veivedlikehold, svestøv, forurensing, støy, parkering osv. Personlig hadde jeg syntes det hadde vært interessant å se hvordan det hadde fungert med et avgiftsystem som hadde ganske høye avgifter på selve kjøringen, men lave på innkjøpet. Ellers ser man jo like mye/lite til disse pengene som alle andre penger staten har AtW Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Er det blitt gratis å øvelseskjøre med foreldre nå? Greit nok at du slipper å betale, men jeg skal garantere at de har svidd av noen tusenlapper i bensin. Det er da ikke slik at det er gratis å øvelseskjøre med familie/venner. Spørs litt på hvordan du ser det. Skulle vi først ut til hytta (rundt 2 timers kjøring) så kjørte jeg. Skulle mamma til butikken spurte jeg om jeg kunne kjøre. Det blir iallefall få ekstra utgifter av dette. Men gratis er jo ingenting. Skal du ta med kostnadene for å komme deg til og fra kjøreskolen med i ligningen også? Brukte kalkulatoren jeg. Med ingen kjøretimer (kun de to man må ta for å bli "vurdert", ifølge biltilsynet som jeg snakket med senest forrige uke) så ender man på 12 450 (og dette er uten gebyr til NAF). Tar man ti kjøretimer utenom er prisen oppe i 17 200. Men jeg tviler på at de færreste er klar for oppkjøring med kun 10 kjøretimer, samt landeveiskjøring. Mørkekjøring inngår ikke i prisen for trafikalt grunnkurs. Man tar mørkekjøring under kurset, men det inngår ikke i prisen (1300). Trafikalt grunnkurs + mørkekjøring har en prissum på 2600 kroner. Men tar man kurset og lappen på sommeren kan man vente til etter man har tatt lappen med å ta mørkekjøring, men prisen er nå akkurat den samme. Prisene vil selvfølgelig variere litt mtp. prisforskjeller. Nå kjenner jeg kun tre som har tatt lappen i år, ingen av dem brukte under 20k. 7026782[/snapback] Vel det kan være så. Reglene for når jeg tok lappen, og reglene for de som kjører opp i år er helt forskjellige. Det er mye mer obligatoriske kurs en må delta på, men husker ikke om disse gjelder for de som er født etter 1. juni i 87 eller om det gjelder for de som begynner oppkjøringen etter 1. juni i 2005 eller noe slikt. Traffikalt grunnkurs for meg kostet 1300 til sammen, 500 for mørkekjøringen og 800 for 3 eller 4 teorikurs. Men dette var de første kursene som ble gjennomført og var kun tester før de innførte traffikalt grunnkurs slik vi kjenner det nå. Men jeg var egentlig med ute etter å få litt mer info om hva regjeringen hadde gjort med dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå