HKS Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Men så er der også noen lyspunkter:* Bilavgifter basert på utslipp. Selv om resultatet blir rimelig likt, siden store biler slipper ut mest, vil det stimulere til teknologisk innovasjon for å få utslippene ned, uansett hvor stor bilen er. 7013126[/snapback] At det er et lyspunkt er det dummeste jeg har hørt! De nye avgiftene favoriserer diesel. Hvorfor det? Greit nok at diesel slipper ut 10-15% mindre CO2, men det slipper ut mye mer NOx forbindelser, som er giftigere for naturen enn CO2. Diesel slipper også ut mye mer svevestøv enn bensin. Detsuten er det også mer sløsende å fremstille diesel enn bensin. 1 liter rå-olje gir mindre diesel enn bensin. De burde heller satset på bio-etanol... Edit: Når det gjelder høyere utdanning så er dette budsjettet helt håpløst. UiO får redusert grunnbevilgningen sin med rundt 58 millioner kroner, og vi får ikke lov til å redusere antall studieplasser. Dette kommer til å gå hardt ut over realfag, som allerede er MEGET sterkt presset. Ta kjemisk institutt på UiO som et eksempel, de sitter med analyseutstyr fra midten av 80-tallet, og går 18 millioner i underskudd i siste år. Eneste instituttet på MatNat på UiO som går i overskudd er informatikk, og den eneste grunnen til det er at vi har en stor andel med privat finnansert forskning... For studenter flest var det ikke veldig mange lyspunkt i dette budsjettet. Endret 7. oktober 2006 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Raptor,07/10-2006 : 12:35]Men så er der også noen lyspunkter:* Bilavgifter basert på utslipp. Selv om resultatet blir rimelig likt, siden store biler slipper ut mest, vil det stimulere til teknologisk innovasjon for å få utslippene ned, uansett hvor stor bilen er. 7013126[/snapback] At det er et lyspunkt er det dummeste jeg har hørt! De nye avgiftene favoriserer diesel. Hvorfor det? Greit nok at diesel slipper ut 10-15% mindre CO2, men det slipper ut mye mer NOx forbindelser, som er giftigere for naturen enn CO2. Diesel slipper også ut mye mer svevestøv enn bensin. Detsuten er det også mer sløsende å fremstille diesel enn bensin. 1 liter rå-olje gir mindre diesel enn bensin. De burde heller satset på bio-etanol... Jeg er enig i at de burde kombinert dette med karv om partikkelfilter, men hva er galt med å legge avgiftene etter utslipp istedet for motorvolum? Det er utslippet som er problemet, og hva mener du med "mer giftig for naturen", det er stoffer som har helt forskjellige problemer. At det er mer sløsende kan så være, men er det et problem? Får man like mange mil med kjøring ut av en liter råolje på en bensinbil? Og problemet med oljen er jo utslippene. Ikke oljen i seg selv. Er det noen motsetning mellom å satse på bioetanlog, og det å legge om avgiftene fra motorvolum til utslipp? AtW Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 [Er det noen motsetning mellom å satse på bioetanlog, og det å legge om avgiftene fra motorvolum til utslipp? AtW 7019344[/snapback] Det er helt greit å avgiftsbelegge utslipp... Men da må det gjøres sikkelig! 1. Ekstra avgift på dieselbiler som ikke har partikkelfilter, eller legge avgift på antall partikler per kubikkmeter med utslipp 2. Ekstra avgift for mengde med andre miljøgifter, og da sepessielt NOx Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hva med rett og slett å forby nye biler uten filter? Og gi støtte til folk som allerede har dieselbiler uten filter til å få satt inn filter? (hvis mulig) Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Nei, jeg er ikke tilhenger av sosial dumping. "Rundt" 6000 som skal dekke husleie er feil. 81 400 / 12 = 6 783,-. For å gi frihet til studenter bør hele studiestøtten betales i begynnelsen av semesteret. Hvis du med heltidsstudenten mener at studenter skal redusere ferien fra ca. 12 til 5 uker så skal jeg være enig at støtten bør økes. 7019122[/snapback] Hvilke studenter har 12 uker ferie? Og, de fine flotte 6783 du snakker om, de skal dekke _alt_, ikke bare husleie.. Mat, transportutgifter, klær, skolebøker, og alle andre kostnader orbundet med å leve. Hadde du greid det? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hun reagerer på Arbeiderpartiets gjenntatte flørting med sentrumspartiet KrF og støtten til deres kjernesaker i den forrige regjeringen. Huff og huff. AP overrasker stadig. Eller kanskje ikke. Krf burde vært utestengt fra alt som heter makt å gjøre for lengst. Et så lite parti bør ikke få så mye makt som det har hatt. Et så lite parti bør ikke være så viktig at AP begynner å flørte på forhånd for å få enda en partner til neste stortingsvalg... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Raptor,07/10-2006 : 12:35]At det er et lyspunkt er det dummeste jeg har hørt! De nye avgiftene favoriserer diesel. Hvorfor det? Greit nok at diesel slipper ut 10-15% mindre CO2, men det slipper ut mye mer NOx forbindelser, som er giftigere for naturen enn CO2. Diesel slipper også ut mye mer svevestøv enn bensin. Detsuten er det også mer sløsende å fremstille diesel enn bensin. 1 liter rå-olje gir mindre diesel enn bensin. De burde heller satset på bio-etanol... 7019277[/snapback] Om Diesel er så forurensende så er det da god miljøpolitikk å innføre avgift på diesel til småbåter, slik regjeringen foreslår i budsjettet? Småbåtfolket raser, da man nå heller vil velge billigere bensindrevne båter. Båtfolkene raser Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Nei, jeg er ikke tilhenger av sosial dumping. "Rundt" 6000 som skal dekke husleie er feil. 81 400 / 12 = 6 783,-. For å gi frihet til studenter bør hele studiestøtten betales i begynnelsen av semesteret. Hvis du med heltidsstudenten mener at studenter skal redusere ferien fra ca. 12 til 5 uker så skal jeg være enig at støtten bør økes. 7019122[/snapback] Hvilke studenter har 12 uker ferie? Og, de fine flotte 6783 du snakker om, de skal dekke _alt_, ikke bare husleie.. Mat, transportutgifter, klær, skolebøker, og alle andre kostnader orbundet med å leve. Hadde du greid det? 7019523[/snapback] Skal ikke svare for andre,men siden jeg selv har studert og hadde mindre pr mnd,så må jeg si ja det er fullt mulig, en må bare kutte ut ferdigmat og lage det meste selv,en får kutte ut noen turer på byen,godta å bo med litt lav standard osv osv,det er snakk om en kort periode i livet og ofrer en litt her så får en det jo igjen senere,i tillegg er det mulig å jobbe en del, både i helger og en god del av ferien den er jo lang nok uansett . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Hun reagerer på Arbeiderpartiets gjenntatte flørting med sentrumspartiet KrF og støtten til deres kjernesaker i den forrige regjeringen. Huff og huff. AP overrasker stadig. Eller kanskje ikke. Krf burde vært utestengt fra alt som heter makt å gjøre for lengst. Et så lite parti bør ikke få så mye makt som det har hatt. Et så lite parti bør ikke være så viktig at AP begynner å flørte på forhånd for å få enda en partner til neste stortingsvalg... 7019714[/snapback] Tja lite eller stort,alle har livets rett og jeg ser ikke denne eventuelle flørten som værre enn Høyres flørt til FRP,Høyre har jo tross alt advart velgerne mot nettop FRP tidligere Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Nei, jeg er ikke tilhenger av sosial dumping. "Rundt" 6000 som skal dekke husleie er feil. 81 400 / 12 = 6 783,-. For å gi frihet til studenter bør hele studiestøtten betales i begynnelsen av semesteret. Hvis du med heltidsstudenten mener at studenter skal redusere ferien fra ca. 12 til 5 uker så skal jeg være enig at støtten bør økes. 7019122[/snapback] Hvilke studenter har 12 uker ferie? Og, de fine flotte 6783 du snakker om, de skal dekke _alt_, ikke bare husleie.. Mat, transportutgifter, klær, skolebøker, og alle andre kostnader orbundet med å leve. Hadde du greid det? 7019523[/snapback] Been there. Done that. No problem. Det avhenger selvsagt av at det finnes rimelige hybler å få tak. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Raptor,07/10-2006 : 12:35]At det er et lyspunkt er det dummeste jeg har hørt! De nye avgiftene favoriserer diesel. Hvorfor det? Greit nok at diesel slipper ut 10-15% mindre CO2, men det slipper ut mye mer NOx forbindelser, som er giftigere for naturen enn CO2. Diesel slipper også ut mye mer svevestøv enn bensin. Detsuten er det også mer sløsende å fremstille diesel enn bensin. 1 liter rå-olje gir mindre diesel enn bensin. De burde heller satset på bio-etanol... 7019277[/snapback] Om Diesel er så forurensende så er det da god miljøpolitikk å innføre avgift på diesel til småbåter, slik regjeringen foreslår i budsjettet? Småbåtfolket raser, da man nå heller vil velge billigere bensindrevne båter. Båtfolkene raser 7019795[/snapback] Dieselbiler kommer vel nå med rensing,etter det jeg forstod av det innslaget på nrk,så var denne rensingen meget effektiv. Den fjærnet vel over 90% av de skadelige stoffene . Lenke til kommentar
9001 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Raptor,07/10-2006 : 12:56]Det er helt greit å avgiftsbelegge utslipp... Men da må det gjøres sikkelig! 1. Ekstra avgift på dieselbiler som ikke har partikkelfilter, eller legge avgift på antall partikler per kubikkmeter med utslipp 2. Ekstra avgift for mengde med andre miljøgifter, og da sepessielt NOx 7019373[/snapback] De har visst tenkt på dette også Men jeg er enig med deg i at diesel kan ha andre miljøskadelige utslipp som vi ikke må glemme. Derfor har vi varslet i statsbudsjettet at vi arbeider med en omlegging av årsavgiften på bil fra 2008. Her håper vi å få på plass en miljødifferensiering som tar hensyn til utslipp fra NOx og svevepartikkel utslipp som du nevner. En slik omlegging vil gjøre at biler med f. eks små NOx-utslipp kan komme billigere ut, mens de med høye utslipp kan få høyere årsavgift. Kilde: http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=954 Kjipt for fattern (og selvfølgelig alle andre som 'taper' på dette) som kjøpte seg ny dieselbil i år og kunne spart seg en del kroner (30k?) ved å vente til neste år. Uansett, så er jeg for dette hvis det faktisk fører til mindre utslipp. Endret 7. oktober 2006 av phatscum Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hun reagerer på Arbeiderpartiets gjenntatte flørting med sentrumspartiet KrF og støtten til deres kjernesaker i den forrige regjeringen. Huff og huff. AP overrasker stadig. Eller kanskje ikke. Krf burde vært utestengt fra alt som heter makt å gjøre for lengst. Et så lite parti bør ikke få så mye makt som det har hatt. Et så lite parti bør ikke være så viktig at AP begynner å flørte på forhånd for å få enda en partner til neste stortingsvalg... 7019714[/snapback] Tja lite eller stort,alle har livets rett og jeg ser ikke denne eventuelle flørten som værre enn Høyres flørt til FRP,Høyre har jo tross alt advart velgerne mot nettop FRP tidligere 7019944[/snapback] Dette er mange ganger verre enn samarbeid mellom Høyre og Frp. Krf burde aldri vært i regjering i utgangspunktet. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Partier som flørter med religion burde ikke komme til makt mener du. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Hun reagerer på Arbeiderpartiets gjenntatte flørting med sentrumspartiet KrF og støtten til deres kjernesaker i den forrige regjeringen. Huff og huff. AP overrasker stadig. Eller kanskje ikke. Krf burde vært utestengt fra alt som heter makt å gjøre for lengst. Et så lite parti bør ikke få så mye makt som det har hatt. Et så lite parti bør ikke være så viktig at AP begynner å flørte på forhånd for å få enda en partner til neste stortingsvalg... 7019714[/snapback] Tja lite eller stort,alle har livets rett og jeg ser ikke denne eventuelle flørten som værre enn Høyres flørt til FRP,Høyre har jo tross alt advart velgerne mot nettop FRP tidligere 7019944[/snapback] Dette er mange ganger verre enn samarbeid mellom Høyre og Frp. Krf burde aldri vært i regjering i utgangspunktet. 7020471[/snapback] Så at ap muligens snakker med krf er værre enn at høyre rævslikka bondevik i flere år for regeringsmakt Og hvem er du som kan dømme om et parti har livets rett eller ei? Hørt om demokrati Endret 7. oktober 2006 av Snekker`n Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Og hvem er du som kan dømme om et parti har livets rett eller ei? Hørt om demokrati 7021418[/snapback] Trodde det var sånn der greie hvor folk hadde lov til å ha en mening og ytre den jeg... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Så at ap muligens snakker med krf er værre enn at høyre rævslikka bondevik i flere år for regeringsmakt Omtrent på samme nivå. Det er tragisk å se Krf prostituere seg som de maktgale fundamentalistene de er. Og hvem er du som kan dømme om et parti har livets rett eller ei? Hørt om demokrati 7021418[/snapback] Jeg dømmer ikke noe som helst, men gir uttrykk for en mening om at jeg skulle ønske Krf forsvant fra Stortinget fordi jeg mener religiøse fundamentalister er skadelige for landet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Uten å ha lest tråden (noe jeg vil kose meg med i løpet av kvelden) så er jeg fornøyd med den nye avgiftsmodellen på biler. Den trekker i riktig retning. I retning av mer skatt på miljøbelastning og mindre skatt på andre ting. Den er kanskje ikke perfekt siden den kun tar hensyn til CO2, men et skritt i riktig retning etter min mening. Aftenpostens artikkel: http://forbruker.no/bil/article1486920.ece Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Så at ap muligens snakker med krf er værre enn at høyre rævslikka bondevik i flere år for regeringsmakt Omtrent på samme nivå. Det er tragisk å se Krf prostituere seg som de maktgale fundamentalistene de er. Og hvem er du som kan dømme om et parti har livets rett eller ei? Hørt om demokrati 7021418[/snapback] Jeg dømmer ikke noe som helst, men gir uttrykk for en mening om at jeg skulle ønske Krf forsvant fra Stortinget fordi jeg mener religiøse fundamentalister er skadelige for landet. 7021640[/snapback] Javel så et rykte om at ap har snakket med krf er på samme niva som at høyre lå skinnflate for dem i årevis Jeg dømmer ikke noe som helst, men gir uttrykk for en mening om at jeg skulle ønske Krf forsvant fra Stortinget fordi jeg mener religiøse fundamentalister er skadelige for landet. Tja så vidt jeg ser så både dømmer du og generaliserer her Men nå får vi håpe at det blir snakk om topic fremover her . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå